Els hospitals de Blanes i Calella suspenen les visites per la covid

Joel Carrasco, Sara Brull i Anna R. Picas

Dissabte, 24 de juliol de 2021

La Fiscalia Federal brasilera ha ordenat obrir una investigació contra el Govern per presumptament cobrar 1 dòlar per cada vacuna contra el coronavirus d'AstraZeneca en el marc de les negociacions sobre la compra dels vials.

Segons l'organisme, s'investigaran els actes "que va dur a terme el llavors director de logística el Ministeri de Sanitat Roberto Ferreira, i altres alts càrrecs per la seva suposada sol·licitud d'un avantatge econòmic indegut d'1 dòlar per dosi de la vacuna".

Un menor de 17 anys ha mort aquest divendres a Cisjordània després d'haver resultat ferit en "enfrontaments amb tropes israelianes", segons ha informat el Ministeri de Salut palestí.

El jove ha rebut trets per part de les "forces israelianes" durant aldarulls que han esclatat al llogaret d'Al-Nabi Saleh, situat al nord-oest de la ciutat de Ramallah, segons informa l'agència oficial de notícies palestina Wafa. En concret, el jove, Muhammad Tamimi, ha resultat ferit de "gravetat" per una bala a l'abdomen, i després se l'ha traslladat a l'hospital, on ha estat intervingut quirúrgicament.

Així mateix, aquest divendres s'han notificat "centenars" de ferits en enfrontaments entre manifestants palestins i les forces israelianes a la zona de Nablus, a Cisjordània, on els militars han fet servir bales i gasos lacrimògens, segons recull WAFA.

El tall de subministrament elèctric generalitzat a bona part d'Espanya ha afectat alguns equips de l'aeroport de Barcelona, ha informat aquesta tarda Aena, que ha lamentat les molèsties que ha causat als usuaris.

En un missatge al seu perfil de Twitter publicat cap a les 19.00 hores, Aena indica que "s'està acabant de restablir la normalitat en aquells serveis que s'han vist afectats".

L'apagada elèctrica, que a Catalunya ha arribat a afectar 645.000 abonats entre 30 minuts i una hora, també ha provocat que determinats semàfors hagin deixat de funcionar en algunes localitats, com la ciutat de Barcelona.

La ponència que el PSOE debatrà en el seu 40è congrés, proposa "la promoció dels idiomes cooficials, la sensibilitat envers sentiments de pertinença diversos, el foment del diàleg interterritorial o la cooperació lleial entre administracions". El document, que s'ha donat a conèixer aquest dissabte, defensa l'anomenada "agenda del retrobament" del president espanyol, Pedro Sánchez, amb Catalunya, que inclou mesures com la millora de la convivència i el "millor encaix de l'autogovern català", i avisa que és "l'únic camí viable per avançar amb esperança d'èxit". "És una aposta ferma dels i les socialistes", rebla el text.

Un regidor de Ciutadans de l'Ajuntament de Mislata (València) es nega a llegir un text institucional en valencià per "qüestions religioses" i perquè la seva ideologia "no ho permet".

El regidor de Ciutadans José María González no va voler llegir una declaració pactada per tots els grups on es reclamava la gestió pública de l'Àrea de Salut de Manises, González s'hi va negar perquè el text no estava escrit en la llengua que "la seva formació política considerava adient".

El Ministeri de Defensa de Rússia ha anunciat aquest dissabte l'enviament de dos avions An-124 de l'aviació de transport militar amb ajuda humanitària destinació a Cuba.

"D'acord amb l'ordre del comandant en cap de les forces armades de Rússia, Vladímir Putin, avions de transport militar envien ajuda humanitària a la República de Cuba", diu el comunicat, que ha recollit l'agència oficial de notícies russa Sputnik.

Els dos avions An-124 Ruslan del Ministeri de Defensa rus van sortir aquest dissabte des de l'aeròdrom de Chkalovski prop de Moscou per transportar a l'illa més de 88 tones d'ajuda humanitària, afegeix la nota.

