Fa un parell de setmanes es va anunciar que el celler Família Torres es convertia en la nova marca de vi més admirada del món. L'empresa penedesenca va assolir la primera posició al The World's Most Admired Wine Brands 2024, un prestigiós rànquing que premia els cellers més rellevants del món i que enguany compta amb dues cases catalanes: Família Torres (DO Penedès) i Perelada (DO Empordà). Aquesta distinció no és cosa de l'atzar, sinó que va acompanyada de les dades que ha presentat la Generalitat de Catalunya sobre el segon estudi sobre el perfil dels visitants als cellers de Catalunya realitzat durant l’any 2023.

Europa mostra molta curiositat per conèixer la Catalunya vitivinícola, així com els secrets i les característiques dels cellers, grans i petits, del país, i les xifres d'aquest estudi ho avalen

4 de cada 10 visitants són internacionals

Gairebé la meitat dels visitants d’enoturisme a Catalunya són catalans (46%), de la resta de l’Estat són l’11%, mentre que un 43% són internacionals, sobretot europeus (37%). Hi ha una important diferenciació del públic segons si visita els cellers entre setmana o el cap de setmana. Entre setmana, gairebé sempre el públic és internacional, mentre que durant el cap de setmana, el públic majoritari és català. D’altra banda, hi ha una clara relació entre la distància al celler des del lloc d’origen i el nivell d’expertesa i relació amb el món del vi. En aquest sentit, com més lluny, més expert, com més a prop, més curiós.

El Govern, per mitjà de l’Agència Catalana de Turisme del Departament d’Empresa i Treball va elaborar l’any 2018 l’estudi “El perfil dels visitants als cellers de Catalunya” amb l’objectiu de conèixer millor les característiques dels visitants enoturístics al territori català i, poder així, aprofundir en el seu comportament i millorar les eines de captació i fidelització. Després de cinc anys, s’han actualitzat les dades per tal que el sector pugui estructurar més adequadament la seva oferta i atendre millor el visitant enoturístic durant l’estada.

Identificar els diferents perfils de visitants dels cellers catalans

Segons aquest estudi, que s’ha dut a terme a partir d’entrevistes personals realitzades en cellers de totes les Denominacions d’Origen, el visitant enoturista de Catalunya té més de 40 anys (80%) amb una mitjana d’edat de 50 anys. Els visitants catalans són més joves que la resta, amb un gran percentatge d’entre 31 a 50 anys. Viatja principalment amb amics (36%), tot i que també destaquen els viatges en parella (31%).

La majoria dels visitants no són experts ni altament vinculats al món del vi, però comparat amb l’estudi de 2018, han augmentat la seva experiència prèvia en enoturisme (aquesta no és la seva primera visita). Els que venen de la resta d’Europa i resta del món tenen una vinculació i expertesa amb el món del vi més elevada que el públic català i el de la resta de l’Estat. Tot i que per a la meitat dels visitants aquesta és la seva primera visita a un celler a Catalunya (52%), ha augmentat, respecte al 2018, el percentatge de visitants repetidors passant del 31% al 48%. Els catalans repeteixen més la visita a cellers de Catalunya i, per tant, és un perfil amb alt potencial de repetició. En aquest sentit, el 62% de catalans ja havia visitat algun celler de Catalunya i, tot i que no és un públic expert en el món del vi.

El tipus d’experiència que més es realitza en els cellers és la visita i tast. La mitjana de la despesa que fan els visitants en activitat és de 29 euros. Aquesta ha augmentat respecte al 2018, que era de 20 euros. La despesa en botiga també ha augmentat passant de 25 euros l’any 2018 a 37 euros el 2023. El públic internacional és el que fa major despesa en la compra de productes a la botiga. En el cas dels europeus la mitjana és de 46 euros i per al públic de la resta del món la mitjana és de 58 euros. Els estrangers estan acostumats a comprar en línia i també fan més despesa en botiga.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!