És clar que la implementació de les Superilles a Barcelona ha tingut una acceptació desigual entre els barcelonins. L'últim cas de crítica cap a aquests nous mètodes d'urbanització de la ciutat és la del barri de Sant Antoni on els comerciants asseguren que la superilla ha comportat problemes de mobilitat, de neteja i de descens de vendes, segons l’enquesta realitzada per Barcelona Oberta als comerciants dels dos eixos comercials de la zona afectats, Som Sant Antoni i Encants de Sant Antoni.

Pel que fa a la mobilitat quasi tots els comerciats de la zona, el 94,3%, creu que els seus clients tenen dificultats per accedir al barri amb vehicle privat, i un 81% en destaca que la senyalització de prioritat de circulació és poc entenedora. “Caldria millorar la senyalització, tant de carrers com de senyals de tràfic o agents que la regulin, per tal d’evitar excessos de velocitat” afirma Lídia Nuñez, presidenta de l’associació Som Sant Antoni.  

Pel que fa a la neteja del barri des que se'ls va imposar la superilla, un 83% dels comerciants assenyala que no és l’òptima, ja que els parterres instal·lats en la zona estan poc cuidats i hi ha molta manca de neteja a la zona. De fet, asseguren que en certes zones del barri s’han originat plagues de rates arran de l’aixecament de carrers.

Un altre aspecte valorat pel 82% dels comerciants ha estat la necessitat d’habilitar més zones de càrrega i descàrrega o ampliació d’horaris per facilitar l’aprovisionament dels negocis. De fet, consideren que els canvis en la mobilitat han afectat tant a l’activitat dels negocis com als clients.

Descens de vendes

Des de la implantació de les superilles el setembre de 2019, l'enquesta mostra que fins a un 45,3% dels comerciants ha vist disminuir les seves vendes, davant del 47,2% que les ha mantingut, i un 7,5% que les ha augmentat. “A això cal sumar el període d’obres, que suposa unes pèrdues de vendes irrecuperables del 40%”, segons sentència Nuñez.

La portaveu de l’associació de comerciants tmabé assegura que “necessitem una revisió amb clau de millora de la mobilitat i d’accés al barri amb vehicle privat, habilitant zones d’aparcament gratuït, i revisant també el transport públic, especialment el trajecte de les línies d’autobusos que ha fet perdre visitants al barri”.

Davant de la implementació de nous projectes urbanístics similars a Barcelona, el president de Barcelona Oberta, Gabriel Jené recorda que “és necessari realitzar un estudi d’impacte econòmic de les superilles, i demana la col·laboració publicoprivada en decisions urbanístiques que afecten les activitats econòmiques dels eixos comercials”.  

En aquesta línia, els comerciants de Som Sant Antoni van demanar al Consistori la realització d’un informe d’impacte econòmic als comerciants, però la proposta va ser desestimada.