L'agenda del Govern a la capital espanyola ha anat molt més enllà de la reunió de la comissió bilateral Estat-Generalitat, tot i que aquesta sigui l'única que apareixia a l'agenda oficial. Abans d'aquesta, s'ha produït una altra trobada. Hi han participat, per la banda catalana, el vicepresident Jordi Puigneró. Per la banda espanyola, la ministra de Transports, Raquel Sánchez, la secretària d'Estat de Transports, Isabel Pardo de Vera, i el president d'Aena, Maurici Lucena. La trobada ha servit per a abordar la futura ampliació de l'aeroport del Prat de Barcelona. I han arribat a una entesa.

Com han avançat fonts de la Vicepresidència a ElNacional.cat, el vicepresident Puigneró i la ministra Sánchez han arribat a un "acord per fer de Barcelona un aeroport intercontinental amb connexió AVE amb els aeroports de Girona i Reus". Des del govern espanyol parlen d’una inversió de 1.700 milions d’euros entre els anys 2022 i 2031 que es traduirà en 83.000 nous llocs de treball directes i que permetran posicionar Barcelona “com un hub internacional” a nivell europeu.

En roda de premsa des del Centre Cultural Blanquerna, el vicepresident Jordi Puigneró ha confirmat l’acord, assegurant que “podem dir que Catalunya tindrà un aeroport intercontinental i interconnectat amb dos aeroports com Reus i Girona”. Allà s'hi construiran estacions d'alta velocitat. També ha garantit que “només es tirarà endavant si té el vistiplau de la Comissió Europea” a nivell mediambiental, per a protegir "espais de biodiversitat" com l'estany de la Ricarda. Si pot ser, ha insistit, es farà “amb zero afectació”. És el principal punt de preocupació del projecte d'aeroport.

Segons Puigneró, la interconnexió dels tres aeroports —Barcelona, Girona i Reus— farà "molt més competitiu el sistema aeroportuari català" i convertiran Catalunya en un "hub" del transport aeri amb múltiples connexions. "És molt important tenir aquests vols directes en aquests punts del món per no haver de fer escala. Quan has de fer escala, perds competitivitat", ha defensat.

Dues visions al Govern

En una entrevista recent a l'agència EFE, Jordi Puigneró assegurava que veia "a prop" un acord amb Aena  per a l'ampliació de l'aeroport, després d'haver celebrat meses tècniques durant el mes de juliol. "Tots estem fent esforços per intentar que sigui possible quadrar aquesta solució, que seria el millor per a tots i el millor per a Catalunya. No ens podem permetre no tenir un aeroport intercontinental, l'economia ara no s'ho pot permetre", defensava el vicepresident del Govern.

Però els dos socis de la Generalitat no veuen el projecte de la mateixa manera. ERC ha mostrat una posició molt més reticent. El passat juliol, la consellera d'Acció Climàtica, Teresa Jordà, va dirigir una carta al comissari europeu de Medi Ambient, Virginijus Sinkevicius. En la missiva, la consellera indicava, a compte d'una eventual ampliació de l'aeroport del Prat-Barcelona: "Estic convençuda que tant tu com jo coincidirem que el progrés social i econòmic ha de ser compatible amb la preservació de la biodiversitat".

Sinkevicius va respondre. El comissari europeu va advertir que abans que "pugui tirar endavant" l'ampliació de l'aeroport del Prat, "és necessari abordar les deficiències" al Delta del Llobregat, per les que l'executiu comunitari ha obert dos procediments d'infracció. En aquest sentit, el dirigent comunitari advertia que "el projecte ha de complir tots els requisits legals establerts en la legislació de la Unió Europea per poder ser autoritzat".