Les portades de la premsa espanyola d’aquest dissabte es presenten com una oportunitat d’or per reivindicar-se. D’una banda, els presos polítics han estat traslladats altre cop a presons de Madrid, on s’hi estaran fins que acabi el judici de l’1-O, que arrenca el dia 12 de febrer. El tribunal ha donat onze dies a les defenses per a preparar-se, la meitat del que havien sol·licitat. Uns 500 testimonis han estat cridats a declarar. La vista s’allargarà uns tres mesos.

La Razón ha fet una d’aquestes portades seves on se’n fot dels presos polítics catalans, remarcant que el furgó de la Guàrdia Civil on els han traslladat és nou. D’això en diu “trasllat VIP”. Pernando Barrena, un veterà polític de l’esquerra abertzale basca, ha viatjat en aquests furgons diversos cops i en té aquest record:

LR

Aquesta portada en recorda una altra d’Egin, el diari batasuno clausurat pel jutge Baltasar Garzón el 1998, decisió que el Tribunal Suprem va anul·lar el 2009. La portada en qüestió és del 2 de juliol del 1997 i s’obria amb l’alliberament del funcionari de presons José Antonio Ortega Lara, segrestat 532 dies per la banda terrorista ETA. El titular era “Ortega vuelve a la cárcel”. Aquest és el nivell de La Razón d’avui.

egin ortega lara

Gairebé tots els diaris destaquen força el fet que es cridi a testificar Rajoy, Mas, Urkullu, Colau i gairebé tots els polítics de relleu en exercici en el decurs del procés independentista. Si no volien un judici polític en tindran, no dues, sinó onze o dotze tasses.

També crida l’atenció que les protestes independentistes davant (i dins) la seu de la Comissió Europea i la fiscalia de l’Estat a Barcelona passin completament desapercebudes a les portades, fora de la d’El Punt Avui. Fa pensar. Si l’Assemblea Nacional i Arran —els promotors d’una i altra protesta— pensaven que aquestes mogudes tindrien alguna repercussió… potser que s’hi repensin.

EP

EM

LV

EPC

ARA

AVUI

D’altra banda, la Unió Europea ha decidit anomenar “colònia britànica” a Gibraltar en una nota a peu de pàgina de la modificació del reglament de visats que s’aplicaria cas que el Brèxit s’apliqués sense acord entre la UE i el Regne Unit. El govern britànic s’ha empipat força, esclar.

La premsa impresa espanyola, però, no ha fet els gegants amb l'afer, excepte l’ABC, que hi està obligat per la seva llarga tradició de portades sobre la cosa: 168 des del 1975, de les quals 45 des del 2012. Avui no es podien permetre fallar com el dia que la UE va signar l’acord del Brèxit —rebutjat després pels Comuns— on no es reconeix la sobirania espanyola sobre el penyal i tot queda en mans de quatre comitès, que és la fórmula gatopardesca i eficaç de canviar alguna cosa per a que res no canviï.

Té mèrit fer una portada d’una nota a peu de pàgina d'un document menor, que s’agafa a la classificació que de Gibraltar en fa l’ONU des de fa dècades sense que res hagi canviat en favor d’Espanya. Molta portada per no res.

ABC

T'ha fet servei aquest article? Per seguir garantint una informació compromesa, valenta i rigorosa, necessitem el teu suport. La nostra independència també depèn de tu.
Subscriu-te a ElNacional.cat