La connexió total del tramvia de Barcelona està cada vegada més a prop. L'Ajuntament de Barcelona ha aprovat, aquest dimarts, inicialment els projectes urbanístics per a la connexió del tramvia per la Diagonal entre Verdaguer i Francesc Macià. Concretament, s'han aprovat tant el projecte de reurbanització de la Diagonal, amb un pressupost de 53 milions d'euros, com el del desdoblament i ampliació del col·lector d'aigües, de 62 milions. Aquests dos projectes permetran enllestir la connexió del tramvia, que va començar el 2022 amb les obres d'ampliació de la línia T4 des de Glòries fins al carrer Girona.

El projecte de reurbanització s'ha aprovat amb els vots favorables del govern (PSC), BComú i ERC. Per la seva banda, Junts, PP i Vox han votat en contra. En canvi, el punt del col·lector ha obtingut el suport de tots els grups menys el PP. La primera tinenta d'alcaldia Laia Bonet, responsable de les àrees de Mobilitat i Urbanisme, ha assenyalat durant la Comissió que s'avança "decididament" cap a la connexió completa del tramvia per la Diagonal i ha destacat que el projecte per connectar el Trambaix amb el Trambesòs no és un projecte de govern sinó un projecte "de ciutat", "una aposta col·lectiva per una Barcelona més sostenible i més ben connectada". 

Un espai "més verd"

La reurbanització suposarà incrementar en 16.000 metres quadrats l'espai de vianants, guanyar-ne 18.900 de verd i destinar-ne 8.700 a l'espai per circular amb bicicleta, amb un carril bici bidireccional de 4 metres d’ample. L'objectiu del consistori és completar la transformació de la Diagonal en un "eix metropolità de mobilitat sostenible i un espai per als vianants", que segons Bonet tindrà "més vida, més verd i més espai per a la gent".

Amb l'aprovació inicial d'aquest dimarts dels dos projectes urbanístics, ara s'obre un període d'exposició pública en què es poden presentar al·legacions i més endavant anirà a aprovació definitiva al plenari. A partir d’aleshores, el projecte s'obrirà a concurs per trobar l’empresa que executarà les obres. Tot i que encara no s'ha definit quan començaran, el termini previst d'execució de les obres és de 40 mesos, és a dir, més de tres anys.

Tres quilòmetres de tramvia i tres noves estacions

La unió del tramvia entre Verdaguer i Francesc Macià suposarà la construcció de gairebé tres quilòmetres de plataforma tramviària i la reurbanització d'aquest tram cèntric de la Diagonal en un model d'avinguda molt similar al que ara es pot veure entre els carrers de Marina i Girona, inaugurat el novembre de 2024. Un cop connectat el tramvia, l'estació Francesc Macià, que actualment és final de línia del Trambaix, s'adequarà com a estació de pas, amb andanes laterals i no una única de central, i esdevindrà intercanviador amb línies de bus i la futura L8 d'FGC. Entre Francesc Macià i Verdaguer s'inauguraran tres noves estacions: Diagonal | Cinc d'Oros, Balmes i Casanova. 

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!