El tram central de les línies L9/L10 del Metro de Barcelona és una infraestructura que no estarà enllestida fins entrada ja la propera dècada, ja que completar l’obra depèn principalment de l’excavació del túnel d’1,6 quilòmetres pendent entre les estacions de Mandri i Lesseps, aturat des de l’agost passat per la necessitat de canviar el capçal de la tuneladora. Amb la intenció de reprendre les tasques d’excavació aquesta mateixa tardor i, si tot va bé, culminar la tunelació en el termini d’un any, encara és aventurat donar una data clara d’entrada en servei de tota la línia, però mentre aquesta previsió no es pugui fixar al calendari, sí que es confirma el que ja es va anunciar l’agost de l’any passat, que el 2027 entraran en servei quatre noves estacions del tronc central, fent arribar l’L9/L10 fins a l’estació de Guinardó | Hospital de Sant Pau, on tindrà connexió amb l’L4.
Tal com ha assegurat aquest dijous al matí la consellera de Territori, Sílvia Paneque, en una visita d’obres a l’estació de Plaça de Maragall, que pel que fa a l’obra civil -la gran infraestructura que inclou el túnel i el pou, però sense els acabats- està construïda en un 98%, està previst “finalitzar quatre estacions amb l’horitzó temporal del 2027”. De manera que, a finals d’aquell any, el tronc central de l’L9 haurà guanyat un nou tram de 3,6 quilòmetres i que inclou quatre noves estacions: La Sagrera TAV, La Sagrera, Plaça Maragall i Guinardó | Hospital de Sant Pau.



De fet, a la futura estació de Plaça Maragall ja es pot intuir la seva formulació, molt semblant a la majoria d’estacions d’aquesta línia, amb els túnels situats a gran profunditat. En concret, hi ha un pou central on s'instal·laran els ascensors que portaran els usuaris fins al túnel, on també ja es pot intuir on se situaran les vies i on les andanes. Paneque ha recordat que l’L9/L10 és una “estructura estratègica” que ha d’actualitzar una “Catalunya pensada per a sis milions, quan ara ja som vuit i mig”. Per la seva banda, la primera tinenta d’alcaldia de l’Ajuntament de Barcelona, Laia Bonet, ha destacat que l'L9/L10 són una “obra fonamental per a la mobilitat de la nostra ciutat i de la Barcelona metropolitana”.
Aquestes són les quatre estacions previstes pel 2027
La Sagrera-TAV: Es tracta d’una estació a mig camí de les actuals d’Onze de Setembre i La Sagrera i que ha de donar servei a la futura estació intermodal de la Sagrera, també en obres actualment. L’obra civil de l’estació està culminada al 100 per cent, així com la llosa intermèdia del túnel. Actualment, els trens de l’L9/L10 ja circulen per aquesta estació però ho fan per l’espai que en un futur ha d’utilitzar l’L4 en la seva ampliació entre La Pau i La Sagrera, també activada recentment. Territori desvincula l’obertura d’aquesta estació de Metro de l’entrada en servei de l’estació de tren, encara sense data, ja que considera que igualment podrà donar servei als veïns de la zona.
La Sagrera: Actualment, les línies L9/L10 ja compten amb parada a l’estació intermodal de la Sagrera, on hi ha connexió amb les línies L1 i L5 i amb el servei de Rodalies de Sagrera | Meridiana. Ara bé, les actuals andanes que utilitza l’L9/L10 són, en realitat, les que pertoquen a l’L4, per això mateix, quan l’L9/L10 passi a circular pel seu propi túnel, també farà parada a la seva pròpia estació, situada al mateix àmbit i amb una obra civil executada al 100%.
Plaça de Maragall: Aquesta estació, situada a la plaça del mateix nom -per tant, sense connexió amb l’actual estació de Maragall de les línies L4 i L5-, té l’obra civil executada al 98% i es treballa en les obres d'estructura interior. El pou de l’estació té una profunditat de 60 metres i per a finalitzar l’obra civil de l’estació es treballa actualment en forjats, lloses, escales i l’estructura metàl·lica per als ascensors.



Guinardó | Hospital de Sant Pau: La quarta estació, que el 2027 es convertirà provisionalment en final de les L9 i L10 Nord, és la de Guinardó | Hospital de Sant Pau, que tindrà enllaç amb l’actual estació del mateix nom de l’L4. El pou, ja excavat, té una profunditat de 76 metres. L’obra civil està enllestida en un 95% i com en aquest tram, i també fins a Plaça Maragall ja s’ha situat la llosa intermèdia del túnel, que separa les dues direccions dels combois, ja s’ha començat a treballar en la instal·lació de vies al pis superior.