Ara mateix hi ha 10 mitjans aeris i 65 dotacions terrestres dels Bombers treballant en l’incendi de Santa Coloma de Queralt, que segueix fora de control i ja està cremant massa forestal. A l’incendi de l’Alt Empordà, a Ventalló, hi ha activades 40 dotacions terrestres i 8 mitjans aeris, també dels Bombers de la Generalitat de Catalunya.

S’han organitzat punts de comandament avançat i punts de trànsit a les dues poblacions, on es reuneixen també efectius d’emergències del SEM, de la Creu Roja, de Protecció Civil, Agents Rurals i els Mossos d’Esquadra. El foc està lluny de nuclis de població, però Bellprat (Anoia) i Sant Gallart (Conca) estan confinats per prevenció.

Segueix aquí l'última hora dels incendis a Catalunya.

Els Bombers de la Generalitat treballen en un incendi forestal a Ventalló (Girona) proper a la carretera GI-624. En una publicació a Twitter els Bombers han explicat que treballen a la zona amb 16 dotacions terrestres i set mitjans aeris.

Es tracta del tercer incendi a la zona de l'Alt Empordà, després que l'incendi del Cap de Creus cremés 415 hectàrees i el de Torroella de Montgrí, en el qual continuen treballant, ja hagi cremat 91 hectàrees.

Hospitals catalans han avisat aquest dissabte que el sistema sanitari "és extremadament saturat" a causa de l'augment dels contagis per coronavirus i els ingressos en els centres hospitalaris i les unitats de cures intensives (UCI).

La situació epidemiològica a Catalunya segueix sent molt preocupant. Tot i que fa dies que els contagis van a la baixa, els ingressats a les plantes dels hospitals i les UCI no paren d'augmentar. La cinquena onada campa sense frens pels passadissos dels centres de salut de tot el país i impacta sobre els professionals sanitaris que acumulen el pes de les onades anteriors. Aquest escenari s'han unit prop d'una cinquantena de Societats Científiques catalanes per reclamar més mesures per pal·liar el cop de la nova onada de coronavirus.

La campanya de vacunació no presenta moltes novetats. Un dia més s'han administrat més segones dosis que primeres, 48.906 davant de 26.536. Aquesta diferència entre l'administració d'una dosi o d'una altra es deu a l'estratègia de vacunació de Salut, la qual prioritzat completar la pauta de vacunació en les franges d'edat més vulnerables en aquesta onada. 

Els hospitals comarcals de Blanes i Calella suspendran temporalment les visites als pacients ingressats davant l’empitjorament de la situació epidemiològica provocada per la covid-19. Segons un comunicat de la Corporació de Salut del Maresme i la Selva, que gestiona aquests dos centres, la mesura entrarà en vigor aquest dilluns, 26 de juliol, i es mantindrà fins a nou avís. 

Esclaten manifestacions massives a França contra el passaport Covid. El Certificat Digital Covid és necessari per poder accedir als centres culturals, restaurants i centres comercials. Les manifestacions han acabat en aldarulls arreu dels carrers de París, s'han produït xocs entre manifestants anti passaport Covid i la policia francesa.

Les mobilitzacions, que han tingut lloc a les principals ciutats del país, com París, Marsella, Lió, Montpeller, Nants i Rennes, han sigut convocades després que l'executiu de Macron imposes la vacunació de tots els treballadors sanitaris i l'ús del certificat sanitari per la realització de determinades activitats.

El president del PP, Pablo Casado, ha carregat aquest dissabte contra la gira de Pedro Sánchez als Estats Units. "Vergonyosa i amb una agenda que no arriba ni a la de secretari d'Estat", ha assegurat Casado en la cloenda del 16è Congrés del PP de les Illes Balears. "Ha fet turisme pels Estats Units. No ha anat a la Casa Blanca, però ha anat a la Nasa, a Apple i a Hollywood", ha recordat,

Cinc associacions de veïns del Districte d'Horta Guinardó de Barcelona critiquen que l'alcaldessa, Ada Colau, hagi estat escollida per coliderar a Europa el grup C40, la principal xarxa mundial de ciutats que lluiten contra el canvi climàtic. En una carta dirigida als membres del comitè d'aquest ens, expressen el seu desacord i acusen l'alcaldessa de "propaganda" en l'àmbit ambiental.

