L'ésser humà sempre ha tingut grans desafiaments al llarg de la història i la velocitat ha estat un dels reptes que sempre s'ha volgut superar. Des d'Usain Bolt, l'home més ràpid del món, però també amb els cotxes de Fórmula 1, les motos de MotoGP, els bòlids supersònics, els avions, els coets... i així una infinitat de vehicles que han trencat rècords de velocitat. Però el que Glenn Ashby ha aconseguit és ser la persona més ràpida del món impulsada pel vent. I ho ha fet gràcies al projecte 'Land of Speed' i el seu iot terrestre Horonuku, de l'Emirates Team New Zealand.

L'equip neozelandès, que ha fet el documental del rècord assolit a finals del 2022 al llac salat australià de Gairdner, ha presentat la seva meravella d'enginyeria a l'Integrated System Europe (ISE), la fira de l'audiovisual més gran del món, que se celebra aquests dies a Barcelona. Ashby va arribar fins als 225 km/h —superant el rècord anterior del britànic Richard Jenkins, de 202,9 km/h—, establint aquesta marca rècord de velocitat amb un vehicle impulsat únicament gràcies al vent.

Entrevista Glenn Asbhy New Zealand, fira ISE / Foto: Carlos Baglietto
Glenn Asbhy, dins de l'Horonuku / Foto: Carlos Baglietto

L'Horonuku, una embarcació de rècord

L'Horonuku ('desplaçament a terra' en maori) és un impressionant vehicle sense cap mena de motor creat per l'Emirates Team New Zealand, el vigent defensor del títol de la Copa Amèrica de vela. És com un dels vaixells participants a la competició per excel·lència de la vela, però adaptat per a un terreny sòlid, en aquest cas per gairebé volar sobre un llac de sal. I Glenn Ashby ha mostrat la seva obra d'enginyeria a l'ISE, per sorprendre els visitants en tots els sentits.

Ashby explica a ElNacional.cat que l'Horonuku "està entre un cotxe, una moto, un avió i un iot, és una barreja de tots aquests factors diferents". Però a més també reconeix que "és diferent a una embarcació que corre a l'aigua, però funciona només pel vent". Tal com diu el medallista olímpic i triple campió de la Copa Amèrica de vela, és un rècord que s'ha aconseguit "només sent alimentat per la mare natura".

Una embarcació-vehicle molt especial, molt prima i que només té una ala a estribor. "El vessant aerodinàmic d'aquesta embarcació és absolutament important. L'embarcació ha d'estar perfectament neta aerodinàmicament per ser ràpida a través de l'aire. L'arrossegament del vent ens frena, així que hem d'estar molt nets per l'aire per ser ràpids", justifica Ashby. I també reconeix que "portar l'Horonuku aquí a Barcelona, l'embarcació eòlica més ràpida del món, és molt emocionant".

 

El somni complert de Glenn Ashby

Tot i que els més propers i els que el coneixen li diuen que està "una mica boig", Ashby reconeix que "ha estat un somni des dels 7 anys convertir-me en la persona més ràpida del món impulsada pel vent". I finalment ho ha aconseguit. I per això s'ha fet aquest documental, explicant tot el procés des de la creació de l'embarcació fins al punt àlgid del rècord.

I encara que Glenn Ashby explica que "de vegades fa bastant por", defensa que "es tracta de l'emoció d'impulsar els límits de la tecnologia i d'empènyer els límits de la física fins a punts que mai s'havien vist abans".

Entrevista Glenn Asbhy New Zealand, fira ISE / Foto: Carlos Baglietto
Glenn Asbhy, durant l'entrevista d'ElNacional.cat / Foto: Carlos Baglietto

Glenn Ashby, ja treballant plenament per l'Emirates New Zealand Team, es marca com a proper objectiu guanyar la Copa Amèrica que se celebrarà a l'octubre a Barcelona. Un repte apassionant, però també deixant caure que "el meu objectiu és treballar per batre el rècord mundial de velocitat navegant amb vela. Així que esperem que ho puguem fer l'any vinent".

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!