Tercer dia de crisi de Govern a Catalunya. Aquest divendres 30 de setembre, s'ha reprès el debat de política general al Parlament de Catalunya que va començar dimarts passat. El Parlament ha rebutjat instar el president de la Generalitat, Pere Aragonès, a sotmetre's a una qüestió de confiança. La cambra ha tombat la proposta de resolució del PPC, amb els vots en contra de Junts, PSC, ERC, CUP i ECP. Els grups de Vox i Cs s'han abstingut a la iniciativa dels populars, que s'han quedat sols votant-hi a favor. A més, el Parlament també ha rebutjat una proposta de resolució dels comuns que demanava convocar la taula de partits catalans per a impulsar un acord de claredat i presentar-lo posteriorment a la taula de diàleg, s'ha tombat amb el vot a favor d'ERC i els comuns, l'abstenció de Junts i el vot en contra del PSC-Units, la CUP, Vox, Cs i el PP.
- Junts rebutja una resolució del PP per sotmetre Aragonès a una qüestió de confiança
- Aragonès insta Junts a “prendre decisions amb la màxima celeritat”
- Els comuns congelen la negociació dels pressupostos fins que es resolgui la crisi del Govern
- ERC i Junts eviten la trencadissa al Parlament, on defensen l’autodeterminació
Finalitza la sessió del debat de la política general del Parlament de Catalunya.
El Parlament ha rebutjat una proposta de resolució dels comuns que demanava convocar la taula de partits catalans per a impulsar un acord de claredat i presentar-lo posteriorment a la taula de diàleg. S'ha tombat amb el vot a favor d'ERC i els comuns, l'abstenció de Junts i el vot en contra del PSC-Units, la CUP, Vox, Cs i el PP.
El Parlament ha rebutjat instar el president de la Generalitat, Pere Aragonès, a sotmetre's a una qüestió de confiança. La cambra ha tombat la proposta de resolució del PPC, amb els vots en contra de Junts, PSC, ERC, CUP i ECP. Els grups de Vox i Cs s'han abstingut a la iniciativa dels populars.
Aprovada la proposta de resolució per l'impuls de la taula de diàleg i la fi de la judicialització, amb 74 a favor i 59 en contra.
Els diputats estan votant ara les propostes de resolució del partit En Comú Podem.
🔴Junts rebutja una resolució del PP perquè Pere Aragonès se sotmeti a una qüestió de confiança.
Es reprèn la sessió del debat de política general al Parlament amb la votació a les propostes de resolució.
La diputada de la CUP, Eulàlia Reguant, i el president de la Generalitat, Pere Aragonès, parlant abans de començar el debat de política general al Parlament.

Carlos Baglietto
Se suspèn la sessió del debat de política general del Parlament durant 10 minuts.
Vilalta: "El millor instrument és un referèndum. Urnes i vots, tan fàcil com fer-ho possible com a Escòcia o el Quebec"
Vilalta: "Ens refermem en què la república catalana és la millor manera de garantir un país de drets, de llibertats i d'oportunitats per tothom".
Marta Vilalta (ERC): "Aquest Govern és capaç de treballar per la població malgrat el soroll".
Romero: "Caldrà presentar pressupostos per al 2023. La situació és molt complicada, li oferim el nostre respecte per responsabilitat".
Romero ha tingut unes paraules de record pel vicepresident Puigneró, "el nostre respecte i agraïment al vicepresident". També insta a Aragonès que "hauria d'haver-nos aclarit alguna cosa més, però governar és decidir i vostè hauria de començar a prendre decisions".
Alícia Romero (PSC-Units): "Hem vist un Govern trencat i dividit. Estan vostès en temps de descompte".
Sales: "Diguem prou i treballem per construir el nostre estat".
Mònica Sales (JxCat): "Puigneró és un home lleial a Catalunya. Tot el nostre suport i el nostre escalf, a ell i a tots els nostres consellers".
Cid: "Les decisions no les pot prendre algú altre per vostè. President actuï, president decideixi".
Cid: "Són un Govern feble i un Govern paralitzat, i ara on queden els problemes de la gent? Fa setmanes on només parlen de les seves baralles, d'ultimàtums, d'acords fallits, però no té res a veure amb el que li passa a la gent".
David Cid (En Comú Podem): "Han convertit el debat de política general en una pèrdua de temps. Arribem amb un govern sense rumb, paralitzat i trencat. Avui no tenim Govern. Quin sentit té marcar el rumb a consellers i conselleres que no sabran si ho seran la setmana vinent?".
Sabater: "L'Estat mai no ens reconeixerà l'acció de reivindicar-nos. La taula de diàleg no serveix per al dret a l'autodeterminació i per evitar la repressió. Cal fer del nostre conflicte, un conflicte internacional".