El PSOE no té sobre la taula cap proposta concreta per resoldre el conflicte català. A dos mesos de la segona reunió de la taula de diàleg entre els governs de Pedro Sánchez i Pere Aragonès, que en principi s'ha de trobar al setembre, els socialistes espanyols passen de puntetes sobre la qüestió catalana en la potència marc del 40è congrés federal del partit, que se celebrarà a l'octubre a València.

Un problema amb un hidroavió ha estat el causant del problema a la xarxa elèctrica que ha causat el tall de llum a 640.000 abonats.

Red Elèctrica / Twitter

El president del Partit Popular, Pablo Casado, en el setzè congrés dels populars a les Illes Balears ha proclamat: "No parleu català, parleu mallorquí, menorquí, eivissenc, formenterenc".

El tall elèctric ha afectat 640.000 abonats a Catalunya i 1.200.000 persones del conjunt de l'Estat espanyol.

Segons Red Eléctrica, la causa del tall elèctric que ha afectat 640.000 abonats ha estat un incident al sud de França que ha obligat a desconnectar-se de la xarxa.

Normalitzat el servei elèctric a Catalunya, segons informa Protecció Civil.

Protecció Civil / Twitter

Un tall generalitzat en el subministrament ha deixat sense llum a uns 640.000 usuaris catalans. Al voltant de les cinc de la tarda, Protecció Civil ha alertat de l'apagada de llum que ha afectat milers d'abonats arreu de Catalunya. El subministrament s'ha restablert a gran part del territori i, segons les últimes actualitzacions, s'ha pogut reduir el nombre d'afectats a 146.000

El president d'Esquerra Republicana de Catalunya (ERC), Oriol Junqueras, ha assegurat, en un acte del Bloc Nacionalista Gallec (BNG) pel dia de la Pàtria Gallega, que "la presó forma part del camí a la llibertat dels nostres pobles".

Protecció Civil ha informat del progressiu restabliment del servei via Twitter. El tall l'hauria provocat un problema a la xarxa de transport de Red Eléctrica. 

Protecció Civil / Twitter

Comença a restablir-se progressivament el subministrament de llum en algunes localitats de Catalunya, com ara El Vendrell i a diverses zones de Lleida. Encara es desconeixen les causes de l'apagada. 

Protecció Civil alerta sobre els 640.000 abonats afectats per l'apagada generalitzada que afecta tot l'Estat.

Més de 640.000 usuaris catalans pateixen una apagada generalitzada del subministrament de llum que afecta tot l'Estat, segons confirmen fonts de Protecció Civil a El Nacional.cat. Encara que ja s'ha pogut restablir el subministrament en alguns casos, es desconeixen les causes i de moment no hi ha previsions de quan es rependrà el servei. 

Els hospitals comarcals de Blanes i Calella suspendran temporalment les visites als pacients ingressats davant l’empitjorament de la situació epidemiològica provocada per la covid-19. Segons un comunicat de la Corporació de Salut del Maresme i la Selva, que gestiona aquests dos centres, la mesura entrarà en vigor aquest dilluns, 26 de juliol, i es mantindrà fins a nou avís. Fins ara es permetia l’entrada d’un acompanyant per pacient durant una hora al torn de matí, però a partir de la setmana que ve només es permetran les visites en casos excepcionals com pacients pediàtrics, obstètrics, situacions de final de vida o persones amb dependència física o cognitiva.

Més de 640.000 abonats d'arreu de Catalunya pateixen un tall inesperat en el subministrament de la llum, segons han confirmat a ElNacional.cat fonts de Protecció Civil. El subministrament està començant a retornar a la normalitat en alguns casos. Es desconeixen les causes del tall global.

El president d'Esquerra Republicana de Catalunya (ERC), Oriol Junqueras, ha assegurat, en un acte del Bloc Nacionalista Gallec (BNG) pel dia de la Pàtria Gallega, que "la presó forma part del camí a la llibertat dels nostres pobles".

"En el nostre cas particular estem convençuts que la República catalana no només és possible sinó que és inevitable", ha apuntat en un acte organitzat pel partit independentista gallec amb les delegacions de forces polítiques nacionalistes i sobiranistes, de dins i fora d'Espanya, per celebrar el Dia da Patria Galega.

