Riders x Derechos, Taxi Project i Élite Project han denunciat Glovo a la Comissió Nacional del Mercat i la Competència (CNMC) per "competència deslleial" i per "actuar com un càrtel". D'una banda, els activistes denuncien que la plataforma de repartiment a domicili fixa les condicions comercials dels autònoms que treballen per l'empresa sense que ells puguin decidir sobre aspectes com els preus de cada carrera per repartiment. Per l'altra, també acusen Glovo d'exercir competència deslleial respecte la resta d'empreses atès que, suposant que els seus treballadors són autònoms, la plataforma s'estalvia els costos de contractació o complir amb la llei de prevenció de riscos laborals.

Infraccions de la llei de competència

Els activistes han informat de la denúncia aquest dijous en la presentació de l'Observatori de Treball, Algoritme i Societat (TAS) al Col·legi de Periodistes de Catalunya, una nova organització encapçalada per Élite Taxi, Taxi Project i Riders x Derechos que té per objectiu la defensa dels empleats afectats per la falsa autonomia o per altres vulneracions de l'economia de plataformes en sectors com el transport de passatgers. En la roda de premsa, l'advocada Montserrat Ribot ha detallat que es tracta d'infraccions "greus i molt greus" de la llei de la competència. Segons ha indicat, les sancions podrien escalar fins a un 10% de la facturació de les companyies.

Concretament, Ribot ha apuntat que Glovo estaria infringint l'article 1 de la llei de la defensa de la competència pel que fa a la suposada presa de decisions unilaterals sobre les tarifes dels seus riders i altres aspectes comercials, i de l'article 3, en aquest cas per competència deslleial amb la resta d'empreses del sector que sí que tenen contractats els seus treballadors. Així mateix, en cas que la CNMC accepti investigar els actes denunciats per l'aliança d'activistes, l'organisme regulador disposarà de divuit mesos per decidir si sanciona o no Glovo. Quant al termini per obrir la investigació, Ribot ha admès que no hi ha un màxim de temps establert per llei i que, normalment, l'organisme tarda entorn d'un any.

Els drets dels riders

Glovo treballa en l'elaboració d'un programa d'ordenació i normalització per ampliar els drets dels riders a Espanya. En concret, la plataforma ultima la posada en marxa d'aquesta iniciativa, que compta amb tres línies d'acció com són millores, solucions i beneficis per a tots els col·lectius, amb independència de la relació amb Glovo. Amb aquesta iniciativa, la companyia pretén "marcar un abans i un després" al sector del 'delivery', ampliant drets a tots els seus repartidors i tornant al conjunt de la societat, a través de diferents iniciatives, la confiança que aquesta ha dipositat en la companyia tecnològica. Amb aquest programa, que es presenta sota el títol 'Mirant al futur', que l'empresa anirà desenvolupant i presentant de mica en mica, ja que es troba en una fase inicial, busca avançar en drets per a tots els agents que formen part de l'ecosistema de la plataforma , així com a promoure el diàleg institucional sobre la innovació i la millora integral del sector.