França tanca la porta. El govern gal no té pensat participar per acabar el projecte del Midcat, el gasoducte que ha de servir per comunicar la península Ibèrica amb l'Europa central i permetre així l'arribada de gas al continent. I és que, davant les amenaces de Vladímir Putin, que podria limitar el subministrament de gas a països dependents com Alemanya, el canceller Olaf Scholz va demanar la setmana passada als seus socis europeus culminar el projecte, que actualment queda interromput entre Hostalric i Barbairan, a Occitània, dues localitats a 226 quilòmetres de distància. Segons Scholz, si s'hagués construït del tot, "Europa no estaria en la situació de carència en la qual ara ens trobem".

Després d'aquest reclam, ràpidament van sortir representants del govern català i de l'executiu espanyol donant el seu suport al projecte i afirmant que treballarien per culminar-lo com abans possible. Fins i tot la ministra Teresa Ribera situava en "vuit o nou" mesos el termini previst. Ara, però, sembla que no serà tan fàcil. I és que el Ministeri de Transició Energètica d'Emmanuel Macron ha assenyalat que el projecte "trigaria anys a ser operacional i no respondria a la crisi actual", informa la Cadena Ser. Segons el calendari francès, el Midcat es veuria acabat quan possiblement les tensions entre Europa i Rússia ja haurien passat.

Com a alternativa, França proposa una altra opció: construir terminals de metà a zones marítimes de països com Alemanya. "Els estats membres de la Unió Europea que disposen d'una façana marítima han emprès la construcció de terminals de metà, una solució més ràpida que permet importar gas dels països del Golf i dels Estats Units". En aquest mateix punt, consideren que aquests terminals al nord i est d'Europa, "i especialment a Alemanya, representen unes inversions menors i més ràpides, si són flotants". La solució que proposa França, doncs, no passaria per Catalunya.

Actualment, hi ha dos gasoductes que creuen els Pirineus per la seva franja oest, concretament a través del País Basc i de Navarra. Segons el mateix comunicat francès, aquests funcionen "a ple rendiment des de l'inici de la crisi ucraïnesa", mentre que el Midcat permetria doblar aquesta capacitat. Però aquesta proposta aniria en la direcció contrària del que toca per fer front a l'emergència climàtica. A més, també es qüestiona que la instal·lació pugui servir per transport gas liquat, com pretén el govern de Pedro Sánchez. "Les incerteses són molt elevades", diu el comunicat.

L'avís de Jaume Giró sobre el projecte

Només la setmana passada, després de la petició de Scholz i de l'optimisme del govern català i espanyol, el conseller d'Economia, Jaume Giró, feia una crida a la prudència. En declaracions al Telenotícies de TV3, advertia que la construcció del Midcat "és una solució parcial i a mitjà termini extremadament complexa". A més, també avisava que no seria un projecte "ni fàcil ni ràpid" perquè dependria del vistiplau de la Unió Europea i de l'Elisi. Precisament ha estat París qui, per ara, se n'ha desmarcat.