El Ministeri de Sanitat ha publicat aquest dissabte al Butlletí Oficial de l'Estat (BOE) una ordre que estableix una quarantena de 10 dies per als viatgers procedents de l'Argentina, Bolívia, Colòmbia i Namíbia, considerats països d'alt risc per la covid-19. L'ordre s'aplicarà a partir de dimarts 27 de juliol i afecta a tots els viatgers que arribin amb vols procedents d'aquests països, amb escala o sense. La mesura s'aplicarà per un període inicial de 14 dies naturals, però es podrà prorrogar si es manté la situació en aquests països. La quarantena de 10 dies es podrà interrompre si al setè dia la persona dona negatiu en una prova.

Els Agents Rurals denuncien l'entrada de turistes, ciclistes i curiosos al massís del Montgrí, saltant-se la restricció que impedeix entrar en aquest espai natural. El cap del cos a Girona, Ignasi de Dalmases, lamenta que aquesta actitud "entorpeix" la feina dels Bombers, que segueixen a la zona remullant les parts afectades. De Dalmases demana "responsabilitat" als ciutadans i diu que han hagut de demanar ajuda a l'Ajuntament de Torroella de Montgrí per controlar els accessos. "No podem tenir un agent rural a cada entrada de cada espai natural", ha recordat. Per la seva banda, els Bombers continuen treballant a la zona per intentar apagar els punts calents que queden.

La presidenta del grup parlamentari de la CUP-NCG, Dolors Sabater, ha avisat ERC que caldrà revisar "més aviat que tard" els 2 anys de marge que van pactar per a la taula de diàleg. "És evident que no esperarem als 2 anys, ja vam quedar que ho aniríem revisant i avaluant, que en aquests 2 anys s'aniria veient com avança la taula, i caldrà un replantejament més aviat que tard", ha dit en una entrevista a Catalunya Ràdio. Sabater creu que aquesta taula "només ha de servir per parlar d'autodeterminació i d'aministia" i que, davant de la negativa del govern espanyol, caldrà "gestos clars" per part de Govern per reactivar l'estratègia independentista per preparar-se per a una "via unilateral" que preveu "segur".

Restauradors de Barcelona i l'Ajuntament han pactat modificar l'Ordenança de terrasses perquè la calçada es converteixi en un espai on es podran situar taules i cadires, una possibilitat que el text actual no contempla, ha explicat el Gremi de Restauració de Barcelona.

"El criteri general en relació amb les ampliacions atorgades amb motius de la pandèmia és el manteniment; Barcelona camina cap a un nou model de l'espai públic que afavorirà els punts de trobada i la restauració de proximitat", ha dit el director del Gremi, Roger Pallarols.

Ha recordat que l'ampliació com a mesura de suport a la restauració durant la pandèmia va comptar amb el suport dels grups municipals: "Aspirem a mantenir aquest nivell de compromís amb el sector".

Sierra Leone es converteix en l'últim estat africà a abolir la pena de mort. El Parlament de Sierra Leone ha abolit aquest divendres la pena de mort al país africà després d'una setmana de debats sobre substituir-lo per la cadena perpètua, en una decisió per unanimitat dels diputats.

"Avui, he complert un compromís de gobernanza d'abolir permanentment la pena de mort a Sierra Leone. Agraeixo els ciutadans, els membres del Parlament, els socis per al desenvolupament i els grups de Drets Humans que ens han donat suport fermament per fer història", ha declarat el president, Maada Bio, en un missatge publicat al seu compte de Twitter.

Hospitals catalans han avisat aquest dissabte que el sistema sanitari "és extremadament saturat" a causa de l'augment dels contagis per coronavirus i els ingressos en els centres hospitalaris i les unitats de cures intensives (UCI).

En una entrevista de Rac1, el coordinador Covid de l'Hospital del Mar de Barcelona, Robert Güerri, ha explicat que la situació és molt complexa i que "la magnitud que està agafant supera la tercera onada".

