Acabarà desapareixent la Filosofia a l’ESO? És una de les preguntes que es fa la comunitat educativa i els defensors d’aquesta matèria en els darrers dies. El Departament d’Educació ha enviat un esborrany als centres en el qual es fa una proposta sobre quin ha de ser el currículum a partir d’ara, i ara cal que els docents facin la seva contraproposta. El cas és que les crítiques a la proposta d’Educació no només han arribat des de les trinxeres de la Filosofia. Ara també s’hi han sumat els docents de les Belles Arts. En un comunicat, el Col·legi de Doctors i Llicenciats en Belles Arts i Professors de Dibuix de Catalunya denuncia que la proposta curricular d’Educació trepitja les competències de l’assignatura. Lamenten que hi ha coneixements propis de l’assignatura d’Educació Plàstica, Visual i Audiovisual que han caigut a les mans d’altres assignatures.

Anem a pams. En primer lloc, el Col·legi denuncia que “les competències desenvolupades” en aquest currículum “són diferents de les vigents”, i lamenten que a l’esborrany queden “reduïdes a sis”; i a més, assenyalen que aquestes competències “no representen tots els àmbits i sabers de la matèria i ometen àrees substancials”. Per altra banda, el Col·legi també denuncia que “aquestes competències són repetitives i només posen el focus en el coneixement de l’obra artística i del patrimoni, així com en el treball de les emocions i l’experimentació”. Així mateix, també assenyalen que els coneixements proposats estan “poc desenvolupats” i que, en canvi “se n’ometen alguns que tradicionalment han estat impartits i recollits en el temari d’oposicions de Dibuix, reconeguts a la nostra especialitat”.

Per altra banda, un dels aspectes que més ha emprenyat el Col·legi és el fet que alguns continguts “tradicionals de l’especialitat han estat desplaçats i desenvolupats més àmpliament al currículum de Tecnologia que no pas al d’Educació Plàstica, Visual i Audiovisual”. Per exemple, fonts del Col·legi han denunciat a ElNacional.cat que no té sentit que coneixements de Comunicació Audiovisual s’ensenyin més a Tecnologia que no pas a Educació Plàstica. “La Tecnologia està més pensada pels que volen ser mecànics o enginyers, mentre que l’Educació Plàstica acabarà servint a futurs cineastes”, manifesten. Ara bé, s’han de tenir en compte també les sortides en el món de la programació o dels videojocs que atorga la Tecnologia. 

Així mateix, el Col·legi de Belles Arts també es queixa d’una “reducció de les hores de les matèries artístiques”. “Aquest aspecte és totalment inacceptable”, manifesta en el comunicat. Davant d’aquest escenari, es demana “molt contundentment que es restitueixin les hores de primer a tercer d’ESO (dues hores setmanals) i de quart d’ESO (tres hores setmanals)". Per altra banda, també s’informa que “s’ha demanat una reunió amb el Departament d’Educació per tal d’esmenar aquest projecte i cercar la major qualitat i professionalitat”. 

Les queixes del Col·legi de Belles Arts arriben després que la comunitat relacionada amb l’assignatura de Filosofia també posés el crit al cel en veure que la matèria desapareixia en l’esborrany proposat per Educació. Tot va començar amb una piulada publicada pel divulgador filosòfic Àlex Agustí. ElNacional.cat, però, va contactar amb fonts d’Educació, que van assegurar que hi ha confiança al Departament que l’assignatura es mantindrà al currículum, després que la comunitat educativa faci la seva contraproposta.