Catalunya naufraga a les proves PISA del 2022. Els resultats cauen en picat, amb resultats molt preocupants, en els tres àmbits d'avaluació i situen l'alumnat català per sota de la mitjana d'Espanya i dels països de l'Organització per a la Cooperació i el Desenvolupament Econòmic (OCDE). L'informe publicat aquest dimarts destapa que en competència matemàtica Catalunya ha obtingut 469 punts—21 menys respecte les últimes proves, fetes el 2018—. La dada ja se situa com la més baixa des del 2006. Pel que fa a la competència científica, ha obtingut 477 punts, 12 menys que el 2018, i la pitjor dada des del 2003. Per últim, en comprensió lectora també ha registrat el pitjor nivell de lectura des de 2006, amb 462 punts, 22 menys que el 2018, i situant-se a les últimes posicions de l'Estat només per davant d'Andalusia, amb 461, Melilla, amb 405 i Ceuta, amb 404. 

Les proves PISA 2022 van avaluar la competència en matemàtiques, ciències i comprensió lectora de més de 700.000 alumnes de quinze anys de 81 països d'arreu del món. A Catalunya, es van fer durant la primavera del 2022. L'informe de l'OCDE estableix sis nivells segons el rendiment dels estudiants. Així, en els nivells 5 i 6 estan els estudiants amb altes capacitats; en els nivells 3 i 4, els estudiants amb capacitats moderades; en el nivell 2, els estudiants amb capacitats bàsiques; i en el nivell 1, els estudiants amb baix rendiment escolar.

Pitjors resultats en tots els àmbits a Catalunya

En nivell de matemàtiques, l'alumnat català ha obtingut 469 punts, mentre que en les dels 2018 van assolir 490 punts. Aquestes dades situen Catalunya per sota de la mitjana espanyola, on el resultat en competència matemàtica ha estat de 473 punts. A més, els alumnes catalans també han quedat per sota de la mitja dels països de l'OCDE en la mateixa matèria, que és de 472 punts. En matemàtiques, Catalunya se situa a la cua a escala estatal, només igualen o se situen per darrere, Extremadura (469), Castella la Manxa (464), Múrcia (463), Andalusia (457), Illes Canàries (447), Melilla (404), i Ceuta (395). Les dades confirmen el pitjor resultat de Catalunya en competència matemàtica des del 2006.

Pel que fa a la competència científica, Catalunya registra els pitjors resultats des de 2003. Així doncs, els alumnes catalans ha obtingut 477 punts, 12 menys que les proves del 2018, situat a 8 punts de la mitjana espanyola i de l'OCDE, que estan en 485 punts. En aquesta àrea només han obtingut pitjors resultats que Catalunya les comunitats de Castella la Manxa (475), Andalusia (473), Illes Canàries (473), Melilla (414) i Ceuta (410). 

Per últim, en comprensió lectoral, on els resultats també són preocupants, l'alumnat català ha registrat la pitjor dada des del 2006. En aquesta matèria, Catalunya ha assolit 462 punts, és a dir, 22 menys que en les realitzades el 2018. La puntuació col·loca Catalunya 12 punts per sota de la mitjana d'Espanya que s'ha marcat en 474, i fins a 14 per sota de la mitjana dels països de l'OCDE, marcada en 476. En l'àmbit estatal, només Andalusia (461), Melilla (405) i Ceuta (404) queden per sota de Catalunya.

Espanya, pitjor resultat en matemàtiques 

En l'àmbit estatal, els alumnes espanyols han obtingut el seu pitjor resultat de la història de l'Informe PISA en matemàtiques en l'edició de 2022, també han empitjorat els seus resultats en Lectura respecte a l'informe de 2018, però han millorat en Ciència. Els estudiants espanyols han obtingut 473 punts, el que suposa el pitjor resultat en la història de l'informe —des de 2003 sempre han obtingut almenys 480 punts— i 8 punts menys que el 2018, quan van obtenir 481 punts.

El 73% dels estudiants han aconseguit almenys el nivell 2 de competència en Matemàtiques, més que la mitjana dels països de l'OCDE (69%). Pel que fa a lectura, el 76% dels estudiants a Espanya ha aconseguit el nivell 2 o superior, i per últim, a ciències, el 79% dels alumnes espanyols ha aconseguit el nivell 2 o superior, pel 76% de mitjana en l'OCDE. Mentre que, a Espanya el 27% dels alumnes té un baix rendiment en Matemàtiques; el 24% té un baix rendiment en Lectura; i el 21% té un baix rendiment en Ciències. L'estudi també revela les diferències de gènere en el rendiment dels alumnes. Precisament, detalla que a Espanya els nois van superar a les noies en matemàtiques per 10 punts, mentre que elles els van superar en lectura per 25 punts. 

Singapur lidera el rànquing 

A escala global, Singapur lidera el rànquing en els tres àmbits que s'analitzen en l'informe PISA 2022. En competència matemàtica, els millors resultats els ha obtingut Singapur (575), el Japó (536), Corea (527), Estònia (510) i Suïssa (508). En comprensió lectora, encapçalen el llistat de resultats Singapur (543), Japó (516), Irlanda (516), Corea (515), i Estònia (511). Finalment, en competència científica, els millors resultats s'han registrat a Singapur (561), el Japó (547), Corea (528), Estònia (526) i el Canadà (515). 

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!