Dissabte, 13 de febrer de 2021
Les Juntes Electorals han rebut fins al 12 de febrer 35.637 excuses de persones que no volen formar part de les meses electorals en les eleccions al Parlament, segons el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC). 23.311 d'aquestes excuses han estat admeses.
La Junta Electoral Provincial (JEP) ha traslladat a la Fiscalia del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) el cas d'un policia local de Badalona (Barcelona) denunciat per la CUP i Guanyem Catalunya per "indicis de delicte electoral". Segons han informat la CUP i Guanyem Catalunya aquest dissabte en un comunicat, l'agent va participar "de manera activa" en parades informatives de Vox durant la campanya electoral del 14-F.
El pessimisme està inundant les pàgines dels diaris de Madrid un dia abans de les eleccions al Parlament de Catalunya. Lluny de pronosticar una victòria del bloc constitucionalista, les principals capçaleres espanyoles veuen com està difícil arrabassar la majoria d'escons independentistes.
La ciutat de Barcelona ciutat tindrà 94 seus electorals més per evitar aglomeracions. La gerent de l'Ajuntament de Barcelona, Sara Berbel, ha explicat que s'han augmentat de 271 a 365 les seus electorals respecte a les eleccions generals de 2019.
El conseller d'Acció Exterior, Relacions Institucionals i Transparència, Bernat Solé, ha afirmat que el dispositiu pel 14-F comptarà amb un total de 14.000 policies i que, "a diferència d'altres ocasions", hi haurà patrulles estàtiques en tots els centres. En 1.750 punts de votació seran agents dels Mossos d'Esquadra els qui s'encarregaran de garantir que se segueixen les mesures de seguretat, mentre que en els altres 1.005 seran de les policies locals.
Les sol·licituds del vot per correu han arribat al seu màxim històric en unes eleccions a Catalunya amb 284.706 peticions, el que suposa el 5,30% del cens i un 350% més que en les últimes eleccions a Parlament. D'aquesta xifra total, 84.476 han sol·licitat el vot per correu de manera telemàtica i 200.230 ho han fet de manera presencial.
Més de 1.000 voluntaris estaran en els centres electorals i s'encarregaran de les tasques logístiques com la regularització del flux de les persones, les entrades i sortides per diferents llocs, l'ús de gel hidroalcohòlic, de màscares i el compliment de la distància de seguretat.
El Mercat de Sant Antoni es prepara aquest dissabte a la tarda per ser un dels macrocol·legis electorals a Barcelona en les eleccions del 14-F. Els operaris han muntat les 29 meses als passadissos dels quatre braços del recinte (Tamarit, Manso, Comte Urgell i Comte Borrell) i un equip de desinfecció ha fumigat taules, cadires i urnes per mantenir la zona lliure de virus. El Mercat de Sant Antoni agruparà quatre col·legis electorals, cadascun amb entrades i sortides diferenciades, perquè els 17.000 electors que hi podran votar no es trobin i s'evitin les aglomeracions.
ACN
Segons les dades del Govern, el nombre d'electors és un 1,25% superior a les persones que van votar en les eleccions del 21 de desembre de 2017, i, del total del cens (5.624.044), 5.368.881 resideixen a Catalunya i 255.163 ho fan a l'estranger i tenen dret a vot.
En la franja horària en la qual es recomana que votin els contagiats, contactes estrets i sospitosos de Covid-19 (de 19 a 20 h), els membres de les meses electorals faran servir equips de protecció individual (EPI), mentre que a la resta de franges se'ls proporcionarà guants, màscares i ulleres i roba protectores.
Durant la jornada del 14-F es preveu que hi hagi 9.139 meses electorals (en 2017 hi havia 8.247). D'aquestes, 6.694 estaran a Barcelona, 853 a Girona, 566 a Lleida i 1.026 a Tarragona, i per formar-les s'ha citat a 82.251 persones, de les quals 27.417 són titulars i 54.834 suplents.
El diari escocès The National publica aquest dissabte dues entregues de l'enquesta prohibida de les eleccions al Parlament de Catalunya d'aquest diumenge, 14 de febrer. Aquest és el primer sondeig d'avui i penúltim de la sèrie, a 24 hores de la celebració dels comicis. La segona i última enquesta es publicarà abans de la mitjanit.
Falten poques hores pels comicis del 14-F. Mentrestant, pots consultar els resultats històrics en les eleccions al Parlament de Catalunya en els gràfics que ofereix la plataforma EpData.
A poques hores perquè comencin les eleccions al Parlament, el conseller Jordi Turull ha revelat el cordó que han pactat els partits del 155 i ha adjuntat una foto per demostrar-ho: una imatge de la presó de Lledoners.
