L'operador ferroviari Iryo començarà a operar el seu servei d'alta velocitat a la línia Barcelona-Madrid el pròxim 25 de novembre, segons ha anunciat la companyia italiana. El preu dels bitllets per trajecte serà de 18 euros, i es podran comprar a partir d'aquest diumenge 18 de setembre. Iryo operarà 32 freqüències diàries -16 d'anada i 16 de tornada-, entre Barcelona i Madrid, amb què hi haurà almenys una freqüència cada hora. L'arribada d'Iryo es produeix en el marc de la liberalització de l'alta velocitat a l'Estat, dictada per la normativa de la Unió Europea i que va donar el seu tret de sortida a finals del 2020. Amb això, l'operadora es converteix en la tercera en oferir aquest trajecte, juntament amb Renfe i Ouigo. L'operador ha detallat que, pròximament, començarà a operar a la resta de corredors d'alta velocitat: a partir del desembre, entre València i Madrid i, a partir del primer semestre del 2023, entre Madrid-Sevilla-Màlaga i Alacant.

Promocions de compra

Aquest diumenge, 18 de setembre, la companyia oferirà promocions a la pàgina web i aplicació, una fita que Víctor Bañares, el director genera d'Iryo, espera “que els clients recordin”, ja que una vegada que Iryo estigui “en velocitat”, els preus seran des dels 18 euros per trajecte. Els seus competidors, l'Ave de baix cost de Renfe, Avlo, i el de SNCF, Ouigo, ofereixen preus a partir de 7 i 9 euros respectivament per trajecte a les línies en què operen.

"Ara només pensem en Espanya", ha explicat a Efe Bañares, que preveu que primer "s'ha d'arrencar i fer-ho bé", ja que la companyia aspira a mitjà termini a ser "un operador ferroviari a altres països europeus". Al seu parer, “l'entorn econòmic no és el més propici”, tot i això, confia que aquest operador privat d'alta velocitat transporti prop de 8 milions de viatgers el 2025. El desembre del 2020 va ser quan es va fer efectiva la liberalització ferroviària a Espanya i, des d'abans d'aquell moment, “l'equip d'Iyro ha treballat molt per crear una proposta ferroviària única”, ha manifestat Gorini.

Les diferents tarifes

Cada model de tren ETR 1000, a través del qual operarà Iryo, compta amb quatre classes diferenciades –“Infinita”, “Singular Cafè”, “Singular” i “Inicial”-, entre les quals els viatgers podran triar, perquè “estan ajustades a tot tipus de clients”, ha explicat Bañares. A més, el directiu ha anunciat l'aliança d'Iryo juntament amb Only You Hotels, encara que serà a partir de l'octubre que donin més detalls d'aquesta unió, que es tradueix que el cotxe 3 –“Singular”- del tren serà un espai de treball dedicat a emprenedors i empreses.

Respecte a la flexibilitat "oberta" o "flexible", han afegit que "mai es perdrà l'import del bitllet", a més que a través de l'aplicació i pàgina web es podran realitzar "canvis il·limitats a totes les tarifes". En la aposta per la mobilitat integrada, Iryo ha subscrit el primer acord de codi compartit amb Air Europa pel qual oferirà combinacions de tren i avió. L'operador negocia més acords d'aquest tipus amb altres companyies i aliances aèries, amb l'objectiu de convertir-se en l'operador preferent de mobilitat des de la península ibèrica.