El Govern de la Generalitat s'ha mostrat a favor de la proposta d'Aena per ampliar l'aeroport del Prat, però ha imposat condicions durant reunió de la mesa institucional sobre l'ampliació de l'aeroport. Les més clares han estat reclamar que part de les inversions a Barcelona, el govern espanyol també plantegi invertir a Reus i Girona i connectar els tres aeroports catalans amb AVE.

 

En acabar la reunió, el vicepresident del Govern, Jordi Puigneró, ha assegurat que Catalunya necessita vols de qualitat i que per aconseguir-ho, el Prat, ha de convertir-se en un hub internacional i, per tant, les inversions proposades a Aena no es poden deixar escapar. Alhora el vicepresident ha recordat que això faria que Barcelona pogués atreure més "talent, treball i tecnologia", que situaria Barcelona com un referent en la nova economia digital i per tant Catalunya no es pot "permetre el luxe de no tenir vols internacionals".

Vicepresidente Jordi Puigneró reunion aeropuerto - Montse Giralt

El vicepresident del Govern, Jordi Puigneró - Montse Giralt

Ara bé, aquesta ampliació, segons el Govern, no pot venir sola. El Govern, que aquest dilluns ha estat representat pel president Pere Aragonès, el vicepresident Puigneró i la consellera Teresa Jordà, ha reclamat també noves inversions per Reus i Girona, per tal de conformar un autèntic sistema aeroportuari català, advertint que si no arriben aquestes inversions el Govern "no jugarà aquesta partida". En aquest sentit, Puigneró també ha considerat que tant Aena com el govern espanyol ha estat a favor d'aquesta proposta del Govern, però els ha exigit veure el calendari d'aquestes inversions.

A més, el vicepresident ha anunciat que es convocarà una taula tècnica per tractar de polir els matisos entre administracions i així poder tancar un acord amb el màxim consens possible. Aquest, a més, també serà l'espai on es debatrà un dels grans problemes d'aquesta possible ampliació, l'afectació mediambiental. Que haurà d'anar d'acord amb els criteris de la UE, ja que la zona afectada, el delta del Llobregat, està inclosa dins la xarxa Natura 2000.

"Aquesta inversió és important per Barcelona"

Després de la reunió, també ha comparegut el secretari d'Estat de Transports, Pedro Saura, que ha assegurat que aquestes inversions són molt importants tant per Barcelona com per la seva àrea metropolitana i que el Prat esdevingui un gran hub internacional amb el "màxim de vols de llarg radi".

En aquest sentit, Saura ha apressat a les altres administracions a arribar a un acord en un curt període temps, de fet ha posat com a límit el mes de setembre. Alhora, ha assegurat que el pla director que sorgirà si finalment hi ha acord entre les administracions, serà plenament garantista a escala mediambiental, recordant que serà supervisat per la UE.

Pedro Saura Maurici Lucena aena reunión aeroport - Montse Giralt

El secretari d'Estat de Transports, Pedro Saura amb Maurici Lucena, president d'Aena - Montse Giralt

Sobre les inversions proposades pel Govern a Reus i Girona, Saura ha assegurat que el govern espanyol ya es plantejava fer-les i pretenia connectar ferroviàriament Reus i Girona amb el Prat.

Calen inversions, però respectant el medi ambient

Per la seva part, l'alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, ha assegurat que és positiu que es facin inversions en infraestructures a Catalunya, sempre que es plantegin amb visió de xarxa i respectant el medi ambient, protegint la biodiversitat i reduint les emissions. 

Pel que fa a la reunió en si, Colau ha celebrat que s'hagi convocat aquesta reunió, però ha trobat a faltar que Aena no hagi presentat cap informe sobre la viabilitat de l'ampliació. Ara bé ha destacat la voluntat de consens de totes les parts.

Lluis mijoler elprat reunión aeropuerto - Montse Giralt

L'alcalde del Prat de Llobregat, Lluís Mijoler - Montse Giralt

Qui no ha estat tan amable amb la proposta d'Aena ha estat l'alcalde del Prat, Lluís Mijoler, que ha assegurat que aquest dilluns, Aena els ha fet xantatge, considerant que si no accepten ells quedaran com els que no volen que Catalunya progressi. Ara bé, Mijoler ha deixat clar que ell pensar que la UE no permetrà aquesta ampliació, ja que les afectacions mediambientals són massa grans i que no estarà d'acord que es destrossi l'estany de la Ricarda.