València aprova el programa de Falles per a setembre del 2021

L.Cercós, A.R.Picas i N.Segura Insa

Dimarts, 18 de maig de 2021

La pandèmia de la Covid ha entrat en un procés d'involució, per la qual cosa tots els indicadors baixen dia rere dia, segons les darreres dades del ministeri de Sanitat. Al detall, s'han comunicat un total de 3.988 nous casos en relació amb ahir, la xifra més baixa dels darrers nou mesos. De fet, aquesta és la dada més baixa que s'ha registrat des del 12 d'agost del 2020

La Comissió d'Ecologia i Urbanisme de l'Ajuntament de Barcelona ha rebutjat donar suport a l'ampliació de l'aeroport del Prat, amb els vots en contra dels comuns i ERC. La votació s'ha dut a terme arran d'una proposició de BCN Canvi que demanava donar "ple suport" al pla d'Aena per ampliar la infraestructura

La Junta Central Fallera (JCF) ha aprovat aquest dimarts el programa d'activitats amb el que València recuperarà les seves Falles de l'1 al 5 de setembre de 2021, i que inclou 'Nit del Foc' i 'mascletaes' diàries --que es mantenen a les 14 hores-- repartides per tota la ciutat, 'Nit de l'Albà' en totes les falles, Ofrena i Cremà de les falles municipals, les premiades i les de la resta de comissions.

Hongria ha vetat una declaració conjunta de la Unió Europea que demanava l'alto el foc entre Israel i Palestina. En una reunió d'urgència entre els ministres d'exteriors de la UE, el govern de Viktor Orbán ha bloquejat un text on es deia que Israel té "dret a defensar-se" sempre que les seves accions siguin "proporcionades i respectin el dret humanitari internacional"segons informa l'ACN.

El ministeri de Sanitat ha proposat aquest dimarts vacunar amb Pfizer els menors de 60 anys que han rebut la primera dosi d'AstraZeneca, una mesura a la qual la Comunitat de Madrid s'oposa. Aquesta ha estat una decisió de la comissió de salut pública del Ministeri de Sanitat, que demà traslladarà al Consell Interterritorial, que reuneix els consellers del ram de totes les comunitats autònomes.

El Consell Nacional d'Esquerra Republicana de Catalunya (ERC) ha ratificat aquesta tarda l'acord de la formació amb Junts per Catalunya que permetrà investir Pere Aragonès com a nou president de la Generalitat. La portaveu d'ERC, Marta Vilalta, celebrava en una intervenció al Consell que l'acord permetrà "obrir una nova etapa" a Catalunya, un "nou cicle" durant el qual es vol "trencar velles inèrcies". "L'objectiu és canviar inèrcies, construir de nou i fer una transformació profunda des del minut 1 de la legislatura", assegurava. 

Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ha demanat aquest dimarts a l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM) una ampliació de l'horari del metro en dues fases. La proposta reclama ampliar l'horari del metro fins a les 2 hores de la matinada els divendres i dissabtes i inclou la recuperació dels horaris d'abans de la pandèmia amb la reobertura de l'oci nocturn

La Comissió d'Ecologia i Urbanisme de l'Ajuntament de Barcelona ha rebutjat donar suport a l'ampliació de l'aeroport del Prat, amb els vots en contra dels comuns i ERC. La votació s'ha dut a terme arran d'una proposició de BCN Canvi que demanava donar "ple suport" al pla d'Aena per ampliar la infraestructura. 

El Departament de Salut ha començat a desmuntar l'Hospital Temporal Vallès Salut que es va instal·lar amb motiu de la Covid-19 a la Pista Coberta d’Atletisme de Sabadell i que no s'ha arribat a fer servir mai. En el seu lloc es muntarà el punt de vacunació massiva que entrarà en funcionament el proper 1 de juny i que donarà cobertura a la població de la Regió Sanitària Metropolitana Nord, que comprèn els municipis del Barcelonès Nord, Maresme, Vallès Occidental i Vallès Oriental

La pandèmia de la Covid ha entrat en un procés d'involució, per la qual cosa tots els indicadors baixen dia rere dia, segons les darreres dades del ministeri de Sanitat. Al detall, s'han comunicat un total de 3.988 nous casos en relació amb ahir, la xifra més baixa dels darrers nou mesos. De fet, aquesta és la dada és la més baixa que s'ha registrat des del 12 d'agost del 2020. Amb tot, cal destacar que Castella-La Manxa no ha introduït les dades per un problema informàtic. 

L'Ajuntament de Sant Julià de Ramis (Gironès) deixarà aparcat el recurs pel retorn dels diners espoliats pel franquisme i descarta, de moment, recórrer als tribunals europeus després que el Tribunal Superior hagi tombat el recurs presentat. L'alcalde del municipi, Marc Puigtió, ha assegurat que estan "tristos" per la decisió però cal ser "responsables" i escoltar la recomanació dels serveis jurídics.

