El Departament d’Educació ha enviat un esborrany als centres educatius sobre el currículum del curs vinent en el qual no apareix l’assignatura de Filosofia a l’ESO. Segons ha denunciat el docent i divulgador filosòfic Àlex Agustí al seu compte de Twitter i ha pogut confirmar ElNacional.cat, en el primer esborrany que la conselleria ha remès als centres apareixen nou assignatures optatives de les quals els alumnes n’hauran d’escollir tres. Cap d’elles és l’assignatura de Filosofia. Fonts del Departament, però, han assegurat a aquest diari que tenen plena confiança que l’assignatura es pugui cursar a l’ESO l’any que ve. El cas és que la proposta del Departament s’ha de complementar amb la proposta que facin els centres, i d’aquí en sortirà una versió definitiva. El termini per respondre a aquest esborrany acaba el 18 de febrer, mentre que els mesos de maig i juny s’acabarà de confirmar quin és el currículum definitiu de cara a l’any que ve.

El currículum que s’acaba cursant cada any és fruit d’una barreja de propostes entre el govern espanyol i el català. La Moncloa en determina una part, mentre que la Generalitat en determina una altra. El Departament assegura que la voluntat d’Educació és pactar la part catalana amb els centres, per tal de tenir una proposta que tingui el suport de la comunitat educativa. I a més, es dona certa llibertat a les escoles perquè elles mateixes incloguin les assignatures que consideren oportunes. Amb l’esborrany que ha presentat el Govern, doncs, s’obre la porta a un escenari en el qual alguns centres no fan l’assignatura de Filosofia. Però fonts d’Educació insisteixen que hi ha el convenciment que aquesta matèria continuarà ensenyant-se el curs que ve.

 

 

Malgrat que el document encara no sigui definitiu, l’esborrany ja ha generat indignació dins la comunitat educativa. Àlex Agustí gestiona un compte de Twitter anomenat ‘Filosofia d’estar per casa’, i en una sèrie de piulades ha penjat captures de pantalla del document. “Em sap greu que una matèria com la Filosofia sigui rebutjada del sistema, com ha passat amb aquest esborrany del nou decret d’educació bàsica”, lamenta en una piulada; i afegeix que “segurament hi ha dues raons que motiven la seva expulsió, que podrien semblar contradictòries entre totes dues, però no ho són”.

Segons Agustí, hi ha qui “encara creu” que aquesta assignatura “és allò d’accessori que el capellà del poble aprenia de jove al seminari”. “Els filòsofs ni disten dels teòlegs ni tenen res a dir en l'actualitat, deuen pensar alguns no prosèlits”, afegeix. Per altra banda, també assegura que la Filosofia “fa reflexionar” i “qüestiona el discurs hegemònic”; un motiu pel qual els governs acostumen, segons ell, a menysprear l’assignatura.

 

 

Altres usuaris es pregunten a la xarxa si, davant d’aquest escenari, el següent pas és “regalar l’ESO amb punts de Caprabo”. “Es compleixen les pitjors previsions”, diuen d’altres, que també lamenten que “en comptes d'educar els nostres fills per estimular-ne el pensament ho farem, encara més, per reverenciar el ramat”.