Poques hores abans dels comicis a Catalunya, l'interès a Europa pel que passarà el 14-F s'ha disparat. Tal com va passar en les eleccions del 21 de desembre de 2017 - quan el 155 va forçar a anar a les urnes -, els mitjans europeus tornen a posar l'atenció en el Parlament de Catalunya per saber si hi haurà una victòria independentista o, per contra, el candidat del PSC acabarà causant el seu efecte.
Un total de 5.624.044 catalans estan anomenats aquest diumenge a votar en les eleccions catalanes per elegir els 135 diputats del Parlament entre un total de 69 candidatures, en els que seran els comicis més atípics per celebrar-se en plena pandèmia del coronavirus.
El president Quim Torra ha denunciat aquest dissabte un veto al vot exterior català de l'ambaixada espanyola a Polònia. Torra, a través de les xarxes ha denunciat que dels 208 electors amb dret de vot que han demanat votar des de Polònia, només a 14 se'ls ha concedit aquest dret.
Les llibreries de Catalunya han pogut tornar a aixecar les persianes aquest dissabte després de restar tancades quatre caps de setmana. Arran del relaxament de les mesures per contenir la pandèmia, el Govern ha equiparat aquests establiments als equipaments culturals i no estan subjectes a les restriccions dels comerços no essencials, que no poden obrir en cap de setmana.
El Cantaval de Reus s'ha celebrat aquest dissabte sense la disbauxa habitual, però amb l'esperit carnavalesc. La comissió organitzadora ha canviat la cercavila pels carrers del centre de la ciutat per l'escenari de La Palma de Reus, on han cantat un repertori de cançons noves i èxits de l'any passat. No s'han escapat de la sàtira tant els polítics d'àmbit nacional que es presenten en els comicis d'aquest diumenge. Ara bé, el tema estrella ha estat el coronavirus.
Carnaval és sinònim de festa, disbauxa i aglomeracions als carrers de Sitges. Les tradicionals rues porten centenars de persones d'arreu del país a la ciutat, però aquest any la Covid-19 ha deixat un paisatge totalment diferent. Els carrers estan buits de visitants i molts dels bars i restaurants tenen la persiana abaixada. El gerent del Gremi d'Hostaleria de Sitges, Alejandro Eguía, assegura que les pèrdues d'aquest cap de setmana, en relació a l'any passat, poden enfilar-se fins al 95%.
L'Ajuntament de Lleida ha convocat aquest dissabte al matí els 132 representants sanitaris i assistents que durant la jornada electoral de diumenge han de vetllar perquè es compleixi el protocol de seguretat. A la trobada, que s'ha fet al pavelló de Magraners, s'ha explicat als assistents els passos que hauran de seguir aquest diumenge, des d'abans de començar la votació i fins que aquesta finalitzi, i també s'ha lliurat als responsables sanitaris un dossier de cada col·legi i material de protecció. A la cita també hi han assistits els representants administratius.
L'Ajuntament de Barcelona última "un dispositiu sense precedents" de cara a les eleccions d'aquest diumenge, 14 de febrer, per garantir el dret a vot amb "la màxima seguretat sanitària". Concretament, segons ha detallat la gerent municipal del consistori, Sara Berbel, arran de la Covid s'ha incrementat més d'un 35% els col·legis electorals, passant dels 270 que hi havia en comicis anteriors. als 365 d'enguany.
Vox ha presentat aquest dissabte una querella contra els membres de les juntes de tractament que van atorgar el tercer grau als presos polítics, segons ha informat l'ACN.
El conseller d'Acció Exterior, Bernat Solé, ha començat parlant d'un 99,9% i ha acabat en el 100% per assegurar que totes les meses electorals estan preparades per demà: "El 100% de les meses es podran constituir amb les dades que tenim avui", en declaracions aquest migdia. Per aconseguir-ho, ha assegurat que hi ha una "bossa suficient" de primers i segons per a cobrir qualsevol incidència.
Les comparatives poden resultar odioses. Però situant els contextos, confrontat-los i trobant les seves similituds, la premsa francesa veu un paral·lelisme clar entre el candidat del PSC a les eleccions catalanes, Salvador Illa, i Agnès Buzyn, el revulsiu que esperava el president Emmanuel Macron per a guanyar les eleccions de París aquest estiu. Buzyn, com Illa, també era ministra de Salut i va estar liderant la gestió de la pandèmia contra la Covid-19 en els mesos més difícils.
