El moll de l’os de l’Eixample, més enllà de proves pilot a la zona de Sant Antoni, veurà com es reconverteix en una zona més verda i sense tanta presència del vehicle privat a partir del mes de juny, quan comencin les obres per reconvertir quatre carrers, Consell de Cent, Girona, Rocafort i Comte Borrell en eixos verds seguint el Model Superilla Barcelona. Els tres primers carrers van ser pacificats a cop d’urbanisme tàctic durant la pandèmia del coronavirus, amb una important reducció de l’espai destinat al vehicle privat, mentre que el quart ja tenia les voreres eixamplades d’una intervenció molt anterior.

Un cop enllestits els projectes executius dels quatre eixos verds, l’Ajuntament de Barcelona ha donat a conèixer aquest dijous els principals detalls de l’execució de les obres i del resultat final. La intenció és començar a treballar-hi al mes de juny, amb una durada prevista de vuit mesos, de manera que la transformació sencera estaria enllestida a principis del 2023. De fet, serà una més de les obres que tindran terminis d’acabament poc abans de les eleccions municipals previstes el maig del 2023, com l’anunciada reforma de la Via Laietana, la primera fase de la qual hauria d’estar enllestida cap a l’abril del 2023.

Ni asfalt ni llambordes

La intenció del consistori en les actuacions als quatre carrers és eliminar l’asfalt, un indicador clar que també vol eliminar fins on sigui possible l’ús del vehicle privat, però no es reintroduiran les llambordes com a paviment dels carrers, tot i que en algun moment s’havia contemplat aquesta possibilitat. Finalment, la intenció és utilitzar panots i granit com a pavimentació principal, però donant protagonisme al verd, que passarà a ocupar de l’1% al 12% de la via, amb la plantació de més de 400 arbres nous i 7.930 m² d’espècies arbustives i vivaces, en uns carrers que seran 100% accessibles i de plataforma única.

modelo superilla ajbcn

A més dels quatre eixos, és a dir, els quatre carrers ‘superillaïtzats’, hi haurà quatre places verdes al mig del que fins ara eren cruïlles transitades de l’Eixample en els punts de confluència de les quatre vies afectades, és a dir, a les cruïlles de Consell de Cent amb Girona, Comte Borrell i Rocafort, més una quarta amb Enric Granados, carrer que ja estava pacificat al trànsit amb voreres amples -al preu d'una superpoblació de terrasses de bars-. A banda d’aquestes places, que volen esdevenir espais cívics i d’activitats, el consistori preveu també la creació de 31 placetes noves a la resta d’encreuaments, que seran reurbanitzades amb llocs d’estada i espais de joc infantil.

52 milions de pressupost

L’objectiu del govern municipal és el d’assolir una transformació urbana que es complementa amb altres actuacions, algunes ja en marxa i d’altres de previstes, com les intervencions a l’avinguda Meridiana, la Via Laietana, el carrer de Pi i Margall, la connexió del tramvia per la Diagonal i el nou projecte per al 22@, anunciat també aquesta mateixa setmana. Ara, queda aprovar els projectes per part de la Comissió de Govern i tot seguit es licitaran les obres per poder començar-les el juny, amb la previsió d’acabar-les el primer trimestre de 2023. Els treballs comptaran amb un pressupost de 52,7 milions d’euros –48,2 per als eixos i 4,5 per a les places–, i permetran guanyar 58.000 m² d’espai públic recuperats a l’asfalt.

Tots aquests canvis comportaran que els vehicles privats quedin en un segon pla, perdent el protagonisme actual. De fet, dins aquests carrers convertits en eixos verds només s’admetrà la circulació de vehicles a baixa velocitat, 10 km/h, amb la intenció que només siguin utilitzats per veïns, serveis i vehicles d’emergència. L’objectiu, segons l’ajuntament, és que els eixos verds siguin carrers pensats per a les persones, no per als vehicles. A més, es considera que aquesta renovació afavorirà les compres al comerç de proximitat, tot i que hi ha estudis divergents sobre aquesta qüestió respecte a la superilla de Sant Antoni

Finalment, aquesta transformació, que estarà enllestida abans de les eleccions municipals, pretén ser només la primera fase d’un horitzó 2030 que fixa la creació de 21 eixos verds (33 km) i 21 places que generarien 33,4 hectàrees d’espai per a vianants i 6,6 de verd urbà. És a dir, un de cada tres carrers del districte serà un eix verd i cada veí i veïna tindrà un d’aquests eixos o una plaça a 200 metres de casa seva. L’únic cert però és que aquesta primera fase estarà acabada dins d’aquest mandat. Més enllà, les urnes decidiran la continuïtat d’una transformació fortament discutida.