El president d'Aena, Maurici Lucena, ha explicat aquest dijous en una entrevista a El món a RAC1 que, si s'amplia l'aeroport del Prat, es faran menys escales a Madrid per fer vols transoceànics. Aquest projecte, per a Lucena, permetria convertir la infraestructura "en un hub internacional", de manera que "Barcelona seria un node de connexions intercontinentals".

El president d'Aena ha defensat que s'ampliï l'aeroport del Prat de Llobregat perquè contribuirà "a una major competitivitat de l'economia catalana i a una millora de la qualitat de vida dels ciutadans en termes d'una major mobilitat". En aquest sentit, Lucena diu que la decisió de l'ampliació suposa "estimular o, en cas contrari, frenar l'economia". El projecte preveu una tercera pista per a aquesta infraestructura i la creació d'una terminal satèl·lit amb una inversió de 1.700 milions d'euros.

Lucena demana que Colau expliciti la seva proposta

Preguntat per la posició dels diferents actors implicats en el debat de l'ampliació, Maurici Lucena creu que el projecte que planteja Aena "està més a prop de tirar endavant, tot i que queda molta feina", en referència als dubtes a l'ampliació expressats per Ada Colau, alcaldessa de Barcelona, i la negativa de Lluís Mijoler, alcalde del Prat de Llobregat.

Sobre Colau, el president d'Aena ha afirmat que "l'alcaldessa està d'acord que cal una major competitivitat i una major inversió", però li ha demanat que digui "quina és la seva proposta per aconseguir-ho en termes aeroportuaris, ja que el nostre plantejament sembla que no li ha acabat d'agradar".

La decisió: com a màxim, fins al setembre

Lucena ha volgut recordar que, a finals d'aquest any, vencen les tarifes aeroportuàries establertes. En conseqüència, ha recordat que el Consell de Ministres, en el seu rol de regulador de l'activitat aeroportuària, té com a màxim fins al mes de setembre per aprovar les noves tarifes i inversions quinquennals per als aeroports espanyols  que entraran en vigor el 2022. Això significa, per tant, que el setembre és el termini màxim que hi ha per prendre una decisió definitiva sobre l'ampliació de l'aeroport del Prat.

L'impacte mediambiental del projecte

Maurici Lucena ha concretat que la proposta que han posat al damunt de la taula suposa actuar sobre 47 hectàrees del delta del Llobregat, zona que forma part de la Xarxa Natura 2000. El president d'Aena considera que, en aquesta línia, el projecte és garantista perquè "s'ajusta a la legislació" i es contempla una "compensació mediambiental de fins a 280 hectàrees".

De fet, l'únic interlocutor a qui Lucena veu "radicalment en contra" del projecte d'ampliació de l'aeroport és a l'Ajuntament del Prat de Llobregat, precisament per l'afectació mediambiental que tindria, però el president d'Aena rebat aquest plantejament amb "la renaturalització que es farà" dels espais on s'intervingui.

Resposta al Govern: "Ja s'inverteix a Reus i Girona"

La Generalitat va donar a conèixer aquesta setmana el seu posicionament sobre el projecte d'ampliació del Prat: hi està a favor, però ho supedita a més inversions als aeroports de Reus i Girona i a connectar aquestes dues infraestructures amb la de Barcelona amb AVE. Maurici Lucena ha asseverat que "ja es fan inversions importants a Reus i Girona" i, en aquesta línia, ha manifestat que "s'han destinat 71 milions en els darrers cinc anys a ambdós aeroports". El president d'Aena també ha subratllat que "s'invertiran 280 milions més en el pròxim lustre a Girona" i que l'aeroport gironí tindrà estació d'AVE

 

Imatge principal: Maurici Lucena, en una compareixença a la seu d'Aena. Aena.