Poques hores per al primer gran debat de candidats catalans a les eleccions generals del proper diumenge 26 de juny. Els equips de campanya ultimen els missatges i possibles rèpliques, mentre TV3 i Catalunya Ràdio preparen la part tècnica, acordada prèviament amb els partits, sobre qüestions com l’aire condicionat, la posició al plató de cada cap de llista o les pauses publicitàries que hi haurà.
Si bé els espectadors estan citats a les 10 del vespre, que és quan iniciarà el debat, dues hores abans (19:45) els mitjans ja faran acte de presència als estudis de TV3 per seguir l’arribada (a les 20:15) de Xavier Domènech (ECP), Gabriel Rufián (ERC), Meritxell Batet (PSC), Francesc Homs (CDC), Jorge Fernández Díaz (PP) i Juan Carlos Girauta (Ciutadans). Però no serà fins a les 21.30 quan hi haurà la tradicional foto conjunta de tots ells amb la directora i presentadora d’El Matí de Catalunya Ràdio, Mònica Terribas, encarregada de moderar, en solitari, el debat.
Amb tot, aquesta serà la tercera ocasió en campanya en què els sis candidats es veuran les cares i podran entrar en el cos a cos directament, i no a partir de contradeclaracions des dels seus actes respectius. El primer va estar organitzat per la cadena SER i el segon per l'associació Deba-t.org.
Atacs
L’amalgama d’atacs que poden sortir aquest vespre és extensa. Durant aquesta última setmana En Comú ha rebut de valent per la seva indefinició programàtica del seu soci (Podemos) sobre el corredor del Mediterrani o bé la reiteració que el referèndum no és una línia vermella per asseure’s a negociar un govern amb el PSOE. Però també ha rebut ERC de CDC. Els convergents han recordat que els republicans van investir José Montilla com a president de la Generalitat, ironitzant que era “com tots sabem, un projecte d’independència”.
A Ciutadans tampoc li han faltat les crítiques. Els partits sobiranistes han criticat dels de Girauta que assegurin rebutjar la politització de l’esport, però que en plena campanya es dediquin a fer grans actes de seguiment de la selecció espanyola, envoltats de banderes i crits de "Viva España". Tampoc ajudaran les polèmiques declaracions d’Albert Rivera dissabte a Andalusia quan va afirmar que a Catalunya s’ha de “partir la cara” per parlar en castellà. El conseller de Territori, Josep Rull, li va respondre això:
Rivera: "t'has de trencar la cara x parlar castellà a Catalunya". X això el 2015 "només" el 92% de les sentències a CAT van ser en castellà.
— Josep Rull i Andreu (@joseprull) June 18, 2016
Qui no ha acabat d’arrencar és Meritxell Batet, número u del PSC per Barcelona, poc còmoda davant les preguntes dels mitjans. Batet ha esquivat entrar en batalles i, fins i tot, va donar una resposta descafeïnada als atacs anticatalanistes de la presidenta de la Junta d’Andalusia, Susana Díaz. S’haurà de veure si en aquesta ocasió passa a l’atac o es manté en les seves posicions.