Un cop superat el congrés de Junts, el secretari general del partit, Jordi Turull, ha posat ja el rumb cap a les eleccions municipals i ha situat la diana a la ciutat de Barcelona. Ho ha fet malgrat que Junts no ha designat encara els seus candidats, i precisament subratllant aquest fet. Turull ha destacat les majories, gairebé unànimes, amb què s'han aprovat les ponències del congrés i s'ha felicitat per la cohesió que ha exhibit la formació aquest cap de setmana a més de treure ferro a la tensió que ahir a darrera hora es va produir a la ponència organitzativa. De fet, ha atribuït el fet que transcendís aquell debat a interès dels mitjans per burxar.
El secretari general ha deixat clar en el darrer tram de la intervenció que Barcelona ha quedat situada al punt de mira de la formació. "A Barcelona sortirem a guanyar i guanyarem", ha assegurat, alhora que ha demanat a la militància que no es preocupi pel fet que encara no s'hagi designat un candidat -"els últims seran els primers", ha ironitzat-. Precisament, aquesta setmana l'exalcalde Xavier Trias, un dels candidats més cobejats per la formació ha deixat clara la seva disposició a encapçalar la candidatura, igual com el conseller de Salut, Josep Maria Argimon, ha mostrat la disposició a entrar a la llista.
Urgència nacional
No obstant, Turull no ha parlat de noms i s'ha limitat a subratllar la necessitat de recuperar la capital catalana per a les files independentistes. "Urgeix al país tornar a reconèixer la seva capital, que torni a ser punta de llança de la internacionalització, talent, el caràcter emprenedor... És una urgència nacional un canvi polític a la ciutat de Barcelona, és una urgència nacional", ha advertit.
El secretari general ha anunciat, a més, que el partit incorporarà arreu del país alcaldes de l'1-O provinents no d'un sinó de diverses forces polítiques que han mostrat l'interès a sumar-se al projecte de Junts.
Turull no ha amagat la satisfacció pel resultat del congrés en què les ponències i els càrrecs s'han aprovat per pràctica unanimitat. Després que l'actual direcció del partit va sorgir d'una candidatura conjunta entre Turull i Laura Borràs, aquest cap de setmana Junts s'ha dedicat a recosir el full de ruta tant pel que fa grans temes polítics com també en qüestions molt concretes de més càrrega ideològica, amb mesures com l'eliminació de l'impost de successions i l'aval a l'OTAN. "Aquest serà el fil roig i les parets mestres que seran nítides per demostrar la nostra acció política", ha assegurat Turull en referència a les ponències.
O independència o independència
Davant la militància, el secretari general ha apel·lat a l'esperit de l'1-O i ha emplaçat a l'actitud que va fer possible aquell referèndum, per "concentrar-se en les solucions i no recrear-se en els problemes". "Sobretot, per a l'assoliment del mandat de l'1-O, hem d'eliminar tres erres, la renuncia, la resignació i la rendició. La rendició mai ha de ser una opció de JxCat", ha reblat.
Ha emplaçat, en clara referència a l'estratègia d'ERC d'ampliar la base, a no esperar a ser més sinó a fer més i ha recomençar i recosir complicitats dins de l'independentisme per recuperar la iniciativa, per passar a l'acció i mobilitzar la ciutadania. "Ara aquest traçat i la seva lògica només és una, o independència o independència, no hi ha terme mig", ha assegurat, la qual cosa ha provocat que el congrés esclatés en crits d'independència.
Trileros per reformar euroordres
Turull s'ha preguntat què més ha de fer l'Estat perquè l'independentisme torni a passar a la iniciativa, després de la repressió, de l'exili i la presó, i dels escàndols provocats per les escoltes de Villarejo, el CatalanGate. "Ja n'hi ha prou. Abans hi havia pastanaga i bastó. Ara no hi ha pastanaga i hi ha bastó, presó i exili. Hem de passar a la iniciativa", ha reclamat, per carregar contra socialistes i populars als quals ha acusat de voler reformar les euroordres per detenir els exiliats. "Ja n'hi ha prou, si uns són uns trileros i els altres, una barreja de Torquemada i versió de Torrente el brazo tonto de la ley", ha ironitzat.
Turull ha dedicat també una darrera referència als socis d'ERC, per advertir que "si a algú li fa mandra o por" que deixa fer, que no vulguin "amagar la desmobilització sota discursos de catastrofisme". "Hem de ser estímuls i no anestesiadors de la mobilització dels ciutadans", ha reclamat.