L'Alt Representant de la UE, Josep Borrell, ha parlat aquest dimarts amb el president espanyol Pedro Sánchez per traslladar-li la seva "solidaritat" per l'arribada a Ceuta de 6.000 persones des del Marroc. "La UE farà el necessari per ajudar Espanya", ha assegurat Borrell després d'una reunió d'urgència dels ministres d'exteriors de la UE pel conflicte entre Israel i Palestina. La ministra d'exteriors espanyola, Arancha González Laya, ha aprofitat l'ocasió per explicar als seus homòlegs la situació a Ceuta. Igual que altres líders europeus, Borrell ha avisat a Rabat que la migració és un element "molt important" per a Brussel·les.

El govern espanyol ja ha retornat 4.000 persones al Marroc d'un total de 8.000 migrants que han traspassat la frontera de Ceuta, segons l'última actualització del Ministeri de l'Interior. Així doncs, l'Estat espanyol ja ha obligat a tornar al Marroc a la meitat de les persones que han arribat a la ciutat autònoma de forma irregular entre dilluns i aquest dimarts. El Ministeri de l'Interior desplegarà més agents. Als 200 efectius que hi ha enviat aquest dimarts s'hi sumaran 50 agents de la Guàrdia Civil. Uns 150 agents de la Policia Nacional estan en alerta per si fos necessari enviar-los. Les mateixes fonts expliquen que les "devolucions" es faran les 24 hores del dia.

El president del govern espanyol, Pedro Sánchez, visita Ceuta per la crisi migratòria que s'ha viscut en les darreres hores en aquest país per l'arribada de persones. 

Vilalta s'acomiada:"Salut, República i endavant"

"Som davant d'una oportunitat històrica per avançar cap a la República Catalana i, mentrestant, quan arribi aquest moment, ajudar a la gent a que tingui una millor vida"

"Mai renunciarem als nostres objectius i anhels. Tampoc renunciarem per la persecusió ni represió" 

"Forçarem al govern de l'Estat aquestes dues peticions de grans consensos de país"

"Seguirem defensant l'autodeterminació i l'amnistia"

"Aquesta república catalana serà per a tothom i no deixarà ningú enrere"

"Aquesta presdiència que liderarà Aragonès, robusta, sense tuteles"

(Als consellers del Govern en funcions) "Heu estat valents perquè heu gestionat el país en un moment difícil. Us estarem sempre agraïts"

"Seguirem treballant per portar el país fins a la independència"

"Pere Aragonès ens ha anat compartir aquestes reflexions, no venim només a governar, a manar, sinó a transformar. Venim a fer trontollar els pilars i els marcs establerts i a posar el Govern al servei de tot un poble, del país. Venim d'una generació nova que venim amb ganes de transformar"

"No venim a governar, venim a transformar"

"En aquest acord no hi ha tuteles, de les decisions que es prenguin aquí o Madrid. També recull allò que ERC va acordar amb la CUP"

"Aquest acord respon a les nostres prioritats que és la justícia social davant la situació de crisi que vivim"

"Han estat unes setmanes feixugues i intenses. S'ha allargat més del compte, però per fi hem pogut tenir aquest acord"

"Tornarem a tenir un president republicà a la Generalitat, amb justícia social i independent"

La secretària general adjunta d’Esquerra Republicana, Marta Vilalta, explica el pacte amb JxCAT al Consell Nacional extraordinari. 

El president del govern espanyol, Pedro Sánchez, visita Ceuta per la crisi migratòria que s'ha viscut en les darreres hores.

 

El PSOE continua sent el principal obstacle per a una Llei Trans a Espanya. Ho va ser primer al Consell de Ministres, bloquejant la norma que impulsava la ministra d'Igualtat Irene Montero. I ho ha estat avui també al Congrés dels Diputats, on s'ha abstingut i ha permès que no es tramiti la iniciativa, en els mateixos termes, que havien registrat ERC, Junts, la CUP, Més País i Compromís. La ministra Montero ha agafat la paraula en ple debat parlamentari per a demanar perdó al col·lectiu, per no haver estat capaç de convèncer els socialistes i haver impulsat la norma des del Consell de Ministres.

La presidenta de la Comissió Europea, Ursula von der Leyen, dona tot el seu suport al president espanyol, Pedro Sánchez, per la crisi de Ceuta i remarca que calen polítiques migratòries comunes 

La Central Sindical Independent i de Funcionaris (CSIF), ha demanat aquest dimarts a la Generalitat que vacuni als membres del cos de Salvament Marítim, ja que els seus professionals són "essencials". De fet, ha recordat que en altres punts de l'estat espanyol ja s'està fent, a excepció de Catalunya, Cantàbria i Canàries. 

El Comitè Català de Representants de Persones amb Discapacitat (Cocarmi) celebra l'anunci de l'acord per formar Govern a què han arribat ERC i JxCat. Davant de la previsió que siguin diversos els departaments del Govern competents en polítiques dirigides a les persones amb discapacitat i les seves famílies, el Cocarmi reclama la creació d'un 'Comissionat de la discapacitat' per "garantir la coordinació de les actuacions que afectin directament al col·lectiu". 

