Només és un "principi d'acord", ja que queden encara moltes qüestions pendents de resoldre. El conseller d'Empresa i Treball, el republicà Roger Torrent, ha posat damunt la taula la necessitat d'abordar amb el Govern la nova "governança" de l'aeroport del Prat, així com el traspàs de la seva gestió a la Generalitat.

El conseller ha defensat que el pacte aconseguit és un "principi d'acord" per treballar en el marc del Pla Director les possibles inversions que es faran a l'aeroport barceloní. Per això, "ara és el millor moment per posar damunt la taula" la qüestió de la governança. "Si volem una infraestructura del segle XXI, l'hem de gestionar com una infraestructura del segle XXI. No podem plantejar una modernització de l'aeroport i fer-ho amb mètodes antics", ha assegurat Torrent en una entrevista a Efe.

Un consens "imprescindible"

Per això considera molt important l'esmentat Pla Director, que fixa el calendari i les inversions necessàries per definir el model d'aeroport que reclama el Govern. En aquesta línia, el conseller ha explicat com l'executiu català està disposat a parlar de la millora de la infraestructura, però també de les connexions del Prat amb el conjunt del territori. Especialment, amb els aeròdroms catalans de Girona, Reus i Alguaire (Lleida).

L'aeroport és un factor de "competitivitat" de l'economia i de la societat catalana, però Torrent veu "imprescindible" el consens territorial per la seva ampliació. És necessari que hi hagi un diàleg i un debat amb tots els agents implicats, amb les administracions locals i comarcals, per tenir el consens "fonamental" del territori amb l'objectiu de tirar el projecte endavant. Quelcom que encara no existeix.

L'aval europeu

Lluny de comptar amb el suport unànime del territori, l'ampliació del Prat ha suscitat el rebuig d'ecologistes i alcaldes. El batlle del Prat de Llobregat, Lluís Mijoler, ha acusat el Govern d'actuar amb "deslleialtat" i cedir al "xantatge d'Aena". L'alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, ha assenyalat que la proposta de la companyia aeroportuària fomenta "l'economia del 'pelotazo' i la destrucció del territori".

Però Torrent ha insistit que el Pla Director permet al Govern "no estar segrestats per l'agenda d'Aena". L'ampliació que proposa la companyia implicaria construir una nova terminal satèl·lit i allargar en 500 metres la tercera pista del Prat, però hi ha un problema: suposaria edificar a l'espai protegit del Delta del Llobregat, que forma part de la xarxa europea Natura 2000. Aleshores, és necessari l'aval de la Comissió Europea, que s'encarrega de protegir aquests espais naturals.

EuropaPress pista aeropuerto barcelona

El conseller ha indicat que qualsevol decisió sobre el futur de l'aeroport ha d'estar supeditada a criteris mediambientals que esdevenen un "requisit imprescindible" que posa Europa. "Hem de ser capaços de trobar un projecte de millora de la infraestructura que preservi els valors mediambientals", alhora que protegeixi la biodiversitat i l'entorn natural i agrícola de l'aeroport. Cal un projecte que serveixi com a "palanca de reflexió al voltant del país que volem", ha apuntat.

Per això, Torrent ha insistit en el fet que cal fer les coses bé, en resposta a les paraules de la ministra de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, la catalana Raquel Sánchez. La ministra va avançar que esperava que l'ampliació fos una realitat el 2030, però el conseller ha criticat aquesta previsió perquè és "menysprear" tot el procés que s'ha de fer en paral·lel. Avançar-se en l'horitzó "condiciona les decisions". Igualment, Torrent s'ha mostrat optimista i ha assegurat que existeix un "consens" en el posicionament dins del Govern sobre el projecte a l'aeroport del Prat.

 

Imatge principal: El conseller d'Empresa i Treball, Roger Torrent / Efe