Si durant l'estiu passat et va tocar treballar en algun organisme públic, segur que saps de què es tracta: la limitació a 27 graus de l'aire condicionat en espais com, per exemple, les oficines d'atenció ciutadana va complicar la tasca del funcionariat, va crispar encara més els nervis de ciutadans farts de la imposició de la cita|citació prèvia i, en general va generar més distorsions que estalvis. Hi va haver queixes de col·lectius de pacients i usuaris diversos i poc va faltar perquè, de la mateixa manera que l'hostaleria va aconseguir que se li deixés mantenir la temperatura a 25 graus, el Govern es veiés obligat a rectificar. Ara, els problemes de climatització tornen amb l'estiu a les portes i tenen els més petits com a protagonistes. Diferents administracions anuncien precipitades instal·lacions de sistemes de climatització i, mentrestant, en moltes escoles s'arreglen com poden portant alumnes i professors fins a ventiladors des de les seves cases. Altres, fins i tot activen campanyes en change.org De veritat és tan important? Per descomptat.

aire condicionat escoles|col·legis k6aG 620x349@abc
 

Menys rendiment

No fa falta ser molt llest per entendre-ho: quan les condicions ambientals d'un espai de treball|feina (i una escola és just això) no són òptimes, el rendiment és menor. La calor fa suar i incomoda i succeeix exactament el mateix que quan, amb la pandèmia pel mig, s'obligava l'alumnat a seguir classes amb les finestres obertes. Hi ha, fins i tot, estudis sobre el tema: a la Universitat de Pennsylvania, allà per 2020, van fer un estudi i van comprovar que quan un examen es feia a 32 graus es treien notes un 15% més baixes que si l'examen es completava a una temperatura de 21 graus. I hi ha més estudis perquè la californiana universitat UCLA va analitzar dades similars i va concloure que unes condicions climàtiques inadequades no afavoreixen l'aprenentatge. Quan fa massa calor o fred, estudiants, docents i, per descomptat, empleats de qualsevol negoci es distreuen, es tensen i es concentren menys. Per això, per exemple, a l'hospital del Vall d'Hebron es van suspendre operacionespendieron quan va fallar la climatització.

I a Espanya?

A Espanya, el problema principal és que no hi ha diners per climatitzar com cal tots els recintes educatius. Per això, per exemple, es publiquen estudis que indiquen que la població espanyola ha estat "capaç d'adaptar-se de manera reeixida" a les temperatures dels últims anys fins i tot malgrat les infraestructures. Aquests dies, quan la calor aguaita, els anuncis d'inversions es reiteren, però el cert és que poques d'elles estaran completades abans de final de curs. Què succeirà? Doncs allò de sempre: finestres obertes, alumnes fent coses rares i professors tensos. I sí més fracàs, probablement. Si aquest mes de juny la teva infantesa a càrrec porta alguna carbassa de més i et posa la falta de climatització com excusa, pensa-te'l dues vegades abans de deixar-la sense vacances.