L’existència d’obres a la via pública és un fet consubstancial del dia a dia d’una gran ciutat, com és el cas de Barcelona, i pel que fa a les grans infraestructures de transport públic, la capital de Catalunya viurà un any 2026 on la tònica serà la mateixa que el 2025: treballs en diversos punts de la ciutat vinculats principalment amb el perllongament de l’L8 d’FGC i la construcció del tronc central de l’L9/L10 del Metro, però sense cap inauguració a la vista, ja que no serà fins al 2027 quan entrin en servei quatre noves estacions de l’L9. Així doncs, les inauguracions es faran esperar un any més, perquè l'última d’important en matèria de transport públic urbà va ser el novembre del 2024, amb el nou traçat de tramvia entre Glòries i Verdaguer. Aquesta és la previsió de les obres per al nou any:
Metro: la tuneladora de l'L9 ja torna a foradar
La gran obra en marxa de la xarxa de Metro de Barcelona és la del tronc central de l’L9/L10. Es tracta del tram que unirà en el futur les estacions de Zona Universitària i La Sagrera, de manera que es completarà aquesta important infraestructura que unirà Badalona i Santa Coloma de Gramenet amb la Zona Franca i l’aeroport del Prat. Després d’un 2025 llastat per l’aturada de la tuneladora, que un cop arribada al pou de l’estació de Mandri va haver d’afrontar una parada de més d’un any per canviar la roda de tall, l’any 2026 estarà marcat per la perforació d’aquest túnel, amb la tuneladora reactivada.


Amb una perforació prevista d’uns 130 metres mensuals, el túnel pendent entre Mandri i Lesseps, d’1,6 quilòmetres, podria estar enllestit a finals del 2026, una fita important perquè voldrà dir que només quedarà pendent acabar les estacions i fer l’estesa ferroviària. En tot cas, en paral·lel a la perforació del túnel es continua treballant en les estacions de Plaça Maragall, Guinardó | Hospital de Sant Pau, Sanllehy, Sarrià i Mandri, a les que s’han sumat durant el 2025 les de Campus Nord i Manuel Girona. De fet, amb la represa de l’excavació del túnel, el departament de Territori va presentar el següent calendari, que inclou inauguració d’estacions el 2027:
- 2027: obertura, ja anunciada anteriorment, d’un nou tram pel costat Nord, entre la Sagrera i Guinardó | Hospital de Sant Pau, amb l’obertura de quatre noves estacions: Sagrera-TAV, Sagrera (on actualment s’utilitza l’estació destinada a l’L4), Plaça de Maragall i Guinardó | Hospital de Sant Pau.
- 2030: entrarà en servei d’un nou tram pel costat Nord entre Guinardó | Hospital de Sant Pau i Lesseps (la parada intermèdia de Sanllehy encara no entrarà en servei). Pel costat Sud es preveu aquell mateix any posar en servei l’estació de Camp Nou, que actualment s’utilitza com a pou d’extracció dels materials de la tuneladora.
- 2031: la gran fita serà la connexió dels ramals Sud i Nord, completant el tronc central, unint les estacions de Zona Universitària i Lesseps. Aquest tram inclourà l’obertura de les estacions de Campus Nord, Sarrià i Mandri, a més de la de Sanllehy també el 2031.
- 2032: les dues últimes estacions entraran en funcionament: Manuel Girona i Putxet.
També en l’àmbit del Metro es treballa en l’adaptació d’algunes estacions que encara no permetien l’accés a persones amb mobilitat reduïda, com és el cas de Verdaguer, on l’intercanviador estarà tancat durant tot l’any, i Passeig de Gràcia, també en execució. Pel que fa a Plaça de Sants, els projectes ja estan en redacció, mentre que a Urquinaona encara s’està en fase d’encarregar la redacció dels projectes. Finalment, pel que fa a projectes de futur, es preveu que el 2026 continuï la fase d’estudis previs per als perllongaments de l’L4 des de La Pau fins a La Sagrera i de l’L2 des de Sant Antoni fins a Parc Logístic. Cap dels dos projectes té data d’inici d’obres, que en cap cas seria durant el 2026.
FGC: comença l’excavació del túnel de l’L8
L’altra gran obra urbana de transport públic i la que més afectacions comporta perquè se situa al centre de la ciutat és el perllongament de l’L8 de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) des de l’estació de Plaça Espanya fins a la de Gràcia. Aquesta obra permetrà l’enllaç de les línies del Baix Llobregat amb les del Vallès a través de quatre quilòmetres de túnel i tres noves estacions: Hospital Clínic, amb enllaç amb l’L5 del Metro; Francesc Macià, el principal espai de la ciutat sense transport públic subterrani, i Gràcia, on connectarà amb les altres línies d’FGC. Cal tenir en compte, això sí, que l’enllaç no inclou la connexió física de les línies, que tenen amples de via diferents.
En aquesta obra l’any 2026 estarà marcat pel trasllat de la tuneladora al pou d’atac situat a la Gran Via, entre els carrers Llançà i Vilamarí, i ja cap al mes de juny, el començament de la perforació del túnel entre Plaça Espanya i Gràcia, que s’allargarà uns tretze mesos. A més, ja es compten alguns endarreriments en una infraestructura que no serà una realitat fins al 2030 en el millor dels casos, com les obres de l’àmbit de la plaça Francesc Macià i l’Hospital Clínic, s’ha hagut d’allargar per alguns inconvenients tècnics. En concret, estava previst que els treballs en aquesta zona s’acabessin a finals del 2025, un termini que els tècnics han hagut d’endarrerir gairebé un any perquè hi ha hagut problemes amb el desviament de serveis, les pantalles que s’estan instal·lant i la coberta.


