Canvi de currículum. Un cop canviada la Llei d’Educació a l’Estat espanyol, fa falta que Catalunya adapti el currículum escolar a la normativa espanyola, afegint els aspectes que el Departament d’Educació considera pertinents. La Conselleria ja ha fet una primera proposta en forma d’esborrany, que ha remès a la comunitat educativa a l’espera que es facin contrapropostes. Es tracta d’un document que ha estat en el focus de l’actualitat en els darrers dies. En primer lloc, perquè arriba després que el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya hagi instat la Generalitat a garantir que a partir del curs que ve el 25% de les classes es faran en castellà. I també varia la manera d’avaluar els alumnes, així com el calendari escolar i propostes que han fet que alguns membres de la comunitat educativa posin el crit al cel, com ha estat en l’àmbit de la filosofia, per exemple. Fem un resum dels aspectes més importants que s’han de tenir en compte per entendre com pot funcionar el curs vinent.

La primera gran pregunta és què passarà amb el català. La persecució de la immersió lingüística no ha acabat al Turó del Drac de Canet de Mar, una de les escoles obligades a aplicar el 25% de castellà en una de les seves classes perquè la família d’un dels alumnes va recórrer a la justícia. El TSJC ha instat el Govern a garantir que el castellà estarà present a les aules catalanes, i ara el Departament d’Educació té un termini de dos mesos per aplicar aquest canvi. Ara bé, la Conselleria va respondre al TSJC que havia rebut la sentència, però en cap cas mencionava res sobre si la compliria o no, tot i assegurar que és l'únic responsable del seu compliment als centres. El cas és que ara mateix la pilota és a la teulada de la Moncloa, ja que si el govern espanyol (part demandant) no insisteix en la seva aplicació, el Departament no estarà obligat a fer-ho.

La manera d’arribar als objectius lingüístics es determinarà “tenint en compte la composició lingüística de l’alumnat i la realitat sociolingüística de l’entorn de cada centre”

A l’esborrany que Educació ha remès a les direccions dels centres, al qual ha tingut accés ElNacional.cat, el Departament es refereix al català com “la llengua de comunicació i vehicular de referència dins dels centres educatius i en la relació amb l’entorn”. “Actua com a element de cohesió social”, afegeix el text. No obstant això, el document no especifica que el català hagi de ser l’única llengua vehicular en el sistema educatiu. En l’apartat de "Règim lingüístic" s’insisteix que “l’objectiu és desenvolupar la competència comunicativa i lingüística de l’alumnat des d’una perspectiva plurilingüe i intercultural garantint, en finalitzar l’ensenyament obligatori, el ple domini de les llengües catalana, castellana i occitana a l’Aran”. I això és important: la manera d’arribar a aquests propòsits es determinarà “en el marc de l’autonomia dels centres, tenint en compte la composició lingüística de l’alumnat i la realitat sociolingüística de l’entorn de cada centre”.

Règim lingüístic

Fragment d'un dels documents de l'esborrany d'Educació, en el qual s'informa sobre quin ha de ser el règim lingüístic

Nou calendari

Es tracta d’una de les modificacions d’última hora, i que ha generat força polseguera entre la comunitat educativa, fins al punt que el sindicat majoritari del món de l’ensenyament català, USTEC, ha demanat la dimissió de Josep Gonzàlez-Cambray. El conseller d’Educació va comparèixer aquest dijous amb el president de la Generalitat, Pere Aragonès, per anunciar que el curs començarà el 5 de setembre pel que fa a infantil i primària; i el 7 de setembre pels alumnes d’ESO, batxillerat i formació professional. “És impressionant, això ja és el súmmum i una autèntica irresponsabilitat”, va manifestar la portaveu d’USTEC, Iolanda Segura, en declaracions a aquest diari. El sindicat lamenta que Educació hagi fet aquesta proposta sense consultar prèviament la comunitat: “És una bomba de fum per tapar les polèmiques del 25% i del currículum”.

El Departament proposa que a primer, tercer i cinquè de primària el pas de curs sigui automàtic; i que la repetició de curs a segon, quart i sisè sigui excepcional

Avaluacions i repeticions de curs 

En procés d’assoliment’. Aquest és el nou terme per definir a partir d’ara un suspens tant a la primària com a la secundària. Ja fa temps que les avaluacions van deixar de ser numèriques, però ara el Departament va un pas més enllà i el ‘suspens’ o ‘insuficient’ desapareixeran; tot i que a efectes pràctics, ‘en procés d’assoliment’ significarà que l'alumne ha suspès. La resta de nomenclatures per a les avaluacions passen a ser ‘assoliment excel·lent’, ‘assoliment notable’ i ‘assoliment satisfactori’.

Per altra banda, Educació té previst eliminar les notes trimestrals a l’ESO. La intenció és avaluar els alumnes només quan acabin el curs, que únicament repetiran en casos excepcionals. A l’esborrany s’especifica que tant en acabar cada curs d'ESO com en acabar segon, quart i sisè de primària, l'equip docent acordarà les qualificacions de l'alumnat de forma col·legiada en una única sessió, donant continuïtat a les reunions d'avaluació trimestrals. Així mateix, el Departament ha proposat que a primer, tercer i cinquè de primària el pas de curs sigui automàtic; i que la repetició de curs a segon, quart i sisè sigui excepcional. Fer repetir curs "requerirà l'elaboració, per part de tots els docents, d'unes orientacions personalitzades i d'una proposta de mesures o suports que s'inclouran en l'informe d'avaluació corresponent", afegeix el text.

alumnes escola mascareta acnImatge d'arxiu d'uns infants en una escola catalana | ACN

Més autonomia per als centres

Els centres no seran només responsables de garantir que els alumnes acaben l’escolarització obligatòria dominant el català i el castellà, sinó que també gaudiran de més autonomia per configurar el seu horari. Concretament, podran decidir què fan amb el 20% del seu horari. Això són sis hores setmanals. El cas és que això obre la porta perquè cada centre decideixi si fa projectes més transversals o bé si decideix aprofundir en una qüestió determinada. Aquest punt, però, és l’arrel del següent conflicte.

Desapareixerà la filosofia?

És una de les grans preguntes que envolten el currículum de l’any que ve. En l’esborrany presentat per Educació, la filosofia ha desaparegut de l’ESO. Sí que és cert que alguns centres tindran la llibertat d’ensenyar aquesta assignatura, però no hi estan obligats, cosa que obre la porta a què en alguns centres ja no se n’ensenyi. Això ha fet que la comunitat filosòfica posi el crit al cel. Ara bé, fonts del Departament van assegurar a ElNacional.cat que dins la Conselleria hi ha la confiança que la matèria es continuï impartint a les escoles catalanes després de rebre la contraproposta de la comunitat educativa.

El batxillerat tindrà més branques que les que hi ha actualment i es podran convalidar les activitats extraescolars

Batxillerat: les extraescolars puntuaran

Els alumnes de batxillerat podran convalidar el voluntariat, els idiomes i l’esport extraescolar a les seves notes si compten amb titulació oficial. I, a més, es preveu que els alumnes puguin cursar assignatures optatives en altres escoles i instituts. Es tracta, doncs, d’un batxillerat més flexible per als alumnes. Fins al punt que apareixen noves branques. L’artístic es divideix en arts plàstiques, imatge i disseny, i en música i arts escèniques; i el científic, el tecnològic, el social i l’humanístic tenen un nou company: un de general i transversal en el qual l’alumne pot triar les matèries. Fins i tot se’n podran triar de formació professional.