Ha afirmat que la situació actual és preocupant perquè "fa pinta que durarà uns quants dies, no s'acabarà ara" i ha pronosticat que la situació s'allargarà durant almenys un mes.

La presidenta del Parlament, Laura Borràs, ha expressat el seu suport al president Quim Torra per les sancions de la JEC. "La repressió no s’atura i la venjança, tampoc. Ens roben la vida i els diners (com es veu en la presó, l’exili i també en la repressió econòmica i familiar) en un espoli infinit que només tindrà aturador amb la independència", ha apuntat en un tuit.

Les associacions cannàbiques de Catalunya (CATFAC) han lamentat la sentència del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) que els obliga a funcionar com a clubs privats i a no poder promoure el consum, la venda ni el cultiu. El TSJC tomba així el pla especial urbanístic de l'any 2016 de l'Ajuntament de Barcelona i conclou que els municipis no són competents per fer una regulació pròpia dels clubs de cànnabis.

El president de la Generalitat, Pere Aragonès, ha defensat aquest dissabte la legalitat i "solidesa jurídica" de l'aval de l'Institut Català de Finances per fer front a les fiances imposades pel Tribunal de Comptes a la trentena d'exalts càrrecs per l'acció exterior entre el 2011 i el 2017. En aquest sentit, ha dit que el Govern no contempla "cap opció" que no sigui la seva acceptació per part de l'organisme i també del Consell de Garanties Estatutàries.

El líder del PSC i cap de l'oposició, Salvador Illa, demana al Govern explicacions per la dimissió dels tres membres de la direcció de l'ICF i exigeix "transparència". Considera que s'han de respectar les decisions personals que han portat als tres dimissionaris a deixar el càrrec abans de la votació sobre l'aval dels 5,4 milions d'euros, però ha lamentat que no s'hagi donat a conèixer abans.

La presidenta de la Comunitat de Madrid, Isabel Díaz Ayuso, ha insistit aquest dissabte en la falta de vacunes rebudes per part del Govern central i ha demanat "de no tirar per terra tot l'esforç" realitzat en aquest procés.

La pandèmia de covid ha fet caure a prop de la meitat el nombre de menors no acompanyats que han arribat a Catalunya. Des de gener del 2020 fins al juny passat, han entrat 1.227 joves, un 45% menys que l'any 2019, quan no hi havia crisi sanitària.

El Ministeri de Sanitat ha publicat aquest dissabte al Butlletí Oficial de l'Estat (BOE) una ordre que estableix una quarantena de 10 dies per als viatgers procedents de l'Argentina, Bolívia, Colòmbia i Namíbia, considerats països d'alt risc per la covid-19. L'ordre s'aplicarà a partir de dimarts 27 de juliol i afecta a tots els viatgers que arribin amb vols procedents d'aquests països, amb o sense escala.

El president d'Esquerra Republicana de Catalunya (ERC), Oriol Junqueras, ha reiterat que la via que promou el seu partit, basada en la negociació i eixamplar la base independentista, és la "més ràpida" per assolir la independència de Catalunya. "El camí més ràpid per aconseguir la independència és el que defensem nosaltres, és la democràcia, i en democràcia es guanya sent més i sent més forts", ha subratllat el republicà en declaracions a Efe. 

EFE

La directora gerent de l'Institut Català de la Salut (ICS), Yolanda Lejardi, espera que al setembre els Centres d'Atenció Primària (CAP) i els hospitals puguin recuperar l'activitat no urgent, ara aturada per l'impacte de la cinquena onada de la covid-19 al sistema sanitari.

Una jornada més les dades sobre la situació epidemiològica de Catalunya disparen les alarmes sobre el sistema sanitari. Com va vaticinar el conseller de Salut, Josep Maria Argimon, és molt possible que aquest cap de setmana s'arribin als 500 ingressats a les UCI, només en la jornada d'ahir van ingressar 22 nous pacients per covid, deixant un total de 480 hospitalitzats per coronavirus a les unitats de cures intensives catalanes. En les últimes hores, però, hi ha hagut un petit  descens dels pacients ingressats a planta, hi ha 15 pacients menys i un total de 2.015 hospitalitzats per covid. 