 El Govern ha autoritzat aquest dimarts destinar 3,6 milions d'euros a fer efectiu l'acord entre la Generalitat i Endesa per condonar el deute històric en pobresa energètica de 35.518 famílies vulnerables de Catalunya. L'acord, signat el 29 de març, estableix que Endesa assumeix el 100% del deute acumulat entre el 2015 i el 2018, que puja a 17,4 milions d'euros, i la Generalitat i l'elèctrica paguen al 50% el deute contret entre 2019 i 2020, que suma 21,3 milions. Aquesta primera transferència, de 3,6 milions d'euros, és la primera que fa el Govern. L'acord amb Endesa preveu tres pagaments, el 2021, el 2022 i el 2023. El total del deute són 38,7 milions.

L'Ajuntament de Barcelona contínua negociant el trasllat de la Prefactura Superior de la policia espanyola, situada en el número 43 de la Via Laietana, a un altre lloc malgrat que el ministre d'Interior, Fernando Grande-Marlaska, va assegurar que mantindrien l'actual edifici perquè no hi ha "motius operatius" per procedir al seu trasllat.

Pau de la Calle

El president inhabilitat, Quim Torra, s'ha vacunat aquest dimarts a Girona

El parlament d'Escòcia ha reelegit Nicola Sturgeon com a primera ministra en una votació aquest dimarts. Sturgeon va guanyar les eleccions del passat 6 de maig, aconseguint 64 escons pel Partit Nacional Escocès (SNP). Segons ha explicat en un discurs al parlament de Holyrood, a Edimburg, les prioritats del seu pròxim govern seran la sortida de la pandèmia, la recuperació econòmica i social i la lluita pel dret a un nou referèndum sobre la independència. Sturgeon va assumir el càrrec de primera ministra el 2014, després de la derrota del 'sí' en el referèndum i la dimissió de l'aleshores líder del partit, Alex Salmond. 

El sindicat agrari Unió de Pagesos reclama al Ministeri d’Agricultura que faci públiques les mesures extraordinàries adreçades al sector vitivinícola espanyol per poder superar la crisi provocada per la Covid-19. Per al sindicat, cal que tots els agents del sector, tant viticultors com cellers, puguin disposar ara, quan queden poc més de dos mesos per a l’inici de la verema 2021, d’elements que els donin seguretat per a la campanya.

En el marc de la investidura del candidat d'ERC, Pere Aragonès, la presidenta del Parlament aquest dimarts s'ha reunit amb el PP, Cs, els Comuns, la CUP i Vox; mentre que demà té previst trobar-se amb PSC-Units (Sr. Salvador Illa) a les 12:30, JxCat (Sr. Albert Batet) a les 13:00 hores,  ERC (Sr. Josep M. Jové i Sra. Marta Vilalta) a les 13:30. Posteriorment, a les 14:30 compareixerà Borràs, previsiblement, per anunciar la data de la sessió d'investidura. 

El president del Govern es desplaça en aquests moments a Ceuta. Mentrestant, està previst que es reuneixi a Moncloa el Comitè, aprovat avui en el Consell de Ministres, a iniciativa del president, per analitzar l'actual crisi migratòria.

La reunió del Consell Executiu d'avui, aquest cop sí, ha estat la darrera de l'actual Govern de la Generalitat un cop ERC i Junts han tancat l'acord per a la investidura de Pere Aragonès, que està previst que es faci efectiva aquesta mateixa setmana. El vicepresident, que des de la inhabilitació de Quim Torra ha assumit les funcions de president, ha dirigit unes paraules de comiat als membres de l'executiu abans d'acabar la reunió.

Els populars s'avancen a la decisió del Tribunal Suprem sobre els indults als presos polítics independentistes. La maquinària del partit ha engegat amb força a les portes del que s'acabi decidint. Aquest matí ha estat Pablo Casado i posteriorment l'expresident José María Aznar els qui s'han encarregat de posar sobre la taula les seves amenaces.

El president del Consell Europeu, Charles Michel, ha donat el seu suport al president del govern espanyol, Pedro Sánchez, per la gestió de la crisi migratòria de Ceuta. 

El Port de Barcelona intensificarà els treballs amb les companyies de creuers per reprendre l'activitat en les pròximes setmanes, després que el Procicat hagi donat llum verda al Pla Sectorial per a l'activitat de creuers als Ports de Catalunya. Tot i l'aprovació dels protocols sanitaris, el Port de Barcelona considera que encara és "aviat" per fixar una data concreta d'inici d'activitat, ja que els creuers necessiten algunes setmanes d'anticipació per reposicionar els vaixells als ports d'inici del recorregut i preparar les instal·lacions i la tripulació.

Pujada lleu de la població disposada a vacunar-se, més del 85% davant el 6% que la rebutja, segons el CIS

El president del govern espanyol, Pedro Sánchez, visitarà aquest dimarts Ceuta i Melilla arran de la crisi migratòria i per l'arribada de milers d'immigrants en les darreres hores

La Generalitat preveu rebre més de 350.000 dosis de vacunes aquesta setmana.

