Un total de 7.152 alumnes de 15 anys d'arreu l'Estat participen des d'aquest dijous en l'estudi pilot de les pròximes proves PISA, que per l'informe de 2025 incorporen com a novetat l'avaluació de l'anglès, de les competències i aprenentatge digital i els seus coneixements sobre el canvi climàtic i medi ambient, dins de la competència científica. Es tracta d'alumnat de 149 centres educatius de Catalunya, Andalusia, Comunitat de Madrid, Castella i Lleó, Castella-la Manxa, Múrcia, País Basc i Galícia. Una altra innovació és que la prova es farà en línia, a través d'un web, en comptes de descarregar l'examen amb un USB o en els ordinadors del mateix alumnat.

L'informe PISA, la major avaluació mundial que realitza l'OCDE en uns cent països, permet als governs valorar l'abast de les metes educatives proposades i supervisar el seu acompliment sota uns criteris estandarditzats. A partir de 2025 es farà cada quatre anys en comptes dels tres actuals per donar més temps a organitzar la prova. Es tracta d'un tema d'especial incidència a Catalunya, atès que els resultats del darrer informe PISA, publicat a finals de l'any passat, van deixar un panorama desolador: una davallada general de 17 punts sobre la mitjana dels països de l'OCDE i un resultat que situava Catalunya a la cua de tots els territoris de l'Estat en matemàtiques, comprensió lectora i coneixements científics.

Des d'avui i fins a mitjans de maig començarà el treball de camp de l'estudi pilot de la nova edició de PISA, amb el doble objectiu de provar la logística i avaluar la idoneïtat i eficàcia de les preguntes. La prova a la qual se sotmetran els adolescents a partir d'aquest dijous dura tot el matí i no tots faran la mateixa. Hi haurà un intermedi curt entre les dues competències que s'avaluaran, i després d'un descans més llarg, realitzaran un qüestionari de context, segons explica en una entrevista amb EFE la directora de l'Institut Nacional d'Avaluació Educativa (INEE), Carmen Tovar. En el pilot que comença avui "es proven bastantes més preguntes de les que després s'usaran en l'estudi principal —a l'abril-maig del 2025— per a poder descartar-ne algunes i fer servir només les que realment mesuren el que volem", subratlla Tovar.

Novetats en ciència (canvi climàtic i competències digitals) i anglès

En cada edició, PISA focalitza l'avaluació d'una de les tres competències establertes per l'OCDE (comprensió lectora, ciències i matemàtiques) i en aquesta ocasió serà la científica. "La seva principal novetat és que es donarà més importància al canvi climàtic i al medi ambient, incloent-hi l'anomenada 'agència a l'antropocè', és a dir, l'alumnat ha de ser conscient de l'impacte humà en el planeta i com pot actuar en favor del medi ambient, no limitar-se a ser observador. Es tracta de comprendre i crear un futur més just i resilient", apunta Tovar. En la pràctica això es traduirà en una nova escala addicional de rendiments relacionada amb el medi ambient, més preguntes sobre el clima o saber com interactuen amb l'entorn.

En el cas de la comprensió lectora i les matemàtiques no hi haurà noves unitats d'avaluació sinó que s'empraran les ja utilitzades per a poder traçar tendències. Igual que en anteriors ocasions, el nou informe PISA inclourà una competència innovadora que el 2025 serà aprendre en un món digital, que mesurarà "quina capacitat tenen els alumnes per resoldre problemes complexos mitjançant l'ús d'eines digitals". Per exemple, com s'incrementa el trànsit fins a arribar a un embús i com calcular aquesta congestió mitjançant una simulació.

Una altra novetat consistirà a conèixer el grau de domini de l'anglès, una optativa internacional en la qual Espanya ha decidit participar. Encara que en aquesta edició serà l'anglès, la idea és ampliar-lo després a altres llengües estrangeres. S'avaluaran tres destreses: comprensió escrita i auditiva i l'expressió oral. De moment no entra l'expressió escrita per les dificultats que implica la correcció, encara que més endavant no es descarta. Segons marca l'OCDE, el domini d'una llengua estrangera és la capacitat d'utilitzar la llengua per a comunicar-se de manera eficaç, i requereix una combinació de competències lingüístiques comunicatives i competències generals.

La recepta d'Educació per la desfeta catalana: matemàtiques i comprensió lectora a foc

Precisament aquest dimarts, el Departament d'Educació de la Generalitat va presentar el seu pla de xoc per contrarestar la desfeta dels alumnes catalans a l'informe PISA, elaborat conjuntament amb un grup d'experts. En matèria de comprensió lectora, es desplegarà un pla amb formació docent, inicialment a 250 centres, per millorar les metodologies d'aprenentatge de la lectoescriptura, es faran materials per als centres i proves fluïdesa i comprensió a primària i secundària i, finalment, una xarxa de formació en immersió lingüística amb assessors d'interculturalitat i cohesió social.  Pel que fa a la competència matemàtica, es posarà en marxa el curs 2024-2025 un programa de millora adreçat inicialment a 200 centres educatius. Inclourà formació i assessorament en horari de centre, materials didàctics manipulatius, programacions i guies per a docents.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!