Vox ha presentat una denúncia a la Fiscalia de Barcelona contra el grup Acció per la Independència per un atac a la cripta del Terç de Requetès de Nostra Senyora de Montserrat. Aquest grup va anunciar aquest "sabotatge" el diumenge passat a través del seu compte a Twitter, on va penjar un vídeo on es veu la crema de diversos símbols, entre els quals una bandera preconstitucional.

El preu mitjà de la llum al mercat a l'engròs caurà aquest dissabte un 4% respecte als 95,89 euros per megawatt hora (MWh) marcats aquest divendres, registrant així el seu tercer dia consecutiu a la baixa. En concret, el preu mitjà per avui és de 92,02 euros/MWh, allunyant-se així dels màxims que ha anat tocant al llarg de la setmana, i que el van portar a registrar dimecres un rècord històric de 106,57 euros per MWh.

El govern espanyol imposa quarantena per als viatgers procedents de qualsevol aeroport situat a l'Argentina, Bolívia, Colòmbia i Namíbia cap a qualsevol aeroport situat a Espanya, amb o sense escales intermèdies, segons una ordre del Ministeri de Sanitat publicada aquest dissabte el Butlletí Oficial de l'Estat. L'ordre ministerial entrarà en vigor des de les 00:00 hores del 27 de juliol de 2021 per un període inicial de catorze dies naturals, podent ser prorrogada de mantenir-se les circumstàncies que la motiva a conseqüència de la covid

La presidenta del Parlament, Laura Borràs, ha assegurat un cop més que no confia a la taula de negociació entre la Generalitat i govern espanyol  i ha negat que existeixi diàleg entre ambdós executius: "És com una al·lucinació col·lectiva". En una entrevista publicada a La República, Borràs ha afirmat que aquesta reunió és una estratègia "perquè algú pensi que hi ha taula o hi ha diàleg".

Eugeni Villalbí Godes, Ángeles Llive Cruz i Jaume Butinyà Sitjà s'incorporaran els pròxims dies al grup parlamentari d'Esquerra Republicana al Parlament, després que la consellera Laura Vilagrà, el conseller Roger Torrent i la consellera Teresa Jordà hagin renunciat a l'acta com a diputats per centrar la seva tasca a cada conselleria.

La consellera de la Presidència, Laura Vilagrà, la d'Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural, Teresa Jordà, i el conseller d'Empresa i Treball, Roger Torrent, han renunciat a la seva acta de diputats d'ERC al Parlament per centrar-se en les seves tasques a cadascuna de les conselleries. 

La Cambra de Comerç de Barcelona defensa ampliar la tercera pista de l'aeroport del Prat, però sempre que hi hagi una compensació mediambiental de la zona afectada i sense acceptar "xantatges" de termini per part d'Aena, sinó partint d'una solució de consens. La presidenta d'aquesta corporació, Mònica Roca, ha expressat el seu desig que Aena i les institucions implicades en l'ampliació "arribin a un acord" per fer possible una inversió d'uns 1.700 milions d'euros que creu "necessària", encara que subratlla que ha de beneficiar tota Catalunya, "no només Aena".

La Junta Electoral Central (JEC) ha fet arribar aquesta setmana a l'expresident de la Generalitat Quim Torra la notificació de l'execució de tres multes que li imposa, per valor total de 8.500 euros, segons ha informat l'oficina de l'expresident en un comunicat.

Canvi de cares en la bancada d'Esquerra al Parlament de Catalunya. El conseller d'Empresa i Treball, Roger Torrent; la consellera d'Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Global, Teresa Jordà; i la consellera de Presidència, Laura Vilagrà deixen la seva acta de diputats per centrar-se en exclusiva en el seu departament. Els substituiran Eugeni Villalbí, Ángeles Llive i Jaume Butinyà. Els tres nous diputats s'incorporaran els dies vinents al grup parlamentari d'Esquerra Republicana al Parlament, després que els tres consellers hagin renunciat a l'acta.

L'Ajuntament de Barcelona ha engegat el procés per modificar l'Ordenança de terrasses per regularitzar la instal·lació de plataformes a la calçada. La tinenta d'Urbanisme, Janet Sanz, destaca que l'objectiu és "ordenar" les actuacions fetes per l'emergència de la covid-19 per destinar més espai públic a la restauració i donar-los garanties. 