Aznar exigeix a Sánchez "no abdicar de la seva responsabilitat" en la crisi de Ceuta quan la frontera està "amenaçada"

La divisió de genèrics i biosimilars del Grup Novartis Sandoz ha anunciat aquest dimarts que té previst tancar la planta que l'empresa té a les Franqueses del Vallès a partir del 2024, en el marc d'un pla de "reforç i modernització" de la seva xarxa de producció d'antibiòtics a Europa. El centre principal estarà ubicat a Kundl (Àustria) i es dedicarà a la fabricació d'antibiòtics orals mentre que el segon centre serà el de Palafolls, que s'ampliarà i es dedicarà el principi estèril per als antibiòtics.

Meritxell Budó assegura que: "A Catalunya, deixarem d'utilitzar les mascaretes quan ho diguin les autoritats sanitàries"

Cauen tots els indicadors de la Covid i els contagis es mantenen per sota de 700. El coronavirus a Catalunya continua en descens. Els indicadors baixen i els contagis es queden en 646. En aquest context, el percentatge de vacunats amb una dosi ja supera el 31,7%. 

Gairebé el 15% de la població catalana té la pauta completa de la vacuna. El 90% de les persones de 70 a 79 anys i gairebé el 75% de les de 60 a 65 han rebut una primera dosi del vaccí.

El president del Govern, Pedro Sánchez, es desplaçarà en els pròxims minuts a Ceuta, i posteriorment visitarà també la ciutat de Melilla, per conèixer de primera mà la crisi migratòria creada amb l'arribada nedant de milers de ciutadans marroquins a Ceuta.

Un positiu de Covid-19 a la Residència Fiella de Tremp ha obligat a aïllar els contactes estrets que no estan vacunats. Segons Salut, es tracta d'un resident que ja havia passat la malaltia fa uns mesos i continua ingressat a l'Hospital Comarcal del Pallars per la patologia que va determinar el seu ingrés i sense clínica covid. 

 El Departament de Salut posarà en marxa el proper dilluns el punt de vacunació intermedi del Baix Camp, que se situarà al Centre d ela Imatge Mas Iglesias (CIMIR) de Reus. L'espai estarà gestionat per l'atenció primària de l'Empresa de Dret Públic Sant Joan de Reus – Baix Camp i compta amb la col·laboració de l'Ajuntament de Reus. 

La Conselleria de Salut ha contractat 12 mediadors interculturals per fer front a les barreres idiomàtiques i culturals que poden sorgir per l'increment de temporers a Lleida durant la campanya de recollida de la fruita i afavorir la comunicació amb positius de coronavirus i els seus contactes estrets.

El Govern ha donat llum verda a un nou decret llei que modifica el calendari d'entrada en vigor de l'increment de les tarifes de l'impost sobre les estades en establiments turístics i que ara serà a partir de l'1 d'octubre. L'Executiu ha argumentat que la decisió s'ha pres per la delicada situació econòmica del sector turístic i per ajudar a la seva reactivació. 

La portaveu del govern espanyol, María Jesús Montero, ha insistit aquest dimarts que el seu executiu té la "mà estesa" perquè es reuneixi la taula de diàleg "i puguem donar continuïtat a les converses iniciades per resoldre de manera definitiva el conflicte de convivència a Catalunya". 

Acaba la compareixença del president espanyol Pedro Sánchez.

Sánchez: “La integritat de Ceuta, com a part del nostre territori, i la seguretat dels seus habitants serà garantida pel govern espanyol”

Pedro Sánchez anuncia que anirà avui mateix a Ceuta i Melilla: “Serem ferms davant qualsevol desafiament, davant qualsevol eventualitat i sota qualsevol circumstància”

Sánchez explica que ha parlat amb el Rei i la UE: "Procedirem a la devolució immediata"

Sánchez: "La seguretat dels residents a Ceuta està garantit"

El president espanyol, Pedro Sánchez, compareix després dels fets a Ceuta

Budó: "Emplaço a la Moncloa a llegir la realitat de les urnes de Catalunya i a tenir en compte que la resolució del conflicte passa per abordar temes com el dret a l’autodeterminació i la fi de la repressió a través d’una Llei d’Aministia”

Budó: “Molt probablement, la d’avui serà la meva darrera compareixença en qualitat de portaveu. Permetin-me unes breus paraules de comiat per agrair el seguiment exhaustiu que han estat fent durant el temps que m’ha tocat exercir de portaveu”.

