Segon dia del Gastronomic Forum Barcelona 2025. La principal novetat d'avui ha estat la presentació de la Guia Augusta, la primera edició d'un llibre que sortirà anualment i que recomana els millors restaurants de cuina catalana del país. Un projecte impulsat pel cuiner i comunicador Pep Nogué i que avui ha presentat la periodista Alba Solé a l'auditori del fòrum.
Nova guia de cuina catalana
La Guia Augusta és un llibre en paper en què es recomanen restaurants de cuina catalana tradicional i de nova cuina catalana de les quatre províncies del país. Hi apareixen des d'alguns clàssics com Els Pescadors, de Llançà, fins a projectes pioners com el Sisè, de Lleida. A la guia també hi apareixen restaurants d'altíssima categoria, com l'ABaC de Jordi Cruz, però hi falten alguns imprescindibles de cuina catalana com el Ferreruela de Lleida.
En el cas de la Guia Augusta, els restaurants s'escullen en funció del criteri de set tastadors que mengen als restaurants, paguen el tiquet i fan un informe per decidir si l'inclouen a la llista o no
La Guia Augusta és una iniciativa pionera en format llibre, però no és la primera guia de restaurants de cuina catalana. La marca Cuina Catalana, que ara passarà a gestionar de manera cedida la Generalitat, fa anys que recomana restaurants de cuina catalana. El criteri en el cas de la marca és recomanar aquells establiments que tinguin a la seva carta almenys un 40% de receptes del Corpus de la Cuina Catalana, l'obra científica més important que recull el patrimoni culinari de Catalunya. En el cas de la Guia Augusta, els restaurants s'escullen en funció del criteri de set tastadors que mengen als restaurants, paguen el tiquet i fan un informe per decidir si l'inclouen a la llista o no; un mètode similar al dels inspectors Michelin.
Nogué ha deixat clar durant la presentació que aquesta Guia Augusta no és una versió definitiva. A més, ha destacat que la guia no inclou ni sols, ni estrelles, ni forquilles; aparèixer-hi ja és un mèrit, no cal cap altra classificació que la territorial. L'única categorització és la de restaurants clàssics o moderns; o dit d'una altra manera, els que fan cuina catalana tradicional i els que fan nova cuina catalana.
Les textures cremoses, els sabors fumats i la combinació d'ingredients locals converteixen els plats de Sisè en un símbol d'identitat molt difícil d'aconseguir
Restaurants premiats
A més de la presentació del llibre, la Guia Augusta també ha reconegut alguns dels restaurants que hi apareixen amb uns guardons especials. 10 premis, cadascun d'ells en honor al nom d'una figura important de la gastronomia a Catalunya, que reconeixen diferents aspectes concrets de la cuina catalana:
-
Premi Fermi Puig a la nova cuina catalana: Alkostat
-
Premi Santi Santamaria a la cuina tradicional: Can Pairot
-
Premi Pere Tàpias a la cuina popular catalana: Can Selvatà
-
Premi Paco Solé Parellada al plat en perill d’extinció: Motel
-
Premi Llorenç Torrado a l’estacionalitat del producte: Els Casals
-
Premi Pere Vehí a la cuina del mar: El Barquet de Tarragona i els Pescadors de Llançà
-
Premi Manuel Vázquez Montalbán a la cuina d’interior: Sisè de Lleida i Fonda Farré de Baro
-
Premi Gerogina Regàs a la cuina dolça: La Cort del Mos
-
Premi Juli Soler a la carta de vins: Fonda Xesc
-
Premi Isidre Maranges honorífic de la cuina catalana: Josep Lladonosa i Giró
Precisament un dels premiats, el restaurant Sisè, amb el cuiner Àngel Esteve al capdavant, ha impartit un taller sobre cuina de proximitat al migdia. Esteve ha elaborat un recuit de drap amb porro, uns musclos en escabetx de brases i una terrina de pa de fetge amb portobel·lo. Tres plats que recorden genuïnament al sabor de les preparacions que fan al restaurant. Les textures cremoses, els sabors fumats i la combinació d'ingredients locals converteixen els plats de Sisè en un símbol d'identitat molt difícil d'aconseguir.