Les Juntes Electorals han rebut fins al 12 de febrer 35.637 excuses de persones que no volen formar part de les meses electorals en les eleccions al Parlament, segons el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC). 23.311 d'aquestes excuses han estat admeses, 3.065 s'han denegat i unes 3.750 encara estan pendents de resoldre. La majoria d'aquestes peticions que queden per contestar es concentren a la Junta Electoral de Zona de Barcelona (2.500) i a la Junta Electoral de Zona de l'Hospitalet de Llobregat (1.157). També queden excuses per resoldre a la JEZ del Vendrell (58), la JEZ de Tortosa (28) i a la JEZ d'Olot (5).
Finalitza la roda de premsa del conseller Solé
"Un 50% de les persones titulars i suplents de les meses electorals s'han realitzat un test d'antígens, que són voluntaris"
"En el cas que no hi hagi persones suficients en una mesa, hi ha una borsa suficientment important de suplents primers i suplements segons per configurar aquestes meses"
"Tenim la certesa que es podran constituir totes les meses més enllà de les incidències habituals de cada jornada electoral"
"L'elevat nombre d'al·legacions presentades no posa en risc la constitució de les meses"
"Fins al mateix dia de les eleccions, les persones que han presentat al·legacions poden rebre fins al mateix dia les eleccions. També pot ser que no rebin resposta a les seves al·legacions. En aquest cas han d'anar a la mesa per veure si han de formar part d'aquesta mesa o una altra"
"Hem rebut 284.206 sol·licituds de vot per correu, un 340% més que el 2019. Els vots efectuats 265.247 persones que ja han emès, amb dades de dijous, falten les dades de divendres"
"Precisament, aquest 0,1% estem a l'espera de la resolució de la Junta Electora Central, però no vol dir que no es puguin constituir perquè tenim voluntaris. Amb les dades que tenim avui es podran constituir el 100% de les meses"
"El 99,9% de les meses tenen el nombre de persones suficients perquè es constitueixin les meses, així que es poden constituir totes les meses"
Solé recorda que les franges horàries recomanades són que de nou a dotze vagin a votar les persones que són col·lectiu de risc, de dotze a set la població que no corre cap risc i a partir de les set les persones amb Covid, contactes estrets o en quarantena
"El 100 per cent dels ajuntaments ens han transmès que disposen de tot el material de protecció i de seguretat"
"Des del Govern fem una crida a la ciutadania perquè es voti amb responsabilitat"
"Des de la Generalitat ho tenim tot a punt perquè aquest diumenge tinguem uns col·legis electorals que siguin uns espais plenament segurs".
"El dispositiu de seguretat és extraordinari per aquest temps de pandèmia que compta amb els cossos dels Mossos d'Esquadra i agents locals. En total, hi haurà 14.000 agents, una patrulla per cada col·legi electoral"
Comença la roda de premsa del conseller Bernat Solé per explicar els preparatius del 14-F
L'Ajuntament de Barcelona ultima "un dispositiu sense precedents" de cara a les eleccions d'aquest diumenge, 14 de febrer, per garantir el dret a vot amb "la màxima seguretat sanitària". Concretament, segons ha detallat la gerent municipal del consistori, Sara Berbel, ha incrementat més d'un 35% els col·legis electorals, passant dels 270 que hi havia en comicis anteriors als 365.
Després de dues intenses setmanes de campanya electoral de cara a les eleccions del 14-F, ja tenim aquí la jornada de reflexió, un dia que els candidats a la presidència de la Generalitat aprofiten, normalment, per descansar i gaudir de la família. Abans, però, participaran en les tradicionals fotografies per a diversos mitjans de comunicació. Tot seguit, els caps de llista han assegurat que, tot i les restriccions per la pandèmia, volen passejar, jugar amb els fills, posar-se al dia amb les sèries i, fins i tot, cuinar.
Els treballadors municipals dels 221 pobles de les comarques gironines ultimen els darrers detalls per deixar a punt les 853 meses electorals, repartides en 361 seus. Seus com la sala de banquets Mont-Ferran de Blanes de l'Eugenio González que la pandèmia ha fet que hagi hagut de mantenir tancada per la impossibilitat fer grans celebracions.
Aquest dissabte es compleix un any de la primera mort a Espanya d'un malalt per Covid, un valencià que va viatjar al Nepal. Va ser un pacient amb una pneumònia d'origen desconegut que va morir a l'Hospital Arnau de Vilanova de València el 13 de febrer, encara que la confirmació no va arribar fins al 3 de març.
