El projecte per ampliar l'aeroport del Prat que ha preparat Aena contempla que l'extensió de la tercera pista afectaria i envairia l'espai natural de La Ricarda. Així ho especifica el Document d'Ordenació i Regulació Aeroportuària (DORA) 2022-2026 de la societat aeroportuària, al qual ha tingut accés EFE, i que especifica que "l'ampliació del camp de vols, i concretament de la pista 07R/25L i els seus rodaments associats cap a l'est, mantenint el llindar per a aterratges en la ubicació actual, afectaria zones de la Xarxa Natura 2000, per la qual cosa es precisa també la inclusió de les actuacions corresponents a les mesures compensatòries i dels terrenys que fos necessari adquirir a tal fi, en les inversions 2022-2026".

Aquest document s'haurà de debatre i aprovar en el Consell de Ministres abans del 30 de setembre. El document que recull aquest projecte d'ampliació del Prat l'ha presentat aquest divendres Aena davant la Comissió de Coordinació Aeroportuària de Catalunya. L'organització que presideix Maurici Lucena insisteix que aquest document "no presenta cap alteració respecte a l'acord" assolit amb el Govern.

 

El text que ha preparat l'organisme regulador aeroportuari també estableix la planificació estratègica i les inversions de la companyia per als anys 2022-2026. De fet, els dos projectes que hi ha al damunt de la taula són l'ampliació i remodelació de la Terminal 1 i la nova Terminal Satèl·lit, i el ja conegut projecte d'ampliació del camp de vols amb l'allargament de la tercera pista.

Aena admet que el projecte està condicionat per un nou Pla Director

En el mateix document, Aena reconeix que aquesta proposta que contempla en el DORA 2022-2026, que incideix sobre la Ricarda, "està condicionada a tenir la cobertura necessària que possibiliti la seva execució materialitzada en un nou Pla Director, el procés de tramitació del qual es preveu llarg per la seva dependència de diverses administracions i els seus organismes corresponents, incloent-hi la Comissió Europea".

Paral·lelament, segons EFE, Aena afirma que els detalls d'aquest projecte es coneixien "abastament" per part del Govern i que aquests aspectes ja es contemplen en l'acord que van assolir la Generalitat i l'Estat per donar llum verda a l'ampliació de l'aeroport de Barcelona.

En relació amb les inversions que preveu Aena per a l'aeroport del Prat en el període 2022-2026, l'import que xifra el document és de 364,96 milions d'euros. Dins d'aquest concepte, es destinaran 108,47 milions per a la remodelació de la Terminal 1 i la nova Terminal Satèl·lit, mentre que la quantia prevista per al concepte "Ampliació del camp de vol" seria de 92,06 milions d'euros.

Aragonès exigeix canvis a Aena

El president de la Generalitat, Pere Aragonès, ha exigit a Aena que rectifiqui el seu pla per ampliar l'aeroport del Prat per evitar malmetre l'espai protegit de la Ricarda. El president ho ha fet a través de dos tuits que diuen: "El DORA d'Aena que s’ha fet públic avui no reflecteix el consens establert en el si del Govern: assegurar la inversió sense donar res per tancat i definir els propers passos amb un ampli acord de totes les administracions", ha escrit Aragonès.

"Exigim explicacions i la rectificació d’un DORA que malmet la zona protegida de la Ricarda. Cada pas que es faci ha d'incloure el compromís de consens. Preservar els espais naturals no és una opció, és una obligació no negociable", ha alertat el president de la Generalitat.

El Govern nega la invasió de La Ricarda perquè falta definir el Pla Director

En la mateixa línia del que estipula el Document d'Ordenació i Regulació Aeroportuària, el Govern recorda que aquest text només s'encarrega de fixar les tarifes aeroportuàries i que no té la capacitat per establir com s'han de dur a terme les inversions previstes. Per fer-ho, cal un pla director, explica l'executiu, que és un text que ha de passar els filtres de la Generalitat, el govern espanyol i la Comissió Europea. El Govern defensa que aquest pla encara no s'ha definit i, per tant, nega que l'ampliació del Prat comporti la invasió de La Ricarda.

L'executiu reafirma que el DORA només pot explicar les "mesures compensatòries" que caldria aplicar en el suposat cas que l'ampliació del Prat afectés les zones de la xarxa Natura 2000, però no pot dir o establir com hauria de ser. Tal com ja ha sostingut en anteriors ocasions, el Govern assevera que aquest projecte d'ampliació es farà seguint "criteris tècnics respectant el medi ambient i que es buscarà un impacte ambiental mínim".

L'ajuntament de Barcelona i El Prat, enfurismats

Dues de les administracions que han mostrat més reticències a aquest projecte, l'ajuntament de Barcelona i el del Prat de Llobregat, han carregat contra el Govern, a qui acusen de "mentir" en assegurar que les obres que es preveuen en aquesta infraestructura no damnificarien La Ricarda.

En aquesta línia, el consistori de Barcelona titlla d'"atemptat mediambiental" la proposta que contempla Aena per ampliar El Prat. Janet Sanz, tinent d'alcalde d'Urbanisme de l'Ajuntament de Barcelona, ha afirmat a TV3 que aquest projecte està ple de "mentides, opacitat i secretisme". "La Generalitat ens ha estat mentint, perquè ens va dir que la possible afectació de La Ricarda s'anava a discutir més tard, però no", ha indicat Sanz.

La tinent d'alcalde d'Urbanisme de l'ajuntament de Barcelona creu que la Generalitat "ha comprat el model 'desenvolupista' del segle XX espanyol, un model especulatiu i irresponsable socialment i ambientalment" i fins i tot ha declarat que considera que el projecte ja es va pactar a l'agost en "reunions clandestines entre l'Estat i el Govern".

Per la seva banda, Lluís Mijoler, alcalde del Prat de Llobregat, s'ha mostrat molt disgustat pel document d'Aena i ha carregat contra ells per tenir "la pretensió de destruir La Ricarda de forma clara i evident". Paral·lelament, ha criticat que "no es concreten" les mesures compensatòries de l'afectació i els terrenys que caldria comprar i ha exhibit el seu enuig amb les "manifestacions de Puigneró i Aragonès dient que s'estudiaria i que l'acord seria sense afectacions mediambientals, i avui veiem que són mentida".

 

Encara sobre el projecte, Mijoler està preocupat pel fet que "només es concreta en el document una inversió d'uns 300 milions, però a cap lloc figura una inversió de 1.700 milions d'euros, de manera que aquesta justificació de la Generalitat d'aconseguir una inversió d'aquest import no és certa, perquè és privada", ha assenyalat el batlle del Prat.

Finalment, Lluís Mijoler ha advertit que utilitzaran totes les vies legals que tinguin a l'abast per oposar-se a aquesta inversió i defensa publicar tots els documents referents a aquesta qüestió perquè "estem cansats que tot es faci en despatxos tancats i obscurs".

 

Imatge principal: Fotografia de l'espai natural de La Ricarda. ACN.