El president del govern espanyol, Pedro Sánchez, ha lamentat que no troba "cap voluntat" en el PP per renovar el Consell General del Poder Judicial (CGPJ) i ha assegurat que no trucarà al líder popular, Pablo Casado, per desbloquejar la situació. "És un bloqueig que no té sentit i és absolutament inèdit".

Sobre l'obligatorietat del certificat digital a països com França: "Tenim mesures, com l'ús de la mascareta, distància social, reducció de les interaccions, que no estem utilitzant plenament. Qualsevol mesura és bona. El que volem és tenir el màxim possible de gent vacunada". Acaba l'entrevista amb Lehjard

Respecte a la inoculació d'una tercera dosis de la vacuna: "Bé, nosaltres fins que no rebem la indicació i l'EMA es posicioni en aquest sentit - estem en contacte constant amb la secretària de Salut pública, Carmen Cabezas"

"És difícil dir si les mesures han de ser més o menys restrictives. Crec que des del col·lectiu sanitari el que es demana és que es dificulti el contacte social. No ens correspon als sanitaris dir quines aplicar, però la responsabilitat és de tots. No cal que ens obliguin a fer teletreball, però la responsabilitat individual és molt important. No pot recaure tot en l'últim bastió, el sistema sanitari"

"No em correspon a mi dir si s'han de demanar responsabilitats. Crec que la responsabilitat és compartida des del Govern fins a la ciutadania. La situació que vivim no és per decisions d'uns i altres sinó per tot el que fem habitualment"

"La batacada de la cinquena onada torna a posar en risc tota la recuperació"

"Parlar de tornar a la normalitat, després de 15 mesos de pandèmia, és complicat"

"Des del principi de la pandèmia ens adaptem a la situació assistencial"

"Socialment teníem la impressió que havíem passat el pitjor de la pandèmia, i encara és la sensació que tenim a escala social. Però és el contrari del que estem veient als hospitals"

Directora ICS, Yolanda Lejardi, és entrevistada a Rac1: "Hi ha dos aspectes diferents, l'epidemilògic i la seva vessant assistencial. Aquesta onada ha estat abrupta, no l'esperàvem"

Catalunya registra 5.908 nous casos de covid-19. El nombre de persones completament vacunades és de 4.891.113.

El president del Govern, Pedro Sánchez, ha asseverat aquest divendres que l'Executiu ha complert la legalitat i ha estat "escrupolós" en tot el que té a veure amb l'"ús de recursos públics", inclòs amb el rescat de l'aerolínia Plus Ultra.

La pandèmia ha fet caure de manera destacada el nombre de menors no acompanyats que han arribat a Catalunya. En concret, des de gener del 2020 fins al passat mes de juny, han entrat 1.227 joves, un 45% menys que l'any 2019, quan no hi havia crisi sanitària

El Servei Català de la Salut (CatSalut) ha acordat "condicionar l'activitat" dels centres de la xarxa pública i es passarà a atendre només "aquella activitat urgent, emergent i clínicament inajornable" degut a l'impacte que ha causat la cinquena onada de la covid-19

La Generalitat de Catalunya ha habilitat, amb la col·laboració de la Creu Roja, 12 unitats mòbils per crivellar amb tests d'antígens ràpids (TAR) en tots els participants i monitors de qualsevol grup de convivència on s'hagi detectat prèviament un positiu de covid-19.

El BNG rep Oriol Junqueras en els actes del Día da Patria. 

 L'alcalde de Lleida, Miquel Pueyo, ha presentat la reestructuració del govern de la Paeria, després de la sortida del Comú de Lleida. Ara, el govern municipal passa a ser "més compacte i sobri".

L'alcalde de Sant Andreu de la Barca, Enric Llorca, ha anunciat que renuncia al càrrec després de 26 anys al capdavant de l'Ajuntament, per motius personals. El batlle també ha assenyalat que la gestió de la pandèmia "ha fet que aquests darrers dos anys fossin molt accidentats".

