El Tramvia Blau és un dels transports històrics de Barcelona més icònics, malgrat que està fora de servei des de l’any 2018. Set anys després, diversos intents fallits i una important reclamació social, el retorn sembla ara encarrilat, un cop l’alcalde de Barcelona, Jaume Collboni, ha anunciat, aquest dijous a la tarda, la intenció d’engegar la reforma pendent de l’avinguda Tibidabo amb un calendari de sortida que, si tot va bé, implicaria l’inici d’obres a finals del 2027, amb una finalització que no ha estat precisada, però que s’allargaria alguns anys a causa de l’envergadura de les obres previstes.

De fet, Collboni, des de les cotxeres del Tramvia Blau i amb l’exhibició dels set cotxes històrics conservats, ha anunciat un acord amb l’Associació de Veïns de l’Avinguda Tibidabo per la qual l’any 2026 es preveu un procés participatiu per determinar el projecte executiu amb la intenció d’incloure’l als pressupostos del 2027. La intenció és licitar i iniciar les obres aquell mateix any, amb l’objectiu de recuperar un “símbol de la memòria col·lectiva dels barcelonins” com és el Tramvia Blau, que precisament el 2026 farà 125 anys d’història. “Tenim la necessitat de mantenir el que ens singularitza”, ha afegit Collboni, com a part d’un “combat per mantenir l’ànima de la unitat”.

Una reforma amb quatre eixos

Cal tenir present, això sí, que el retorn del Tramvia Blau serà la peça final d’una àmplia reforma de l’avinguda Tibidabo que, a més, encara s’ha de consensuar amb els veïns a través del procés participatiu. En tot cas, Collboni ha assenyalat que la transformació pivotarà sobre quatre eixos, el primer dels quals és el de la millora del dipòsit pluvial existent, un tipus d'actuació que comença a ser habitual en qualsevol intervenció d’envergadura dins d’una política de “resiliència ambiental”; el segon eix és la reforma de l’avinguda, que no s’ha fet mai en profunditat. Un tercer eix és el foment de la mobilitat sostenible, un punt en que el consistori es pot trobar amb discrepàncies amb els veïns, que defensen l’actual configuració del trànsit. Finalment, el retorn del Tramvia Blau encaixarà amb l’eix de la recuperació patrimonial.

TRAMVIA BLAU TIBIDABO / Foto: Montse Giralt
L'alcalde de Barcelona, Jaume Collboni a l'interior d'un dels cotxes del Tramvia Blau. En primer pla, Jaume Alguersuari, vicepresident de l'Associació de Veïns de l'Avinguda Tibidabo / Foto: Montse Giralt
TRAMVIA BLAU TIBIDABO / Foto: Montse Giralt
Les cotxeres del Tramvia Blau conserven set vehicles històrics, quatre dels quals seran recuperats per a la circulació / Foto: Montse Giralt
TRAMVIA BLAU TIBIDABO / Foto: Montse Giralt
Interior d'un dels vehicles, que conserva els seus bancs de fusta originals. Tot i l'acord per engegar la reforma, els retorn del Tramvia Blau encara trigarà uns quants anys / Foto: Montse Giralt
TRAMVIA BLAU TIBIDABO / Foto: Montse Giralt
Un Tramvia Blau de color vermell? Efectivament, es tracta d'un cotxe que feia un altre servei però que s'ha conservat com un vehicle més d'aquest servei de tramvia. A més, es tracta d'un model jardinera, és a dir, obert, pensat per a circular a l'estiu / Foto: Montse Giralt

De fet, aquesta recuperació patrimonial implicarà també actuar a la cotxera, així com en els set vehicles conservats, tots catalogats com a bé cultural d'interès nacional i dels quals, quatre tornaran a ser operatius, amb noves mesures de seguretat, entre altres novetats que s’implementaran. En tot cas, el calendari esbossat per Collboni preveu que a finals del 2027 ja es comenci a treballar en aquest àmbit, però l’alcalde ha volgut ser caut a l’hora d’anunciar una possible data de retorn del Tramvia Blau: “M’estimo més no dir dates exactes perquè una obra d’aquesta envergadura té calendaris complicats”, ha apuntat.

Els veïns demanen encavalcar les obres

En tot cas, tot i l’acord amb els representants veïnals, el president de l’Associació de Veïns de l’Avinguda Tibidabo, Alexander Scheffler, ha reclamat que hi hagi un “encavalcament” de les diferents fases d’obres perquè puguin acabar en un termini més curt. De fet, Scheffler ha apuntat que les obres podrien allargar-se “entre quatre i sis anys” tenint en compte que les de la Via Laietana, “d’una llargada similar”, s’han allargat tres anys, però ha demanat que es miri de reduir el temps d’obres a “uns dos anys”. En tot cas, la qüestió és que després de set anys sense Tramvia Blau tot i la demanda ciutadana del seu retorn, la possibilitat que aquest tramvia tan estimat pels barcelonins torni a rodar està una mica més a prop.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!