El grup International Airlines Group (IAG) ha decidit convertir el préstec de 100 milions d'euros a set anys concedit el juny passat a Globalia en una participació del 20% d'Air Europa, segons ha informat el hòlding britànic en un fet rellevant a la Comissió Nacional del Mercat de Valors i la mateixa Globalia en un comunicat. D'aquesta manera, la matriu de British Airways, Iberia i Vueling, entre d'altres, ha executat aquesta opció que es va acordar al març i es va formalitzar al juny. "La decisió reforça el projecte de Globalia, que seguirà sent accionista majoritari d'Air Europa", assenyala el grup turístic espanyol en el comunicat.

IAG i Globalia, propietària d'Air Europa, van acordar la venda de l'aerolínia al hòlding per 1.000 milions d'euros, una xifra que es va rebaixar a la meitat després de la crisi causada per la pandèmia del coronavirus. A més, la Societat Estatal de Participacions Industrials (SEPI) va haver d'aprovar un rescat de 475 milions d'euros per a Air Europa. IAG i Air Europa van trencar les negociacions per a la integració a principis d'aquest any però mesos després, al març, van acordar el préstec de 100 milions d'euros per a set anys convertible en el 20% de les accions de l'aerolínia, una opció que ara s'ha acabat confirmant. L'acord també incloïa, entre d'altres, una opció per igualar les ofertes que poguessin fer altres aerolínies per a Air Europa.

Abans de la pandèmia, Air Europa operava vols regulars nacionals i internacionals a 69 destinacions, incloses rutes europees i de llarga distància a l'Amèrica Llatina, els Estats Units, el Carib i el nord d'Àfrica. L'any 2018, de fet, va transportar 11,8 milions de passatgers i va tancar l'any amb una flota de 66 avions. Amb la seva adquisició, Iberia es va marcar com a objectiu reforçar la seva oferta per transformar Madrid en un 'hub' que pogués competir amb grans aeroports com Amsterdam, Frankfurt i París Charles de Gaulle i, alhora, reposicionar-se en el mercat europeu, llatinoamericà i caribeny.

Vaga de Ryanair

Mentrestant, a l'aeroport del Prat segueix la vaga de Ryanair. La nova jornada de vaga dels tripulants de cabina de Ryanair ha causat retards en dos vols de sortida i set d'arribada a l'aeroport del Prat fins a la una del migdia, segons ha informat aquest dimarts el sindicat convocant de la protesta USO. D'aquesta manera, aquest dimarts no s'ha produït cap cancel·lació a l'aeroport català i només se n'han registrat dues tot l'Estat, dos vols entre Santiago de Compostel·la i Madrid (anada i tornada). Pel que fa a l'aeroport de Girona, no s'ha registrat cap cancel·lació ni cap retard entre les arribades i les sortides. Al conjunt de l'Estat, s'han comptabilitzat 73 demores.

Fonts de Ryanair han rebaixat a dos els vols cancel·lats –entre Santiago de Compostel·la i Madrid- i han assegurat que no se'n produiran més al llarg del dia. Posteriorment, el sindicat USO ha puntualitzat que els trajectes d'anada i tornada entre la capital gallega i Fuerteventura, que inicialment constaven com a cancel·lats, seran operats per una tripulació francesa "en un nou cas d'esquirolatge que duu a terme Ryanair saltant-se el dret a vaga".

L'aerolínia ha tornat a restar importància a la convocatòria i ha dit que els sindicats representen a "una petita part" dels tripulants de cabina espanyols, ja que l'acord laboral, continua, ja el va signar amb CCOO. "Ryanair espera que aquestes últimes amenaces de vaga que només afecten una petita part dels nostres tripulants de cabina espanyols, no tinguin cap impacte en els nostres vols des de/cap Espanya durant l'agost i el setembre", assenyala en un comunicat, en què sosté que cap dels vols cancel·lats al juliol ho van ser per l vaga d'USO i Sitcpla, sinó per protestes dels controladors.