Ja tenim data. La ministra de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez, ha avançat que espera que l'ampliació de l'aeroport del Prat pugui ser una realitat l'any 2030. "La previsió és que durant els primers anys es faci l'informe d'impacte ambiental i que l'aeroport pugui ser una realitat a partir del 2030", ha anunciat aquest dimarts en una entrevista a Rac1. 

L'endemà de l'acord al qual han arribat l'Estat i el Govern, Sánchez ha intervingut per parlar sobre una de les principals preocupacions al voltant de l'ampliació de l'aeroport: l'afectació ecològica negativa del projecte. Un projecte que suposarà "la mínima afectació possible perquè hi ha exigències mediambientals que s'han de complir". "No només la UE és exigent, sinó també el mateix Ministeri", ha afegit Sánchez, que ha apostat per "fer possible el binomi creixement econòmic i sostenibilitat".

Exigència mediambiental

D'aquesta manera, la ministra i exalcaldessa de Gavà ha demanat ser "molt exigents" amb les mesures de compensació mediambiental que es plantegin davant l'ampliació del Prat. Ha recordat que és necessari rebre l'aprovació de la Unió Europea, que també és "molt exigent" des d'aquesta perspectiva, alhora que ha assegurat que hi ha altres exemples d'aeroports europeus que han fet compatible el seu creixement amb respecte ecològic.

No ha esmentat el nom de cap d'aquests aeroports "ecològics", de la mateixa manera que tampoc ha esmentat si l'allargament de la pista serà de 500 metres o menys, tot i que "l'ampliació es farà des de la màxima exemplaritat ecològica".

Distribució del turisme

Sánchez també ha destacat que el projecte millorarà la xarxa ferroviària de Catalunya, amb la connexió d'alta velocitat que es farà amb els aeroports de Reus i Girona el 2022-2033. Quelcom que ajudarà a reduir l'impacte del turisme massiu a Barcelona, ja que "la connexió ferroviària ens permetrà fer una bona distribució de l'afluència del turisme" que arribi al Prat.

Però no tothom pensa igual que la ministra: la CUP ha qualificat l'ampliació "d'atemptat climàtic". Els anticapitalistes van carregar ahir contra l'acord sobre el Prat perquè "no respecta el territori" i aprofundeix "en un model insostenible i precari" com és el turisme massiu. En aquesta línia, el president Torra es va fer el sorprès perquè pensava que "mai més prendríem una posició que pogués anar contra el medi ambient". Dies abans, l'alcalde del Prat ja havia demanat no cedir contra el "xantatge" d'Aena.

aeropuerto el prat pista aviones acn

Avions davant la T2 de l'aeroport del Prat / ACN

Malgrat les crítiques, Sánchez ha insistit amb l'optimisme al voltant del projecte, que "millora la qualitat dels vols que arriben a Barcelona, una cosa que es pot combinar amb la sostenibilitat".

La ministra també ha respost a les queixes de la consellera de la Presidència, Laura Vilagrà, quan va criticar la insuficiència de la comissió bilateral. "S'ha de fer un balanç positiu d'aquesta reunió i haurem de continuar treballant per assolir els compromisos i les expectatives, sempre dins el marc legal i constitucional", ha dit. "Apostem pel diàleg, per la defensa dels interessos dels catalans i les catalanes", ha conclòs.

 

Imatge principal: La ministra de Transport, Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez / Efe