L'ofici de cambrer és un dels més injustament infravalorats. S'acostuma a relacionar la feina de cambrer amb la manca de professionalitat i males condicions laborals; però la feina dels cambrers és indispensable perquè un restaurant funcioni correctament. No només són el mitjà imprescindible perquè el menjar arribi a taula, sinó que un bon servei és la clau per gaudir d'un àpat quan es menja fora. Avui t'expliquem 7 comportaments habituals que fas al restaurant i que dificulten la feina dels cambrers.

Exigir una taula en concret

Quan truques per reservar una taula a un restaurant, l'establiment s'organitza per distribuir els comensals de la manera més raonable possible. No és el mateix un grup de quatre que una taula de deu, i l'espai al menjador és el que és. Si quan arribes a taula, el lloc que t'han assignat no t'agrada, l'únic que pots fer és resignar-te i demanar amb antelació la taula que més t'agradi a l'hora de reservar.

via veneto monje
Hi ha restaurants on el servei és sagrat i molt professional, com a Via Veneto. / Foto: Cedida

Dubtar massa

A l'hora de demanar, sempre pots tenir dubtes, però si avises el cambrer perquè et vingui a prendre nota diverses vegades i tu a últim moment decideixes que realment necessites rumiar-ho més, estàs fent que el cambrer perdi el temps. Revisa què demanaràs, tingues-ho clar i després demana. Evidentment que pots dubtar i consultar tot el que vulguis, però fes-ho sempre amb una mica de sentit comú.

Si les coses es fan educadament, sempre pots consultar i preguntar tot el que necessitis

Comandes complicades

"Li pots treure aquest ingredient a l'amanida, i portar el segon abans del primer perquè els entrants sense..." a veure, no. L'oferta del restaurant és la que és, i si alguna cosa no t'agrada, en demanes una altra. Sí, clar que pots consultar alguna modificació puntual, com treure o afegir un ingredient a una hamburguesa o demanar un plat per compartir. Però inventar-te una recepta a mig dinar és una cosa que als cambrers els treu de polleguera.

Consultes reiterades

Els cambrers no són els teus majordoms personals. Són al restaurant per servir-te, literalment, tot el que demanis; però no són assistents personals que t'han de dur la sal, i ara l'oli, i ara la carta, i ara que quanta estona li queda al segon... al restaurant no hi dines sol, tingues una mica de paciència.

Cridar l'atenció

Quan necessitis alguna cosa d'un cambrer i passi a prop de la teva taula o hi estableixis contacte visual, és moment d'aixecar el braç i sol·licitar que vingui. Però si el cambrer passa carregat de plats o està atenent algú altre, no pots cridar-li i exigir-li que estigui per tu. Això de cridar als cambrers com si fossin gossos és una cosa que hauries de deixar de fer.

Fer soroll

Difícilment estaràs sol en un servei de restaurant. Sempre tindràs gent amb qui compartiràs la sala. Per tant, respecta l'espai i l'estona de la resta, que no tenen per què sentir com crides, rius i xerres a dos-cents decibels; ni la resta de comensals, ni els cambrers que hi treballen.

Fraccionar el compte

Aquest és un tema polèmic. Hi ha llocs que no fraccionen el compte, i tant si et sembla bé com malament, el més important és que t'avisin abans de menjar si realment és una cosa que necessitaràs a l'hora de pagar. El problema sorgeix quan, tot i haver avisat, demanes el compte per separat i el cambrer es queda amb un pam de nas.

És important tenir en compte que tots aquests comportaments solen implicar una falta de sentit comú, i de vegades de respecte, que són intolerables. Si les coses es fan educadament, sempre pots consultar i preguntar tot el que necessitis mentre respectis la feina i els tempos de qui t'està atenent.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!