El discurs de Nadal del rei Felip VI reclamant al PSOE i al PP lleialtat a la unitat d’Espanya i proclamant que fora de la Constitució “no hi ha democràcia ni convivència” continua al centre del debat. Aquest dimarts al matí l’ha valorat el portaveu del PSOE al Senat, Juan Espadas, que ha titllat “d’error polític” que l’oposició surti a “apropiar-se” dels símbols i les paraules del monarca, entenent que parlen per a ell i no per als altres, i ha considerat que aquest és “un primer gest de no pensar en el que està dient el cap de l’Estat”.
En una entrevista a ‘Las Mañanas de RNE’, Juan Espadas ha considerat que l’objectiu de les paraules de Felip VI va ser “asserenar els ànims, estimular la convivència i fugir de la polarització i la radicalitat en alguns dels debats” i que el seu missatge va ser “en pro que les institucions es respectin les unes a les altres i donin exemple a la societat”.
🔴ENTREVISTA | @_JuanEspadas, portavoz del PSOE en el Senado
— Las Mañanas de RNE (@LasMananas_rne) December 26, 2023
🗣️"Es un error político apropiarse de las palabras de la jefatura del Estado entendiendo que hablan para él y no para los demás "https://t.co/xtWmkCIOwy pic.twitter.com/HNaY8EEFCh
Per la seva banda, una estona abans, Noelia Núñez, vicesecretària de Mobilització i Repte Digital del PP, ha assegurat al mateix programa que el del rei no va ser “un discurs amb càrrega”, sinó un “discurs reivindicatiu” de la Constitució, la “millor obra que tenim a la nostra història recent”, i ha proclamat que “és esperançador” escoltar que es defensa “vehementment el paper de la Constitució i de la unitat d'Espanya”.
Aquestes reaccions se sumen als posicionaments que els partits van fer ahir sobre el discurs de Felip VI. El president de la Generalitat, Pere Aragonès, va considerar que era “una continuïtat” del discurs del 3 d'octubre, el secretari general de Junts, Jordi Turull, va qualificar-lo “d’irrellevant, com la figura de la corona” i el portaveu del PNB al Congrés, Aitor Esteban, va lamentar que hagués obviat les “discrepàncies constitucionals”. Per la seva banda, la presidenta del PSOE, Cristina Narbona, va posar èmfasi en el concepte de “convivència”, la secretària general del PP, Cuca Gamarra, va sumar-se a la crida a “mantenir viu l’esperit” de la Constitució i la portaveu de Sumar al Congrés, Marta Lois, va qualificar el discurs “d’ancorat al passat”.
És “positiu” que la Comissió Europea faci de mediadora
En la mateixa entrevista a RNE, Juan Espadas ha reconegut que és “positiu” que la Comissió Europea exerceixi de mediadora entre el PSOE i el PP en les negociacions per renovar el Consell General del Poder Judicial (CGPJ), tal com van acordar el divendres Pedro Sánchez i Alberto Núñez Feijóo. Espadas ha apuntat que l’arbitratge o la mediació són sistemes voluntaris per “buscar una sortida” quan hi ha dificultats en el diàleg i ha asseverat que la intervenció d’un tercer per facilitar-lo “està bastant articulada a la vida i a les empreses”. La portaveu del govern espanyol, Pilar Alegría, ja va dir el divendres que aquest és un “bon punt de partida” per intentar “desembussar” la situació d’anomalia democràtica.
Sobre la trobada entre Sánchez i Feijóo del passat divendres al Congrés dels Diputats, el portaveu socialista al Senat celebra que hagi obert el diàleg polític perquè era “una porta tancada inexplicable per la immensa majoria dels ciutadans” que ara “es torna a obrir” i que s’ha de mantenir oberta. “No n’hi ha prou amb una reunió o una foto, ara cal treballar en la línia del que s’ha dit”, ha assenyalat, i ha conclòs que “més enllà de la desconfiança i la crítica legítima, hi ha d’haver una finalitat última d’acord”.