Carlos Baglietto
Dolors Sabater (CUP): "Proposem aturar l'actuació dels Mossos d'Esquadra en la repressió contra els ciutadans".
Martín Blanco: "Demanem el respecte i la diversitat lingüística, és important instar al Parlament de Catalunya a la convivència lingüística del català i el castellà"
Martín Blanco: "Senyor Aragonès, és imprescindible que sàpiga agafar el rumb del Govern. Li oferim les nostres propostes de resolució. Creiem que no és el moment de fer més el ridícul".

Carlos Baglietto
Ignacio Martín Blanco (Cs): "Vinc a manifestar un sentiment que segur que comparteix una part de Catalunya, un sentiment de vergonya després dels esdeveniments que s'han succeït amb les seves batalles internes, entre JxCat i ERC"
Comença Lorena Roldan (PP) qui comença la seva intervenció denunciant les baralles entre els socis de Govern. "Tenim un Govern clínicament mort", ha afirmat.

Carlos Baglietto
A continuació, es presenten les propostes de resolució presentades en el marc del debat de política general.
Marta Vilalta (ERC): "President, li donem les gràcies per donar la cara. Hem vingut a fer d'aquest debat de política general una oportunitat".

Carlos Baglietto
"President, encara som a temps d'arreglar-ho. Per nosaltres no quedarà", ha subratllat Batet.
Batet ha iniciat la seva intervenció agraint la feina de Jordi Puigneró com a vicepresident i conseller.
Albert Batet (Junts): "La situació dels últims dies no és fàcil ni agradable. Entenem que la gent estigui desconcertada i, fins i tot, molesta".

Carlos Baglietto
En aquest primer ple sense Jordi Puigneró el seu lloc l'ha ocupat la consellera de la Presidència, Laura Vilagrà.

Foto: Carlos Baglietto
Alejandro Fernàndez (PP): "Catalunya surt d'aquest debat amb el vicepresident destituït, amb un Govern que ningú sap quant durarà i amb una proposta de referèndum que ningú entén"
Carlos Carrizosa (Ciutadans): "El procés ha corromput les institucions. La implosió de l'independentisme és l'esperança de molts catalans"
Jéssica Albiach (En Comú Podem): "Avui és un dia difícil per vostè, aquest Parlament i per Catalunya. Per això, no entraré en retrets, no insistiré a dir que era la crònica d'una mort anunciada"
"Cal un govern fort. Donem per congelades les negociacions dels pressupostos", ha sentenciat Albiach.

Foto: Carlos Baglietto
"La política que està seguint no té res a veure amb el que s'havia compromès a fer en aquesta legislatura. Per això nosaltres ens veiem obligades a reclamar-li aquesta qüestió de confiança", ha remarcat Estrada.

Foto: Carlos Baglietto
Laia Estrada (CUP): "Commemorem justament l'1 i el 3 octubre assistint aquest espectacle patètic i lamentable. S'estan barallant per una pugna de poder que fa massa temps que dura".
Salvador Illa (PSC): "Està molt bé donar la cara. El seu Govern no governa i malbarata el temps dels catalans. El seu Govern és avui una nosa pel país"
Aragonès finalitza la seva intervenció insistint un cop més en fer una crida a defensar les institucions i actuar de favor de la ciutadania.
"La meva prioritat és que el Govern pugui continuar", ha subratllat Aragonès.

Foto: Carlos Baglietto
"Soc aquí per donar la cara i un missatge: necessitem institucions que estiguis 100% al servei de la ciutadania", sentencia el president i afegeix: "Vull traslladar el meu compromís de defensar les institucions de Catalunya i continuaré al davant d'un Govern dirigit al conjunt del país".
Aragonès: "He demanat dirigir-me a la cambra perquè en moments complexos cal donar la cara".
La sessió comença amb la lectura d'una declaració de suport a les protestes de les dones iranianes.
🔴 Comença el ple del Parlament. El debat començarà amb una intervenció del president de la Generalitat, Pere Aragonès.
El grup parlamentari d'Esquerra Republicana de Catalunya ha remarcat que des del primer dia ha afrontat el debat de política general amb la voluntat de convertir-lo en una oportunitat política. Després de tot el que ha succeït remarquen que ells mantindran en el sí en les propostes de resolució que ha presentat el grup parlamentari de Junts per Catalunya en solitari.
El president de la Generalitat, Pere Aragonès, intervindrà a l'inici del debat de política general, que es reprèn aquest divendres a les 11 hores. El cap de l'executiu demanarà a la vicepresidenta primera amb funcions de presidenta, Alba Vergés (ERC), l'ús de la paraula des del faristol.

