La 37a America's Cup ha estat present en el Mobile World Congress (MWC) 2024, que ha celebrat la seva divuitena edició a la ciutat de Barcelona. L'esdeveniment ha transcorregut des del dilluns 26 de febrer al dijous 29 a la capital catalana. Es tracta de l'exposició més gran i influent per a l'ecosistema de connectivitat, que s'ha convertit en una referència tecnològica a nivell mundial. Les grans marques s'han deixat veure i l'America's Cup també ha participat de manera activa amb un estand i tres xerrades en les quals membres relacionats amb l'organització o els equips han tingut presència.
És el segon any consecutiu en què l'America's Cup participa en el MWC. En aquesta edició hi ha hagut diverses aportacions relacionades amb la competició més important del món de vela en aquest fòrum internacional, que en aquesta edició ha acollit més de 101.000 assistents, molt a prop del rècord prepandèmia de 2019.
Durant tot l'esdeveniment els assistents han pogut posar-se a la pell dels regatistes del AC40, el vaixell que s'utilitzarà en la Puig Women's America's Cup i en la UniCredit Youth America's Cup, amb el simulador igual que utilitzen les candidates i candidats a formar part del Sail Team BCN. Es pot destacar que alguns d'ells han estat presents compartint la seva experiència amb les persones interessades a sentir que naveguen les aigües de Barcelona a bord d'un dels vaixells més innovadors del planeta.
La primera conferència impartida per membres de l'organització de l'America's Cup ha tingut Eva Pizá, Event Manager de la 37a America's Cup, com a protagonista a l'estand Ágora | Port de Barcelona. En ella, va voler destacar el caràcter global i divers de l'esdeveniment i que la competició està oberta a tot el que estigui interessat en ella, ja que es podrà gaudir de forma totalment gratuïta.
Pizá també va parlar sobre la sostenibilitat, un dels principals puntals d'aquesta edició que tindrà lloc davant de la costa del Port Vell. L'Event Manager de la 37a America's Cup va destacar el nou model de vaixell dissenyat per Emirates Team New Zealand que servirà com a embarcació de suport durant la competició, és un vehicle que no generar residus, ja que funciona amb hidrogen. Cadascun dels equips comptarà amb almenys un i s'espera que hi hagi 10 models funcionant durant tot l'esdeveniment.
Finalment, va destacar el nou pacte assolit amb AGBAR, nou partner de sostenibilitat, amb el qual van tancar un acord per implementar les mesures per combatre la sequera i proposar alternatives i sistemes de gestió d'aigua per als equips.
La tasca dels enginyers
El segon panell en el qual l'America's Cup va ser present tenia com a fil conductor la innovació tecnològica d'aquesta competició. En ell, van participar Roger Frigola, enginyer d'Emirates Team New Zealand, i Jaume Triay, enginyer d'Alinghi Red Bull Racing. Ambdós van poder xerrar sobre el que implica preparar un vaixell que s'ha d'adaptar a unes característiques concretes i ha de superar a altres equips que planegen cada detall amb molta antelació per aconseguir el millor vaixell que participarà en un esdeveniment en el qual la tecnologia de les embarcacions és tan important com la destresa de les tripulacions.
Frigola va voler parlar de la tasca de l'equip d'enginyers, ja que es tendeix a individualitzar en un element en concret com són els 'foils' o la implementació de 'cyclors': "De vegades s'adjudica l'èxit a la part més visible, però l'important és el conjunt i el disseny. Són totes aquestes petites coses que sumeixin les que al final et fan guanyar", va comentar.
També va destacar que l'equip defensor està a prop d'acabar el casc i quan aquest procés acabi podran començar el muntatge del nou vaixell dels kiwis i, finalment, provar-ho a l'aigua per primera vegada. En ser preguntat per la continuïtat del AC75 va mostrar les seves preferències: "No m'importa massa si cal adaptar-se a un nou model o no, m'agrada molt l'actual, però quan hi ha un gran canvi de normativa en la competició és molt interessant per a nosaltres per tot el que puguem aportar a l'equip", va dir l'enginyer d'Emirates Team New Zealand.
Per últim, Leslie Ryan, Event Director de la America's Cup, i Andrés Torres, Event IT Mànager de l'America's Cup, van participar en una taula rodona en la qual van compartir algunes de les novetats que implica la retransmissió d'aquesta trentè-setena edició.
Van mostrar unes imatges espectaculars de la Regata Preliminar de Yeda en les quals es podia veure amb tota mena de detalls l'acció des de diversos angles i Leslie Ryan va destacar: "Podem veure imatges espectaculars com aquestes gràcies a la tecnologia, comptem amb drons rapidíssims que poden captar aquest tipus de detalls, i a les càmeres i sensors a cada un dels vaixells que ens aporten moltíssima informació", va dir Ryan.
Per la seva part, Andrés Torres va parlar sobre la importància de la informació que podrà ser compartida amb els espectadors en temps real: "La novetat d'aquesta edició és la telemetria que permet seguir en tot moment l'acció amb tot luxe de detall, la qual cosa ajuda que sapiguem en tot moment el que ocorre amb una quantitat enorme de dades que recolzin a les imatges."