Budó: "Hi ha acord perquè les urnes van parlar. Hi ha un 52% independentista que hem de posar en valor"

Budó: “Al Govern d’avui hem aprovat dedicar 11,6 M€, per atendre la convocatòria de subvencions als consells esportius de Catalunya i la convocatòria de subvencions per a les federacions i associacions esportives”

Budó: "Hem aprovat una partida de 565.000 euros per a la construcció del nou edifici de la Unitat Integrada d'atenció als infants i adolescents víctimes d'abusos sexuals"

 

Budó: "Invertirem prop de 55 milions d'euros en la conservació de les vies amb més trànsit de Barcelona, Penedès i la Catalunya central"

La consellera portaveu Meritxell Budó explica els acords de Govern: "Ajudarem a la reactivació del sector turístic"

Montero: "Tenim la mà estesa per reprendre la taula de diàleg i solucionar el conflicte"

Montero: "Respectem l'autonomia del Govern per organitzar-se i repartir les carteres segons han acordat al pacte d'investidura"

Marlaska: "No sabem quants menors hi ha perquè necessitem documetns d'identitat i realitzar les proves pertinents en casos de dubte"

Marlaska: "El número de persones que han entrat il·legalment no el podem saber, però són unes 6.000"

Marlaska: "La ministra d'Exteriors ha parlat amb les formacions polítiques per demanar el seu suport davant aquesta crisi migratòria"

Marlaska: "Ens trobem davant una crisi migratòria amb molts reptes"

Marlaska: "Pel que fa als menors ens guiarem respectant els seus drets"

Marlaska: "També estem coordinats amb les autoritats del Marroc"

Marlaska: "Des de la UE ens envien el seu suport davant la crisi migratòria que es viu a Ceuta"

Marlaska: "La política migratòria és de la UE, les fronteres espanyoles són fronteres de la UE"

Montero: "L'evolució sanitària va per bon camí però no podem baixar la guàrdia. Ahir vam superar el 15% de la vacunació amb la pauta completa"

Maraska: "Donarem suport als ciutadans de Ceuta i defensarem la integritat de les nostres fronteres"

Maraska: "Quan acabi la roda de premsa em desplaçaré a Ceuta i em reuniré amb els comandaments dels cossos de seguretat"

Maraska: "Hem viscut altres situacions com aquesta i hem sabut sempre donar resposta"

Maraska: "Agilitzarem tots els tràmits de devolució"

Maraska: "Adoptarem totes les mesures necessàries per revertir la situació de Ceuta"

Montero: "Enviem un missatge de tranquil·litat als ciutadans de Ceuta"

Roda de premsa de la ministra portaveu, María Jesús Montero i del ministre de l'Interior Fernando Grande Marlaka.

El president del grup parlamentari de Ciutadans (Cs), Carlos Carrizosa, ha explicat aquest dimarts que transmetrà a la presidenta del Parlament, Laura Borràs, que la formació rebutja la investidura de Pere Aragonès, que s'oposarà "frontalment" a la legislatura i farà control "ferri" als procediments democràtics de la cambra. 

El portaveu del PDeCAT al Congrés, Ferran Bel, ha posat en dubte aquest dimarts la "utilitat" del nou govern ERC-Junts, atesa l'experiència de l'executiu anterior, però ha demanat que governi com més aviat millor i reprengui la taula de diàleg abans de l'estiu.

La portaveu de la CUP al Congrés, Mireia Vehí, ha afirmat en referència al govern espanyol que "quan un executiu fa polítiques de dretes, és un govern de dretes per molt que el títol que porti sigui el de més progressista de la història". 

El to dels socialistes catalans, com a mínim en les formes, és més relaxat que el del PSOE. La ministra d'Hisenda, María Jesús Montero, ha estat molt més crítica amb el nou govern entre Junts i Esquerra que l'actual ministre de Política Territorial, Miquel Iceta, o el darrer a sumar-s'hi, el candidat de les eleccions al Parlament, Salvador Illa.

Un positiu de Covid-19 a la Residència Fiella de Tremp ha obligat a aïllar els contactes estrets que no estan vacunats. Segons Salut, es tracta d'un resident que ja havia passat la malaltia fa uns mesos i continua ingressat a l'Hospital Comarcal del Pallars per la patologia que va determinar el seu ingrés i sense clínica Covid.

L'acord entre ERC i Junts segueix coent per alguns dels grups que han vist com s'han quedat en la irrellevància parlamentària després de tocar amb els dits ser partíceps de la governabilitat del país. Un exemple són els comuns, que continuen blasmant el pacte i la formació de Carles Puigdemont.

Sànchez: "L'acord és una gran victòria. La repressió no ens ha vençut". Llegeix aquí l'entrevista a Jordi Sànchez

El portaveu d'ERC al Congrés, Gabriel Rufián, ha afirmat que "no canviarà res" en relació amb la política dels republicans a Madrid. En roda de premsa aquest dimarts a la cambra baixa, Rufián ha remarcat que la via és "la dialogada" i "la de fer política".

La Taula del Tercer Sector Social ha reclamat al futur Govern que "premi l'accelerador" i posi en marxa el rescat social "immediatament". L'organització s'ha mostrat satisfeta amb l'anunci de formació d'un govern per part d'ERC i JxCat però li ha reclamat que sigui "fort, estable i cohesionat". L'organització ha lamentat que la "inestabilitat política" dels darrers anys ha passat factura a la població vulnerable amb unes polítiques socials "que no han funcionat". 

Gairebé el 15% de la població catalana té la pauta completa de la vacuna. El 90% de les persones de 70 a 79 anys i gairebé el 75% de les de 60 a 65 han rebut una primera dosi del vaccí.

