L’Associació Camí de Mar ha presentat una proposta per unir Argelers, a la Catalunya Nord, amb Malgrat de Mar, al Maresme, a través d’un itinerari de 250 quilòmetres que resseguiria íntegrament els camins de ronda existents al llarg del litoral català. El projecte vol impulsar un model de turisme sostenible i desestacionalitzat i aprofita els 155 quilòmetres de traçat ja habilitats. A més, preveu arranjar 62 quilòmetres més que actualment es troben en mal estat i crear-ne 33 de nous en trams on no existeix cap connexió. L’itinerari es planteja en 21 etapes, que permetrien fer el recorregut total, amb caminades al matí i propostes culturals a les tardes als municipis on es faria parada.
El recorregut plantejat s’iniciaria al Rosselló, a la Catalunya Nord, i avançaria cap al sud travessant l’Alt i el Baix Empordà, la Selva i l’Alt Maresme, aprofitant camins ja existents i recuperant-ne d’altres que havien quedat en desús. Segons ha explicat a l’ACN el secretari de l’Associació Camí de Mar, Eduard Bonmatí, es tracta de camins històrics “perduts” que, en alguns casos, havien quedat ocults per la vegetació o havien desaparegut del mapa arran d’obres d’infraestructura. “Hi ha camins que no es veien, que semblava que no existien, però els hem trobat”, ha dit. La setmana passada, durant una visita al tram entre Portbou i Cala Rovellada amb representants dels governs català i espanyol, es va redescobrir un d’aquests traçats antics. Bonmatí ha apuntat que “sempre hi havia estat”, però que a finals del segle XIX, amb la construcció de l'N-260, es van interrompre molts d’aquests recorreguts, que tenien funcions de vigilància marítima i de connexió entre pobles. Ara, amb el traçat localitzat, “reconnectar aquestes desconnexions” serà més factible.
12 anys de treball
L’Associació Camí de Mar treballa amb una planificació a llarg termini que es desplega en tres grans fases fins al 2040. El primer horitzó és el 2028, quan s’espera que es pugui posar en funcionament un primer tram continu entre Argelers i el Port de la Selva, i entre Cala Montjoi i l’Escala. Segons Bonmatí, això suposaria “un 40% del total” i permetria començar a fer difusió turística de la iniciativa, fent valdre un camí que “ara mateix no existeix perquè està trossejat, amb trams desconnectats que volem enllaçar”. La segona fase del projecte es preveu per al 2031, amb la connexió dels trams entre el Port de la Selva i Cala Montjoi passant per Cadaqués, i entre l’Escala i l’Estartit. Això permetria recórrer el litoral de manera continuada des d’Argelers fins a l’Estartit, amb l’afegit d’un nou tram entre Sant Feliu de Guíxols i Tossa de Mar. Finalment, de cara al 2040, la voluntat és completar el traçat afegint els trams entre l’Estartit i Sant Feliu, i entre Tossa i Malgrat de Mar, assolint així els 250 quilòmetres previstos.