Foto: Montse Giralt
Quim Torra també s'ha pronunciat sobre la crisi del Govern de la Generalitat i ha assegurat: "Sense un pla compartit per la independència, s'està condemnant a la lluita fratricida de la gestió autonòmica".
Sànchez ha admès que "sempre hi ha hagut rivalitat i sospites" entre els partits independentistes, però sempre han acabat trobant un punt d'acord per "refer espais de confiança". A l'exsecretari general de JxCat li "preocupa" el fet que tots dos socis del Govern porten "massa temps creuant línies vermelles" i provocant "danys irreversibles".
Sànchez ha advertit que, amb les "actituds" que han mantingut en els últims mesos ERC i JxCat, amb "desgast, tensions permanents i agressions verbals" cap a l'adversari, "no hauria estat possible" organitzar l'1-O el 2017.
L'exsecretari general de Junts, Jordi Sànchez, avisa que el PSC tornarà a guanyar les eleccions i "probablement amb més distància" si l'independentisme continua amb les actituds actuals. A més, ha admès que la qüestió de confiança que Junts ha posat sobre la taula va "sobtar" perquè es tracta d'una "proposta políticament forta" però ha evitat parlar de deslleialtat.
Finalitza l'entrevista a Oriol Junqueras a Catalunya Ràdio.
Líder d'Esquerra descarta aliances amb el PSC en el cas que Junts sortissin del Govern. "Estem convençuts que no marxaran del Govern i en el cas que ho fessin no votaran en contra dels interessos de Catalunya".
Junqueras ha apuntat que la relació amb el PSOE és una mica millor: "Com a mínim ara no aplaudeixen que anem a la presó".
"Em sembla útil recordar que nosaltres defensem la desobediència civil perquè és legítima i democràtica", ha subratllat.
Junqueras nega que el país s'hagi aturat per "la crisi interna d'un partit". "És evident que el Govern no està paralitzat en absolut", ha sentenciat.
"Els 3 punts que demana Junts s’estan complint des del primer dia. Estem segurs que Junts decidirà continuar", ha remarcat el líder d'Esquerra Republicana de Catalunya.
Junqueras descarta la convocatòria d'eleccions, destaca especialment que posaria el país en una situació molt complicada donat el context de crisi.
Preguntat per si ERC estaria preparada per assumir continuar al Govern sense Junts, Junqueras ha assegurat: "Esquerra sempre intenta estar preparada per a tots els escenaris, però insisteixo que nosaltres preferiríem que continuessin al Govern de forma lleial".
Junqueras insisteix que es tracta d'un fet intern de Junts: "Entenem els debats interns i que facin les consultes que hagin de fer, estem a favor de la democràcia". A més, assegura que "molta gent de Junts" li assegura que vol continuar al Govern.
"Ens sembla sorprenent que Junts per Catalunya dubti a continuar en el Govern de la Generalitat, president per Pere Aragonès, però no dubti en continuar a la Diputació de Barcelona amb Núria Marín", ha apuntat.
"Tant de bo vulguin continuar al Govern amb una actitud de lleialtat al president de Catalunya", ha remarcat el líder d'ERC i ha afegit: "M'agradaria que decidissin quedar-se en el Govern amb una actitud positiva, però és una decisió que han de prendre ells".
Junqueras ha assegurat que l'única estratègia és la d'ERC, ja que la proposta de Junts, "la confrontació", es limita a ser un titular.
🔴 Comença l'entrevista al líder d'Esquerra Republicana de Catalunya, Oriol Junqueras, a Catalunya Ràdio. "Tenim un president de la Generalitat molt fort i centrat. Tenim unes conselleries que funcionen. Per tant, confiem que tots els que hi participen sàpiguen prioritzar el país", ha afirmat.
En plena crisi del Govern de la Generalitat, aquest divendres es reprèn el ple del Parlament a les 11 hores. Un ple on es debatran i es votaran les propostes de resolució del debat de política general, del qual es va originar la crisi que avui fa trontollar l'Executiu català.
Per la seva banda, el president, Pere Aragonès, ha conclòs, segons fonts del Palau de la Generalitat, que no veu cap novetat en "la proposta de concrecions, garanties i terminis" per complir l'acord de legislatura que Junts ha anunciat que li farà arribar per mirar de superar la tensió provocada per la destitució del vicepresident Jordi Puigneró.

Foto: Montse Giralt
A més, Junts ha decidit també plantejar una proposta al president, Pere Aragonès, per mirar de superar la crisi, a partir del compliment dels acords pendents del pacte de legislatura. Així mateix, es reclamarà la restitució de Puigneró a la vicepresidència. Aragonès té un període de 72 hores per donar una resposta a aquests plantejaments, segons ha informat la formació.
Després de vuit hores de reunió, l'executiva de Junts va acabar amb una conclusió: el partit per ara no abandona el Govern, consultarà a la militància sobre si ha de continuar o no a l'executiu davant de la crisi oberta amb ERC arran de la destitució de Jordi Puigneró com a vicepresident.

Foto: Montse Giralt