El deute de les administracions públiques de l'Estat a finals del primer trimestre es va situar en els 1,393 bilions d'euros, un 13,7% més respecte al mateix període de l'exercici anterior. El deute equival al 125,3% del PIB espanyol, un nou rècord històric, segons les dades avançades aquest dimarts pel Banc d'Espanya. 

Els ingressos per Covid-19 als hospitals públics i privats de la Regió Sanitària de Lleida s'han situat per davall del centenar per primera vegada en el que portem d'any. En concret, segons dades del Departament de Salut, hi ha 93 persones amb el virus ingressades als centres hospitalaris. Des del passat 18 de març, quan hi havia 100 persones ingressades, que no es registrava una dada tant bona.

Cauen tots els indicadors de la Covid i els contagis es mantenen per sota de 700. El coronavirus a Catalunya continua en descens. Els indicadors baixen i els contagis es queden en 646. En aquest context, el percentatge de vacunats amb una dosi ja supera el 31,7%. 

Catalunya ha recuperat pràcticament l'activitat immobiliària fins als nivells previs a la crisi del coronavirus, segons l'informe 'Radiografia del mercat de l'habitatge 2020 – 2021: un any de pandèmia' elaborat per Fotocasa. Un 27% dels catalans han realitzat alguna acció, sigui oferta o demanda d'habitatge, en aquest sector al febrer, lleugerament per sota del 29% registrat en el mateix mes de 2020.

El primer tinent d'alcaldia de Barcelona, Jaume Collboni, s'ha mostrat partidari de reobrir l'oci nocturn "com més aviat millor" per evitar els 'botellons' i les aglomeracions a la capital catalana. Collboni considera que això "trauria pressió" de l'espai públic, tot i que s'ha mostrat contrari a mesures com el tancament de les platges.

Aquesta és la situació de la Covid en el darrer dia a Catalunya

L'Associació de Restauració i Oci Nocturn de Salou (ARONS) proposa fer proves d'antígens als clients dels establiments com a mesura per reobrir tota l'activitat amb garantia d'oferir espais segurs. En una reunió amb l'Ajuntament aquest dilluns, han concretat diverses accions per "dinamitzar" les empreses del sector en aquesta nova temporada turística. 

Vilalta: "Un cop Pere Aragonès pugui prendre possessió del càrrec, de forma immediata es formarà govern" 

La portaveu d'ERC, Marta Vilalta, a Catalunya Ràdio: "Estem molt satisfets. És un canvi d'etapa amb una presidència republicana i tenim la possibilitat de posar en marxa revolucions feministes, ecologistes, democràtiques i socials" 

Espanya està a punt de sortir del risc alt de Covid i entrar en el mitjà. Això es dona amb aquests tres factors: tenir una incidència acumulada inferior dels 150 casos per cada 100.000 habitants en catorze dies, una ocupació a les Unitats de Cures Intensives (UCI) entre el 10 i el 15%, així com una taxa de positivitat en els tests per coronavirus per sota del 10%. 

Els grups escolars confinats per covid-19 són 509, 97 menys que en el darrer balanç, segons dades del Departament d'Educació. Representen el 0,71% dels aproximadament 72.000 totals. Hi ha 12.480 persones confinades, 2.387 menys que en el darrer balanç: 11.853 alumnes (-2.286), 589 docents i personal d'administració i serveis (-97) i 38 personal extern (-4). Els positius acumulats són 80.318, 111 més. 

Canadell: "No és el millor acord que jo hauria somiat però és un bon acord i esperem que la CUP també se senti implicada per ajudar en tot el que sigui i a les altres forces ja les he emplaçat que nosaltres estem per millorar l'atur, els salaris. La independència és un pas previ"

Canadell: "Sí, l'entenc com un acord de mal menor no de les maneres que volíem com per exemple amb la confrontació des del primer minut. I tota la part sectorial per transformar Catalunya en una societat del coneixement i avançada, tindrem més impostos per treballar a favor"

Canadell: "És obvi que les conselleries han de tenir un bon pressupost que són imprescindibles per a la nostra societat"

Canadell: "Empresa no està en mans de Junts i m'hagués agradat però no ho podem decidir tot. El que sí farem és que aquesta part també funcioni bé. Tots els països petits d'Europa tenen la plena ocupació, fins i tot Portugal"

El diputat de Junts, Joan Canadell, a Ser Catalunya: "Sí que és veritat que sempre deia que si no hi havia un bon acord era millor estar a l'oposició. Però pel joc d'equilibris que ens van donar les eleccions sí és un bon acord. Pel repartiment de representació que tenim els tres partits és un bon acord, és just"

Illa: "És imprescindible que hi hagi un diàleg entre els governs i també dins de Catalunya ja que no hi ha una única posició, no és unànime"

Illa: "S'ha de reflotar la CCMA i sobretot Catalunya Ràdio perquè no reflecteixen el país, hi ha problemes econòmics, s'ha de ser punters en l'aspecte tecnològic, etc"

Illa: "Sobre la CCMA hi ha un document de 37 pàgines on donem la nostra posició, no ens hi trobaran si volen sotmetre aquests mitjans"

