El carrer de Pi i Margall, una de les vies barcelonines que potser es mereixeria la categoria de passeig o avinguda pels seus 30 metres d’amplada, passarà de tenir sis carrils destinats als cotxes -inclosos els d’aparcament- a tenir-ne només dos un cop es materialitzi el projecte de reurbanització que ha anunciat l’Ajuntament de Barcelona, que vol convertir aquesta via que uneix en línia recta la plaça de Joanic amb la d’Alfons X en un eix verd en sintonia amb els models urbanístics que l’equip de govern de l’alcaldessa Ada Colau promou a diferents llocs de Barcelona, malgrat que fins i tot el RACC considera que l’augment d’aquest tipus d’eixos augmenta la congestió del trànsit en carrers adjacents.

Sigui com sigui, el projecte de remodelació de Pi i Margall significarà tot un canvi per aquesta semiautopista urbana -que havia de tenir una germana bessona de Joanic a Lesseps, que mai va arribar a veure la llum- que actualment compta amb dos carrils d’aparcament en semibateria i quatre de circulació, dos en sentit ascendent i dos més en el descendent. 

Infografia 1 proposta

El futur carrer de Pi i Margall passarà de sis carrils de calçada a dos / AjBCN

De fet, en l’actualitat la calçada ocupa les dues terceres parts de l’amplada del carrer, mentre que en el pla de reurbanització es preveu invertir la proporció i cedir un setanta per cent de l’espai als vianants, mentre que la calçada quedarà reduïda a un carril per a busos i trànsit local i un nou carril bici segregat de pujada, i al de baixada hi haurà un carril compartit per a busos, trànsit local i bicicletes, un model similar al previst, i criticat, per a la Via Laietana.

Finalització prevista, el novembre del 2023

La previsió és començar les obres, pressupostades en 13,6 milions d’euros, el mes de juny del 2022. La durada prevista és de 17 mesos, amb la qual cosa haurien d’estar enllestides el novembre del 2023.

La proposta es va presentar i compartir dijous amb el veïnat, comerciants i entitats de l’àmbit de la transformació posant el punt final al procés de treball per definir el futur del carrer Pi i Margall al seu pas pels districtes de Gràcia i Horta-Guinardó que es va iniciar el 2017.

142 arbres més, fins a 210

Pi i Margall fa uns 690 metres de longitud i la seva superfície és de 25.000 metres quadrats. Amb la reurbanització hi haurà un creixement significatiu del verd i l’ombra. Per aconseguir-ho, es plantaran 142 arbres més per arribar a 210, que seran de més de vint espècies diferents i es col·locaran segons les zones de sol i ombra. I la superfície de parterres i zones arbustives gairebé es multiplicarà per deu: passarà dels 370 m2 actuals a 3.270.

calle pi i margall google street view

Carrer de Pi i Margall en l'actualitat / Google Street View

D’aquesta manera, a tot el carrer hi haurà un 80% d’ombra, un element indispensable per fer front a les onades de calor. A més, la intenció és que el carrer sigui ambientalment eficient, ja que comptarà amb un tipus de sòl i un sistema de drenatge sostenible que reaprofitaran l’aigua de la pluja i proporcionaran als arbres les millors condicions de reg i d’aire.

 

Imatge principal: Recreació virtual del futur carrer de Pi i Margall / AjBCN