En aquest sentit, la finalització de les pantalles de la futura estació d’Hospital Clínic i de la sortida d’emergència de Francesc Macià està prevista per l’estiu, mentre que l’obertura de dos dels carrils del carrer Comte Urgell se situa també la tardor de 2026. Pel que fa a les obres al carrer Muntaner, l’objectiu és restablir dos carrils de trànsit a principis de 2027 una vegada s’hagin reprès el gener del 2026 els treballs de construcció del pou de la sortida d’emergència. Tot plegat fa que les obres continuïn afectant llocs com la plaça Espanya, la Gran Via, el parc de Joan Miró i, especialment, el carrer Urgell. Pel que fa al calendari final, el termini de l’obra civil, sense comptar l’arquitectura de les estacions, està prevista per 2029, el que situa, si tot va bé, l’entrada en servei de l'L8 durant el 2030.
Tramvia: la connexió per la Diagonal es fa esperar
Pel que fa al tramvia, l’any 2025 es tanca amb una pujada important en el nombre d’usuaris gràcies al perllongament entre les Glòries i Verdaguer, però de cara al 2026 s’esperen poques accions visibles més enllà del possible inici d’obres del nou desviament en ziga-zaga entre la Gran Via i les Glòries pel carrer de la Ciutat de Granada. Els avenços previstos, en tot cas, seran als despatxos, no al carrer. De moment l'octubre del 2025 es va donar el vistiplau als projectes urbanístics per a la connexió del tramvia per la Diagonal entre Verdaguer i Francesc Macià. Concretament, es va aprovar el projecte de reurbanització de la Diagonal, amb un pressupost de 53 milions d'euros, i el del desdoblament i ampliació del col·lector d'aigües, de 62 milions.
Amb aquests passos, la intenció actual és la d’enllestir la connexió per la Diagonal com a molt aviat, l’any 2031, però encara no hi ha cap calendari clar. El que sí que hi ha és la intenció de desdoblar les obres en dos trams, un primer entre Verdaguer i el Cinc d’Oros i un segon des d’aquí fins a Francesc Macià, una manera de fer que evitaria coincidir amb les obres de l’L8 però al preu d’ajornar la connexió més temps. El tram pendent, d’uns dos quilòmetres de longitud, comptarà amb tres noves parades: Diagonal/Cinc d'Oros (amb connexió amb Metro i FGC), Balmes i Casanova.


Pel que fa al Tramvia Blau, fora de servei des del 2018, durant l’any 2026 està previst realitzar un procés participatiu que permeti dissenyar la reforma de l’avinguda Tibidabo, que en el millor dels casos significaria començar obres el 2027. En tot cas, es tracta d’una transformació de gran envergadura, que inclou la millora dels dipòsits pluvials existents i la reforma integral de l’avinguda des de la perspectiva de la mobilitat sostenible i on la recuperació del Tramvia Blau, renovant tota la instal·lació ferroviària seria la peça final, en el millor dels casos, a l’inici de la pròxima dècada.
Rodalies: finalització de l’obra civil a la Sagrera
Finalment, pel que fa a Rodalies, la gran obra en marxa continua sent la de la futura estació intermodal de la Sagrera, una instal·lació pel qual ja circulen els trens de Rodalies i d’alta velocitat, però sense aturar-se. La gran fita pel 2026 serà la finalització de l’obra civil d’aquesta estació, és a dir, la gran infraestructura. Ara bé, aquesta finalització no significarà, ni de bon tros, que l’estació centri en servei per als usuaris, ja que encara es preveuen uns sis anys més d’obres abans que això passi i encara és per urbanitzar la superfície com un gran parc. El que sí que podrà entrar en funcionament, encara que sigui parcialment, és la zona de tractament tècnic de trens (ZTTT), una estació de servei destinada a l’estacionament, neteja i manteniment de trens d’alta velocitat. A més, per a aquest 2026 es preveu l'enderroc de l'edifici històric de l'estació de mercaderies de la Sagrera.


Pel que fa a l’estació de Sants, immersa en obres d’ampliació, un cop aplicada la nova configuració de la mobilitat en superfície, durant l’any 2026 es continuarà treballant en la modernització i ampliació a partir d’un projecte al qual encara li queden anys al davant, tot i que l’any vinent es pot donar per acabada una primera fase. Quan estigui del tot acabada, la futura estació de Sants inclourà vestíbuls per als trens d’alta velocitat en un nivell superior a l’actual, accessos pels quatre laterals de l’estació i una integració més completa amb les places dels Països Catalans i de Joan Peiró.