Els interrogants són amplis i diversos per aquells que li toquin ser membres d'una mesa electoral demà. Malgrat la tasca de la direcció de Processos Electorals conjuntament amb la Junta Electoral Central (JEC), no s'ha arribat a respondre totes les sol·licituds per no participar-hi i, per tant, l'escenari continua obert.
A menys de 24 hores perquè comencin les eleccions al Parlament, Catalunya segueix millorant les dades de la Covid i baixant els registres. En les últimes 24 hores, a Catalunya, s'han sumat 2.258 casos nous de Covid i 55 morts, dades molt similars a les d'aquest divendres, però ha tornat a baixar el risc de rebrot i ja se situa en els 319 punts.
La pressió hospitalària pel coronavirus va a la baixa a Catalunya, amb 167 ingressats menys, la qual cosa també s'ha notat a les UCI, amb 15 pacients menys, mentre segueix descendint el risc de rebrot, si bé en les últimes hores s'han notificat 55 nous morts.
La Plataforma d'Empresaris Afectats per la Covid-19 (PEACovid-19), constituïda el març del 2020 com una corporació jurídica en defensa dels interessos de l'empresariat, ha reclamat a l'Estat indemnitzacions per danys i perjudicis derivats d'una “gestió anormal” de la pandèmia.
Cantàbria preveu posar en marxa una unitat de seqüenciació per certificar al cent per cent que una mostra de coronavirus pertany a una de les soques que no és l'original: la britànica, la brasilera o la de Sud-àfrica.
La velocitat de propagació de la Covid-19 a Catalunya, l'Rt, es manté en 0,81 mentre que el risc de rebrot baixa a 319, 17 punts menys que fa 24 hores, segons el darrer balanç del Departament de Salut.
Els grups escolars confinats per Covid-19 són 1.374, 97 menys que en el darrer balanç, segons dades del Departament d'Educació. Representen l'1,91% del total. Hi ha 33.354 persones confinades, 2.360 menys que en el darrer balanç: 31.772 alumnes (-2.270), 1.513 docents i personal d'administració i serveis (-100) i 69 de personal extern (+10). Els positius acumulats són 52.019, 283 més que en el balanç anterior.
La pandèmia ha transformat completament Venècia, una de les ciutats més visitades d'Europa, fins al punt de fer-la irreconeixible: anuncis de vendes d'hotels en portals immobiliaris, negocis milionaris a meitat de preu i carrers buits en ple Carnaval.
Álvarez: "Demà serà un dia ple d'anècdotes"
Álvarez: "Cap membre de la mesa pot anar amb cap símbol, són funcionaris públics demà"
Álvarez: "El ciutadà pot anar com vulgui, només faltaria, però no oblidem que demà és Carnestoltes"
Álvarez: "Hem de saber abans a quina mesa hem d'anar, prioritzar això abans que portar el sobre i la butlleta"
Álvarez: "He percebut un gran esforç municipal per demà celebrar les eleccions amb normalitat, en aquest àmbit estan fent molts esforços"
Álvarez: "S'han de tenir tots els recursos preparats justificatoris per raonar que no vas anar a una mesa"
Álvarez: "Pot ser que avui a les nou de la nit et truquin per anar demà a una mesa"
Álvarez: "Pot ser que demà mateix a algú li notifiquin que ha d'anar a una mesa electoral, poden ser casos puntuals. Però demanava fent broma ahir que la gent tingués les portes i les finestres de casa tancades"
Amèrica experimenta una gran desigualtat en el procés de vacunació de Covid amb països que encara no han rebut vacunes contra la Covid davant altres, com els EUA i Xile, que en poques setmanes ja han inoculat a més del 5 per cent de la població.
Álvarez: "Hem avisat nou persones per mesa, amb aquest escenari i el marge de maniobra, demà vull aventurar-me que es configuraran la majoria de les meses amb total normalitat"
Álvarez: "Una dona que té tres nens al seu càrrec no sortirà a les set del matí, ja ho justificarà. La seva absència s'entendrà i suposo que serà en casos molt petits"
Álvarez: "Si algú està molt malament i no pot anar que no vagi, la setmana que ve, quan demanem explicacions, si pot presentar la seva absència serà comprensible. No cal prendre heroïcitats"
Álvarez: "El nivell d'al·legacions ha estat molt alt però de resolució, molt eficaç"
Álvarez: "Si traiem Barcelona de l'equació, hi ha 23.000 excuses, el doble que només Barcelona. La diferència, tot i ser xifres elevades, és molt important per veure que a nivell de percentatge és residual"
Álvarez: "Continuem rebent i prenent sol·licituds per no anar a les meses però ja amb comptagotes"
Entrevista a Diego Álvarez de Juan, presidenta de la JEC a Reus, a RAC1
El confinament per prevenir la Covid s'ha instal·lat en les unitats pediàtriques d'oncologia de Madrid. Els hospitals han segellat sales comunes i aules, i els nens ingressats amb càncer segueixen el seu tractament tancats en el seu quart, amb un únic acompanyant i en risc de caure en estrès i ansietat.
