La internalització del 112 és un reclam dels seus treballadors i, també, del Parlament de Catalunya. Els treballadors van reclamar la internalització del servei d'atenció telefònica ja el juny del 2021, en una vaga que van convocar, però que a la pràctica no es va dur a terme. Des d'aleshores, hi ha hagut diverses vagues, renovacions de l'externalització i reclams del Parlament, com ara la iniciativa del PSC l'any 2022 o la de PSC, d'Esquerra Republicana, Comuns i CUP d'enguany, que va obtenir el suport de Junts en el ple monogràfic d'emergències del gener passat. Ara, el Govern ha renovat el contracte per dos anys el contracte del 112, amb opció de dos més, amb millores en l'atenció a la ciutadania i en les condicions dels treballadors. 

Des del Govern asseguren que aquesta renovació del contracte del 112, dirigida per Irene Fornós -càrrec d'ERC de l'anterior executiu-, es complementa amb els treballs i estudis que estan fent per internalitzar aquest servei, que apunta, diuen, que no serà fàcil. De fet, un dels estudis, segons va traslladar Fornós al sindicat l'any passat va sortir "favorable". La renovació d'aquest contracte es fa amb l'objectiu de no quedar-se sense servei el pròxim abril i es fa per un valor estimat de 50.332.920,42 euros i un pressupost base de licitació de 27.683.106, 23 euros. Des de l'executiu asseguren que el nou contracte preveurà un increment dels professionals que atenen les trucades, de coordinadors i supervisors i de personal de guàrdia i preveu la incorporació permanent de professionals a les sales operatives encarregats de donar suport psicosocial al personal. 

El comitè d'empresa apresa per la internalització

Des del comitè d'empresa del 112 valoren "positivament qualsevol mesura que contribueixi a millorar el servei i les condicions de la plantilla". Tot i això, subratllen la necessitat d'internalitzar el servei i reclamen un "calendari concret" per tal que aquest nou contracte no sigui una simple pròrroga del model actual. "És moment d’iniciar un canvi real que permeti consolidar la professionalitat i el compromís del personal que, des de fa més de dos anys, manté un conflicte laboral i una vaga per reclamar millores estructurals", asseguren des del sindicat, que també reclama un conveni propi. 

L'any 2021 el conseller d'Interior, Joan Ignasi Elena, ja va anunciar que l'executiu estudiava la internalització del servei, mentre el sindicat demanava que ho fes en el termini d'un any. Així mateix, en l'acord entre Govern i Comuns per als pressupostos del 2022, l'executiu es comprometia també a estudiar aquesta internalització, però tres anys més tard, el Govern de la Generalitat encara no ho ha executat i és una qüestió que ha tornat a aflorar a la cambra catalana. Ho ha fet en el marc de la comissió d'Interior i Seguretat Pública d'aquest passat dijous, on els consellers Dalmau i Parlon van comparèixer per la gestió de l'emergència a les Terres de l'Ebre. En aquest context, tant els Comuns, com la CUP han tornat a reclamar la internalització del 112.

Una de les solucions que proposa el consultor en seguretat i emergències, Agustí Serrano, és que, en comptes d'impulsar un nou concurs a quatre anys vista, la Generalitat podria aprovar una pròrroga tècnica limitada de l’actual contracte, entre 6 i 10 mesos amb l'objectiu de reduir costos, garantir l'estabilitat laboral de la plantilla i disposar de temps per a planificar la internalització. Segons Serrano, implicaria la constitució d'un grup de treball mixt format per administració, sindicats i experts per definir el nou 112 i elaborar un pla d'internalització de forma escalonada i amb calendari.