El president del Govern, Pedro Sánchez, ha lamentat aquest divendres que no troba en el PP "cap voluntat" per renovar el Consell General del Poder Judicial (CGPJ) i altres òrgans constitucionals i, per això, ha assumit que, ara per ara, no hi ha possibilitat d'arribar a un acord. Per això tampoc no té intenció de telefonar ara al líder del PP, Pablo Casado, per provar de desencallar la negociació.

El Centre Europeu per a la Prevenció i el Control de Malalties no descarta encara nous confinaments estrictes malgrat la "tendència positiva" de la vacunació.

Jordi Turull comença una nova etapa de la Travessa per la Llibertat. 

La ministra de Sanitat, Carolina Darias, ha assegurat que "tot apunta" que s'administrarà una "tercera dosi de reforç" de la vacuna contra la covid, però no ha determinat quan es començarien a subministrar.

Els adolescents entre 12 i 17 anys ja es podran vacunar amb la vacuna anticovid-19 de Moderna. L'Agència Europea de Medicaments (EMA per les seves sigles en anglès) ha acordat ampliar els supòsits en els quals es pot administrar aquesta vacuna a aquesta franja d'edat. Actualment, la vacuna Moderna, també anomenada Spikevax, només s'administrava a majors de 18 anys.

La covid-19 no dona treva. Les dades publicades pel ministeri de Sanitat tornen a mostrar unes xifres inflades que situen el país en risc extrem. En les darreres 24 hores s'han detectat 31.171 nous casos en el conjunt de l'Estat espanyol. 

La situació al sistema sanitari se segueix tensant. El Servei Català de la Salut (CatSalut) ha acordat "condicionar l'activitat" dels centres de la xarxa pública i es passarà a atendre només "aquella activitat urgent, emergent i clínicament inajornable" a causa de l'impacte que ha causat la cinquena onada de la covid-19. 

L'Audiència Nacional ha absolt els dos Mossos d'Esquadra, escortes de Carles Puigdemont, del delicte d'encobriment per acompanyar l'expresident de la Generalitat per diversos països del nord d'Europa fins a la seva detenció a Alemanya el març de 2018.

EFE

Enèsima crisi a Ciutadans. El partit taronja ha iniciat una purga per acabar amb els seus crítics. Tot ha esclatat aquest dimecres, quan el partit ha anunciat l'expulsió dels seus portaveus als ajuntaments de Lleida i Girona i del Parlament andalús. A més, l'exdiputada al Parlament Sonia Sierra també ha anunciat que es dona de baixa del partit.

L’estira i arronsa entre el Tribunal de Comptes i l’advocat de Carles Puigdemont, Gonzalo Boye, ha tingut avui un nou capítol amb un nou escrit del lletrat davant d'aquest òrgan. La raó és la denúncia de Boye per ocultació d'informació en el cas contra els 34 exmembres del Govern, la qual cosa ha donat peu a un contundent toc d'atenció a la delegada instructora del cas Esperanza García.

Què passarà avui?

  • 10:00h a Terrassa, el president de la Generalitat, Pere Aragonès, fa una visita institucional a la ciutat 
  • 12:15h a Súria, el president del grup parlamentari del PSC-Units, Salvador Illa, visita Castellgalí i Súria
  • 13:00h a Arnes, última etapa de la  Travessa per la Llibertat de Jordi Turull

Quin temps farà avui?

Meteocat

  • El cel romandrà poc, transitòriament mig, ennuvolat per bandes de núvols alts i alguns de mitjans. Independentment, hi haurà alguns intervals de núvols baixos a punts del litoral i prelitoral sud al final del dia. A més, a partir de mitja tarda augmentaran els núvols baixos al vessant nord del Pirineu deixant el cel molt ennuvolat en aquest sector.
  • No se n'espera.
  • La temperatura mínima serà semblant. Es mourà entre 10 i 15 ºC al Pirineu, entre 18 i 23 ºC al litoral i entre 14 i 19 ºC a la resta del país. La màxima serà lleugerament o moderadament més baixa. Es mourà entre entre 26 i 31 ºC al Pirineu i litoral i entre 31 i 36 ºC a la resta.