La mil·lenària Fira de Sant Ermengol de la Seu d'Urgell, que a l'octubre passat no es va poder celebrar per la pandèmia, aposta per arribar al públic durant tot l'any a través dels seus canals virtuals. Així, a l'apartat del saló dedicat als formatges artesans del Pirineu, ja hi ha penjats diversos vídeos amb tasts guiats, així com també de tallers de cuina i altres que parlen de l'elaboració d'aquest producte.
L'Agència Europea del Medicament comença a analitzar en temps real les dades de la vacuna de CureVac, un procés que podria desembocar en una llicència d'ús condicional d'aquest fàrmac a la Unió Europea (UE ) i en el qual hi ha també el fàrmac de Janssen.
França mira Catalunya. La premsa del país veí conclou que "Catalunya continua profundament dividida abans de les eleccions autonòmiques", com es pot llegir en diferents portades com la de RTS a la prèvia de les eleccions catalanes.
El primer ministre britànic, Boris Johnson, presentarà plans per aixecar les restriccions a partir del 22 de febrer. Johnson promet donar prioritat a la reobertura de les escoles abans del 8 de març i avaluarà l'impacte en les taxes d'infecció.
Primer cas a França de greu reinfecció per la variant sud-africana a Hauts-de-Seine. El pacient, un home de 58 anys, que patia asma, es va tornar a infectar quatre mesos després d’una primera contaminació més lleugera.
El Director de Processos Electorals, Ismael Peña-López, ironitza sobre la dura feina dels darrers dies per poder celebrar unes eleccions segures.
Família i sèries, les opcions triades pels candidats pel dia de reflexió. Després de dues intenses setmanes de campanya electoral de cara a les eleccions del 14-F, ja tenim aquí la jornada de reflexió, un dia que els candidats a la presidència de la Generalitat aprofiten, normalment, per descansar i gaudir de la família
L’arribada d’esquiadors espanyols no residents a Andorra està pendent d’una reunió que ha de mantenir el Govern amb el seu homòleg francès d’aquí dos dies. Andorra va consensuar amb França l’obertura de les estacions d’esquí només per als residents, i ara vol fer el mateix amb els espanyols.
El consolat espanyol d'Andorra va rebre fins ahir un total de 827 vots a les eleccions catalanes, dels quals 451 han estat dipositats directament a l’urna habilitada i 376 per correu postal. D’aquests vots, la majoria corresponen a la província de Barcelona, amb 448,
La Xina va informar de vuit nous casos de coronavirus ahir, en comparació als 12 del dia anterior. La Xina va experimentar un important ressorgiment de la malaltia al gener, quan va donar-se un brot a la província nord de Hebei, que envolta Pequín.
El segon estat més poblat d'Austràlia, Victòria, va entrar dissabte en un tancament de cinc dies mentre les autoritats corrien per evitar una tercera onada de casos provocats per la variant britànica amb altes infeccions.
La cap de llista del PDeCAT a les eleccions, Àngels Chacón, va assegurar ahir que el vot al partit "val per tres", ja que serveix per consolidar la "majoria independentista", per tenir un "bon govern" i per "frenar la CUP" i impedir que torni a "condicionar" el pròxim Govern de la Generalitat.
Junts va tancar ahir la campanya amb una indissimulada sensació que la victòria és a tocar, però conscient que la participació serà determinant. El líder del partit, Carles Puigdemont, va advertir que fins que es tanquin els col·legis electorals "hi ha feina vot a vot".
L'acte de final de campanya de Vox, celebrat ahir a la plaça Artós de Barcelona, va acabar amb una forta tensió entre els Mossos d'Esquadra i un grup d'antifeixistes que van concentrar-se per tal d'impedir el míting del partit d'extrema dreta.
Durant l'acte final de campanya d'ERC, Aragonès va posar l'èmfasi en la voluntat del partit de presentar el seu programa independentista com un projecte inclusiu que, com resa el seu eslògan, ha de servir per ser Al costat de la gent, potenciant polítiques d'esquerres, treballant "per les escoles i els hospitals públics de qualitat" i no per "perpetuar els models que privatitzen".
El diari escocès The National va publicar ahir la quarta entrega de l'enquesta prohibida de les eleccions al Parlament de Catalunya del proper diumenge, 14 de febrer.