Illa: "En allò que puguem ajudar a tirar el país ens hi trobarem"

Illa: "Qui va imposar un veto és ERC, ja em diran com es dialoga amb vetos"

Illa: "Farem una oposició lleial i dura, ja aviso, però també constructiva"

Illa se suma al programa 'Aquí Cuní' de Ser Catalunya: "El que hem conegut d'acord de Govern no és bo per a Catalunya"

Estrada: "Els vots de la CUP no són un xec en blanc, per garantir la governabilitat hauran de canviar moltíssimes coses”

Estrada: “Amb qui hem estat pactant és amb Esquerra, si d’algú podem desconfiar és de Junts. L’acord (amb ERC) interpel·la al govern, no als partits, i s'ha d'implementar”

Entrevista a la diputada de la CUP, Laia Estrada, a 'Aquí Cuní' de Ser Catalunya.

Acaba l'entrevista al líder del PSC, Salvador Illa.

Illa: "A la nova legislatura li desitjo el millor però crec que no anirà bé"

Illa: "Ho pot gravar, jo no seré candidat a l'Ajuntament de Barcelona. Li puc donar una exclusiva, serà Jaume Collboni"

Illa: "No m'agradaria que a l'agost quan arribem al 70% pensem que ja ho tenim, s'ha de seguir produint i si es pot donar vacunes a altres països. D'aquí uns mesos es podran estudiar la relaxació de mesures"

Illa: "Jo senyalaré que hi ha una alternativa i col·laborar en el que pugui"

Illa: "No veig un risc que porti cap a un altre 1 d'Octubre"

Illa: "Hi ha tantes comissions que al final m'he perdut, el que hi ha és un Parlament"

Illa: "Estic sempre per la justícia però la sentència de l'1-O no li veig un punt de venjança. A mi mai m'han agradat plantejaments de revenja"

Illa: "Jo mai estic a favor de la venjança, ara bé, anem per parts"

Illa anuncia que els socialistes faran una oposició "dura i contundent, però constructiva"

Illa: "A la taula es pot parlar d'amnistia però el camí no és aquest. El camí és el retrobament, acceptar que hi ha molta gent independentista i molta altra que no ho som"

Illa descarta "de moment" optar a la presidència de la Generalitat. Identifica dues majories "possibles", una d'esquerres i una independentista.

Illa: "No és dialogar dos anys i 'si no embat contra l'Estat'. El paper que hem vist de la CUP marcant el perfil conceptual és equivocat, és un partit antisistema i un problema que ja arrosseguem des de la famosa paperera de la història d'Artur Mas"

Entrevista al líder del PSC, Salvador Illa, a TVE: "Hi haurà sinceritat, diàleg i sense vetos a la taula de diàleg. Quan abans es reuneixin millor, aquesta taula i una altra de diàleg a Catalunya"

Enmig d'una segona onada de coronavirus molt forta a l'Índia, els metges estan trobant ara una sèrie de casos vinculats amb la mucormicosi o "fong negre" entre pacients que ja s'han recuperat del coronavirus o que estan en procés. 

Espanya està a punt de sortir del risc alt de Covid i entrar en el mitjà. Això es dona amb aquests tres factors: tenir una incidència acumulada inferior dels 150 casos per cada 100.000 habitants en catorze dies, una ocupació a les Unitats de Cures Intensives (UCI) entre el 10 i el 15%, així com una taxa de positivitat en els tests per coronavirus per sota del 10%. 

El director del Centre de Coordinació d'Alertes i Emergències Sanitàries, Fernando Simón, ha assenyalat aquest dilluns que els càlculs manipulats pel govern espanyol que en menys de 100 dies estarà immunitzada el 70 per cent de la població "són perfectament assumibles" i "de facto" pot ser que fins i tot sigui abans.

Els Estats Units van anunciar aquest dilluns una nova donació de vacunes contra la Covid-19 que el col·loquen al capdavant del repartiment mundial, amb vuitanta milions de dosi, en un moment en què s'apropa als seus objectius d'immunització, encara que ha de continuar convencent els escèptics.

Els Estats Units van assolir aquest dilluns 32.993.038 casos confirmats del coronavirus SARS-CoV-2 i 586.330 morts per la malaltia de la Covid-19, segons el recompte independent de la Universitat Johns Hopkins.

La Comissió de Salut Pública es reunirà aquesta tarda amb l'objectiu de decidir com immunitzarà les persones de menys de 60 anys que van rebre una primera dosi d'AstraZeneca i que haurien de començar a completar la seva pauta la setmana que ve, una cosa que podria fer-se amb el sèrum de Pfizer.

La Comissió Nacional de Sanitat de la Xina ha anunciat avui la detecció de 22 nous positius del coronavirus SARS-CoV-2 aquest dilluns, dels que quatre s'han produït per contagi local a la província nord-oriental de Liaoning.

