L’inici al mes de juny de les obres de transformació de quatre carrers de l’Eixample, Consell de Cent, Girona, Rocafort i Comte Borrell, per convertir-los en eixos verds seguint l’esperit del model Superilla Barcelona significarà laminar, encara més, l’ús dels vehicles privats al centre de la ciutat. Els cotxes ja han estat bandejats d’altres punts de la ciutat, com a les superilles de Poblenou i Sant Antoni, als nuclis de carrers estrets com Ciutat Vella i Horta, ben aviat a la Via Laietana i ara també a l’Eixample, malgrat els avisos llançats les darreres setmanes per entitats com el RACC i Foment del Treball advertint dels perills per a l’economia que comportarà ‘superillaïtzar’ el districte amb més pas de vehicles.

De fet, segons dades del mateix Ajuntament de Barcelona, en l’actualitat passen per l’Eixample uns 350.000 cotxes cada dia, però el desterrament dels vehicles privats dels carrers que seran reconvertits a eixos verds no és una conseqüència col·lateral de l’aplicació del controvertit Model Superilla sinó un dels seus objectius principals. Aquest mateix dijous, en la presentació dels projectes per a transformar els quatre carrers, l’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, s’ha referit al districte central de Barcelona com una “anomalia”, ja que és “la zona amb més índex de contaminació i més trànsit rodat”.

“Cotxes convidats, no protagonistes”

En aquest context, Colau s’ha vantat d’haver fet “el rodatge del que serà la transformació definitiva” amb les polèmiques actuacions d’urbanisme tàctic precedents i ha justificat la celeritat amb que s’ha pres la decisió de reconvertir el districte: “No podíem esperar més a l’Eixample en una situació d’emergència climàtica”, ha afirmat. La realitat és que un cop finalitzada la transformació, els vehicles no seran més que convidats, aparentment incòmodes, en uns espais pensats perquè els veïns en siguin els protagonistes. La circulació estarà restringida als 10 km/h  i amb carrers en plataforma única, amb preferència per a vianants.   

 

“Els cotxes seran convidats, no protagonistes, perquè tota l’actuació està definida per afavorir els vianants, sense garantir el pas recte dels vehicles”, ha aclarit la segona tinenta d’alcaldia i responsable de les àrees d’Ecologia, Urbanisme, Infraestructures i Mobilitat, Janet Sanz, que ja ha advertit que els vehicles privats, tant cotxes com motos, hauran de girar obligatòriament a cada cantonada sense poder entrar al tram següent d’eix verd, amb l’objectiu d’assegurar la circulació pels eixos verds només dels vehicles dels veïns, els de serveis i els d’emergències. En resum, Sanz ha volgut transmetre als conductors que a les zones amb model Superilla, “la mobilitat indispensable en cotxe estarà garantida, però hem de reduir aquells viatges no indispensables”.

Ni RACC, ni Foment: Superilla

La postura del govern municipal amb la posada en marxa del model Superilla Barcelona al centre de l’Eixample passa per alt completament els seriosos avisos que el Reial Automòbil Club de Catalunya (RACC) i la patronal Foment del Treball han llançat els darrers dies sobre la implantació dels eixos verds. El RACC ja va advertir al desembre que la creació dels eixos verds congestionaria l’Eixample, ja que la conseqüència directa serà el desplaçament del trànsit als carrers adjacents i no pas la disminució de la presència de vehicles privats, amb un augment de les cues de vehicles en hora punta que serà d’un 26% en la fase del 2023 i d’un 55% de cara al 2030.

Més a prop en el temps, a finals de gener, va ser Foment del Treball qui va reclamar l’aturada de la transformació urbanística en considerar que comportaria l’augment de la contaminació, a més de produir un perjudici en l’economia xifrat en la pèrdua de 3.500 milions d'euros. Segons la patronal, l’aplicació del model Superilla al centre de l’Eixample tindrà un impacte negatiu en l’activitat econòmica a la ciutat, en desincentivar els desplaçaments, tot estimant que es perdrà al voltant del 20% de la facturació del comerç i de la restauració, afegint també l’eliminació d’uns 25.000 llocs de treball.

Malgrat aquests dos seriosos advertiments, sumats a d’altres com l’estudi del Barcelona Supercomputing Center que considera que les superilles generen un efecte rebot de contaminació als carrers adjacents, Colau ha assegurat que té “la mà estesa” a Foment i el RACC. “Ens importa la seva opinió”, ha afirmat, però per afegir a continuació que “la transformació no es pot aturar, ja anem tard”. El govern municipal, doncs, obre la mà a les entitats crítiques amb la implantació de les superilles, però sense donar el braç a tòrcer. Així doncs, els vehicles privats -tant cotxes com motos-, ja poden anar buscant recorreguts alternatius.