El terratrèmol que va suposar la desfeta de Catalunya a les proves PISA encara sacseja l'ensenyament. Els resultats de l'informe van situar l'alumnat català per sota de la mitjana d'Espanya i dels països de l'OCDE amb una caiguda preocupant en competència matemàtica, competència científica i comprensió lectora. Però ara la Conselleria d'Educació confia revertir aquesta tendència a la baixa amb les propostes anunciades pel grup d'experts conformat precisament com a resposta a les PISA. És per això que, de cara al curs vinent, es reforçarà l'aprenentatge de les competències matemàtiques i lingüístiques amb la creació d'un perfil professional docent en aquestes dues àrees, potenciant els referents en matemàtiques i llengües, però també immersió lingüística i de biblioteca. 

En matèria de comprensió lectora, es desplegarà un pla amb formació docent, inicialment a 250 centres, per millorar les metodologies d'aprenentatge de la lectoescriptura. S'elaboraran materials perquè els centres puguin fer la revisió dels components de la competència lectora que duen a terme, la prova de fluïdesa i la comprensió tant a primària com a secundària. Es crearà una xarxa de centres per a la comprensió lectora, amb formació en immersió lingüística per part dels assessors LIC (llengua, interculturalitat i cohesió social). Pel que fa a la competència matemàtica, es posarà en marxa el curs 2024-2025 un programa de millora adreçat inicialment a 200 centres educatius. Inclourà formació i assessorament en horari de centre, materials didàctics manipulatius, programacions i guies per a docents.

Educació pretén "remuntar" en matemàtiques i llengües

Amb aquestes mesures, la consellera d'Educació, Anna Simó, ha considerat que es podrà "remuntar" en matemàtiques, comprensió lectora, llengua oral i llengua escrita. "Els centres necessiteu més eines, més suport i això és el que humilment estem treballant", ha afirmat. Precisament, Simó també ha traslladat altres novetats, com ara la incorporació de 220 noves dotacions de personal docent d'atenció a la diversitat i de 120 dotacions de personal d'atenció educativa. S'estabilitzen les 881 dotacions d'aula d'acollida i es preveu revisar l'actual model. L'objectiu és impulsar l'aprenentatge dels ítems amb més marge de millora que cada centre ha pogut identificar en els resultats de les últimes proves de competències bàsiques. Paral·lelament, ja s'estan impulsant millores en la formació continuada en didàctica de les matemàtiques i acords amb les universitats per a la formació inicial docent.

La consellera ha fet valdre la tasca i rapidesa del grup d'experts en el seu encàrrec i el compromís posterior del Departament per aplicar algunes de les mesures suggerides ja el curs vinent. També ha demanat al Consell i a les direccions "treballar plegats" aquestes i futures polítiques i mesures i ha recordat que una voluntat "clara" definida pel grup és la d'assolir un "pacte de país" que vagi més enllà de les legislatures per "estabilitzar i millorar" el sistema educatiu a mitjà i llarg termini. Sigui com sigui, ha subratllat, no es pot "ajornar" la proposta d'una bateria de mesures que s'han prioritzat per millorar els resultats educatius i per això algunes ja s'assumiran el curs vinent.

Així doncs, Educació facilitarà als centres educatius la concreció dels aprenentatges bàsics per facilitar als docents la seva identificació en les diferents àrees del currículum. La consellera ha explicat que ja s'estan elaborant els documents orientatius, unes guies que inclouran els criteris d'avaluació clau per a cadascun dels cicles i que serviran per programar i dissenyar activitats d'aprenentatge i avaluació. També es lliuraran orientacions als centres per seqüenciar i fixar l'aprenentatge de la lectoescriptura al primer cicle de primària.