Espanya està a punt de sortir del risc alt de Covid i entrar en el mitjà. Segons les darreres dades publicades pel ministeri de Sanitat, Espanya es troba amb una incidència acumulada de 150 casos per cada 100.000 habitants, una ocupació de la UCI del 18,66% i una taxa de positivitat del 5,38%

Malgrat que no ha donat una data específica, el director del Centre de Coordinació d'Alertes i Emergències Sanitàries, Fernando Simón, ha assegurat que es preveu reduir aviat l'ús de la mascareta en els espais exteriors. "És cert que en exteriors les mesures, com l'ús de mascaretes, és molt possible que en no molts dies es puguin reduir, però hem de garantir que els riscs van baixant", ha remarcat Simón durant la roda de premsa que ofereix cada dilluns arran de la pregunta d'un periodista.

Tres mesos d'intensa negociació, duta al límit s'han acabat traduint en un document de 46 pàgines que servirà de guia per al nou govern de coalició entre Esquerra Republicana i Junts per Catalunya, amb Pere Aragonès al capdavant. S'estructura en quatre apartats, el primer dels quals és el que més suor ha costat per segellar, el de "l'estratègia independentista per fer la República Catalana". S'aposta clarament pel referèndum pactat i es deixa oberta l'alternativa en cas que fracassi la taula de diàleg

Quin temps farà avui?

  • Fins al migdia estarà entremig i molt ennuvolat al litoral, al prelitoral i a la depressió Central, mentre que a la resta predominarà l'ambient assolellat. A partir d'aleshores, tendirà a minvar la nuvolositat si bé arribaran franges de núvols alts, i alguns de mitjans a partir de mitja tarda que deixaran el cel mig ennuvolat en general. A banda, creixeran nuvolades a punts de muntanya, sobretot a l'extrem nord-est que deixaran el cel molt ennuvolat en aquest sector.

  • A partir de mig matí són possibles alguns ruixats a punts del litoral i prelitoral, mentre que a partir del migdia en són probables a punts de l'extrem nord-est. En general seran febles i acumularan quantitats de precipitació minses o poc abundants. La cota de neu voltarà els 2400 metres.

  • La temperatura mínima semblant o lleugerament més baixa en general. La temperatura màxima serà lleugerament, o localment moderadament, més alta, si bé baixarà entre lleugerament i moderadament al litoral sud. La temperatura mínima oscil·larà entre 3 i 8 ºC al Pirineu i Prepirineu, 7 i 12 ºC a la depressió Central i al prelitoral i 9 i 14 ºC al litoral. La temperatura màxima es mourà entre 17 i 22 ºC al litoral i al Pirineu i entre 22 i 27 ºC a la resta, localment més alta a Ponent.

 

 

Què passarà avui en l'àmbit polític?

La presidenta del Parlament, Laura Borràs, inicia les diferents reunions amb els diversos partits per a la investidura del candidat d'ERC, Pere Aragonès, després que aquest, junt amb el secretari nacional de JxCAT, Jordi Sànchez, anunciessin ahir  les dues formacions havien arribat un acord per formar un Govern de coalició. Al detall, Borràs es trobarà amb cada un dels partits acord la seva representació a la cambra, per ordre de menor a major. Així doncs, aquest matí, té previst reunir-se amb PP, Cs i, a la tarda, amb els Comuns, la CUP i Vox. Demà, la presidenta es trobarà amb JxCAT, ERC i PSC.

D'altra banda, aquest dimarts podria ser la darrera vegada que es reuneixi l'actual Consell Executiu, ja que es preveu que d'aquí una setmana, dimarts vinent, prengui possessió el nou Govern. A més, avui les bases de Junts començaran a votar a les 14:00 hores per pronunciar-se si validen l'acord amb ERC. Tindran fins demà a les 13:00 hores per pronunciar-se. Amb tot, des de la directiva dels junters ja han anunciat que, encara que la militància es manifesti en contra, investiran a Aragonès per evitar una repetició electoral.  

Què més passarà avui? 

  • La Fundació Gala-Salvador Dalí presenta el cicle de xerrades Tot mirant els Museus Dalí
  • Presentació de la nova marca segell Delta de l'Ebre Ecoturisme
  • Es reuneix la mesa del Parlament
  • Presentació de la 2a edició d'Opera aperta, Festival d'art i paraula de Granollers
  • La Paeria presenta la campanya agrària
  • Acte conjunt dels consells comarcals de l'Alt Camp, Anoia, les Garrigues, la Segarra, l'Urgell, el Priorat i la Conca de Barberà per manifestar el seu rebuig a la massificació de parcs eòlics i plantes fotovoltaiques
  • Acte de constitució del nou hub de data per a la digitalització turística de la ciutat (Barcelona)
  • El Museu Diocesà d’Urgell presenta un itinerari que uneix l’expressió artística i la paraula escrita
  • Julien Faraut presenta The Witches of the Orient en el marc del DocsBarcelona i Lars Edman i William Johansson Kalén, Arica 
  • El Teatre Tívoli presenta l’obra Fariña
  • Presentació de l'obra inèdita de Joan Margarit, Animal de bosc
  • Intervenció en obert de Marta Vilalta en el Consell Nacional d’Esquerra Republicana