Les obres de la futura estació intermodal de la Sagrera suposaran la reconversió d’una part important de la ciutat, amb una megaestació, nous barris i un gran parc, però també suposaran la desaparició de patrimoni centenari. En aquest Barcelona Exprés plantegem el cas de l’antiga estació de mercaderies de la Sagrera, amenaçada d’enderroc. L’estació de mercaderies de la Sagrera va estar operativa entre el 1922 i el 1990 i actualment només queda com a vestigi patrimonial el seu imponent edifici principal, encara utilitzat com a oficines per part d’ADIF. Ara bé, està previst que tot l’edifici sigui enderrocat el pròxim any 2026.
Val a dir que l’enderroc està contemplat des del 1994, en el marc de la construcció de la futura estació de la Sagrera, malgrat que les obres no van començar fins molt més tard, el 2010, i actualment la previsió és que la nova infraestructura no estigui completament operativa fins a principis de la pròxima dècada. En el marc de reconversió de tota aquesta zona a cavall entre Sant Andreu i Sant Martí, no es preveu conservar el vell edifici històric, tot i que gràcies a les seves grans dimensions podria ser utilitzat per múltiples usos.
En aquest marc, la plataforma Promoció del Transport Públic (PTP) ha llançat una crida pública a evitar l’enderroc, assenyalant que no hi ha “cap condicionant tècnic, legal, administratiu, econòmic o social que justifiqui la pèrdua de l’edifici”, i apuntant que es podria destinar a hub de ciclologística, a espai d’interpretació del ferrocarril o a equipament veïnal o de serveis.
🗽 Una estàtua de pega, dos fanals de Gaudí i tres curiositats més de la plaça Reial
🗼 Els Jardins de la Torre del Fang, un tast del futur megaparc de Barcelona
L’estació de mercaderies de la Sagrera es va construir a principis del segle XX amb la intenció de donar servei de mercaderies a la línia Barcelona-Granollers-Girona-Portbou, entre les estacions del Clot-Aragó i Sant Andreu Comtal i es va dotar d’una gran platja de vies, fet que va implicar un espai de 200.000 metres quadrats, originant així una cicatriu urbana que s’ha mantingut tot i que la resta de vies de tren en superfície de Barcelona pràcticament han desaparegut. De fet, en uns terrenys adjacents va aparèixer el barri de barraques de la Perona. L’època daurada d’aquella estació va ser entre 1964 i 1985, quan, va ser habilitada com a duana per les mercaderies ferroviàries que entraven o s’expedien via Portbou, de manera que, des d’un punt de vista ferroviari, l’estació de mercaderies de la Sagrera feia de frontera amb França.
La situació va canviar quan l’1 de gener del 1986 Espanya va entrar a formar part de la Comunitat Econòmica Europea —actual Unió Europea— i la duana va deixar de tenir sentit, fet que va comportar el desús i finalment el tancament de l’estació el 1990. En tot cas, el calendari no s’atura i la previsió és enderrocar l’edifici a principis del 2026. I vosaltres, que en penseu? Cal salvar de l’enderroc aquesta estació centenària?