El passat 13 d’octubre van començar les obres d’urbanització del costat mar de la Gran Via de les Corts Catalanes entre la plaça de les Glòries i la rambla del Poblenou, i per això aprofitarem aquest Barcelona Exprés per explicar-vos el conjunt d’aquesta intervenció, però especialment el seu punt més polèmic, el desviament del traçat del tramvia.

 

Primer de tot cal assenyalar que aquesta part de la Gran Via al costat Besòs és just la que queda per sobre dels túnels de Glòries, de manera que un cop que l’avinguda va quedar lliure de trànsit era qüestió de temps que es reurbanitzés de manera definitiva configurant un passeig per a vianants. De fet, es va fer una primera intervenció d’urbanisme tàctic poc agraïda i un punt estrambòtica que va generar moltes molèsties als veïns, incloses unes tirolines que es va haver de tancar a les nits per evitar usos incívics. El gener del 2024 van començar les obres del costat muntanya, que ja s’han donat per acabades, i per això ara comencen les obres del costat mar.

Aquesta segona fase d’obres, que servirà per pacificar del tot aquesta part de la Gran Via, inclou un discutit traçat en ziga-zaga del tramvia, que fins ara entrava directe a la plaça de les Glòries a l’altura del carrer Badajoz, per on encara hi ha restes de la parada fantasma de la Farinera. La parada va quedar fora d’ús amb la nova estació del centre de les Glòries. 

🎂 Tres anys d’obres a la Rambla: què s’ha acabat, què s’està fent i quan s’enllestirà?

🥒 D'antic convent gòtic a icona de la modernitat: així és el mercat de Santa Caterina


En concret, el nou traçat inclou un doble revolt perquè les línies T5 i T6 del TramBesòs s’incorporin a les vies de l’avinguda Diagonal, de manera que, en el futur, les tres línies, inclosa la T4, s’incorporaran pel mateix traçat a la plaça de les Glòries, de manera que quedarà lliure de vies la Gran Via en el primer tram d’aquesta avinguda des de la plaça.  D’aquesta manera hi haurà un sol punt de connexió entre les Glòries i la Diagonal. Actualment, les vies del tramvia conflueixen a la mateixa plaça, cosa que genera dos encreuaments de vies amb el carrer de Badajoz. 

L’objectiu de tot plegat és el d’afavorir el pas dels vianants des del sector Besòs de la Gran via a la plaça de les Glòries, però només el temps dirà si forçar aquesta ziga-zaga haurà estat la millor solució possible. Això sí, el conjunt de les obres de reurbanització de la banda mar de la Gran Via tindrà un cost important: 32 milions d'euros. Si fa no fa, el triple del que ha costat fer el costat muntanya.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!