Cent cinquanta-cinc ferits, tot i que la immensa majoria de caràcter lleu. Aquest és el balanç del xoc de trens a l’encalç que va tenir lloc dimecres passat a l’estació de Montcada i Reixac - Manresa i que va tornar a posar sobre la taula la seguretat del transport ferroviari a Rodalies i va comportar, per enèsim cop, la petició per part del Govern del traspàs d’aquest servei ferroviari. Si en un primer moment la ministra de Transports, Raquel Sánchez, va demanar no barrejar les possibles causes de l’accident amb el contenciós amb el Govern pel trasllat, aquest dilluns ha estat encara més contundent i s’ha espolsat tota responsabilitat en l’accident, tot assegurant que “la seguretat de Rodalies està garantida”.

En l’acte que ha tingut lloc aquest matí amb motiu de l’entrada en servei de la nova estació de Rodalies de Sant Andreu, la ministra ha aprofitat el seu torn de paraula -en un acte que no ha comptat amb roda de preguntes- per donar la versió del ministeri sobre les causes de l’accident. En aquest sentit, no s’ha mossegat la llengua i ha asseverat que algunes de les informacions aparegudes arran de l’accident no eren certes, en especial pel que fa a la instal·lació del sistema de gestió de trànsit ERTMS (European Rail Traffic Management System), que no està incorporat a la R4, la línia on va tenir lloc l’accident.

INAUGURACIO ESTACIO TREN ADIF SANT ANDREU Raquel Sanchez ministra / Foto: Montse Giralt

Raquel Sánchez, aquest dilluns durant l'acte d'inauguració de la nova estació de Sant Andreu / Foto: Montse Giralt

La instal·lació de l’ERTMS en el tram de l’accident no té cap relació”, ha assegurat Sánchez, perquè “segons el reglament, en determinats punts cal fer marxa a la vista hi hagi o no ERTMS”, és a dir, que és el mateix conductor el que ha de frenar, sense comptar amb automatismes, i que aquest tipus de conducció a la vista, al tram de l’estació de Montcada i Reixac - Manresa, “està prescrit necessàriament”. Sense verbalitzar-lo i per eliminació, ha atribuït l’accident a un error del conductor. Encara més, la ministra ha desmentit "categòricament” algunes informacions publicades sobre reglaments ferroviaris semioblidats que haurien evitat l’accident. 

“Serietat en les crítiques”

No hi ha cap reglament a cap calaix”, ha afirmat contundent la ministra, que ha assenyalat que el que hi ha és un reglament “sobre la taula i adaptant-se a la normativa europea, un document obert amb més d’un miler d’al·legacions, entre elles, les dels sindicats ferroviaris”. A més, tot i desvincular l’accident de l’existència del sistema ERTMS a la línia R4, la ministra ha recordat que el 92% dels trens de la xarxa de Rodalies ja compten amb aquest sistema i ha llançat un avís: “Se’ns ha d’exigir el compliment dels compromisos, però també exigim serietat en les crítiques”. “Ningú pot posar en dubte que amb el nostre govern hi ha hagut un revulsiu en les inversions ferroviàries a Catalunya”, ha reblat.