Daniel Marco, director d'estratègia de SmartCat de la Generalitat. L'objectiu és convertir Catalunya en una Smart Region de referència internacional. Tecnologia i informació digital al servei del sector públic i del creixement econòmic. I la societat més intel·ligent, més sostenible i més integradora. Abans, s'encarregava de digitalització empresarial i promoció industrial TIC de telecomunicacions, ciberseguretat i societat digital. En aquesta entrevista a El Nacional, parlem de Big Data, de reptes i oportunitats. A Catalunya i al món. 

"El dilema ètic apareix en el disseny d'informació" assegura Marco. També aprofundim en com el Big Data pot millorar la vida de les persones. Noves possibilitats adaptades a les necessitats. El futur i cada vegada més present són els cotxes autònoms, els drons i els robots. Això sí, "no hi ha cap projecte on l’usuari no tingui coneixement del que està passant", conclou Marco. 

Què és el Big Data?

És utilitzar el màxim d'informació disponible per millorar un servei o producte. Internament i externament. Quan es parla de Big Data es pensa en un gran volum de dades però en el fons hem d'entendre que són dades molt diverses. 

Quan es parla de Big Data es pensa en un gran volum de dades però en el fons hem d'entendre que són dades molt diverses 

Dins o fora d'un mateix sector?

Quan treballes amb Big Data ho fas tant amb dades pròpies com amb dades que puguis comprar d'altres empreses o institucions. Dins i fora del teu sector. I això precisament et permet descobrir dades que potser no tenies present. 

Com afecta a l'empresa?

En tres àmbits. L'empresa es pot tornar més eficient perquè identifica els processos on hi ha un error i té la capacitat per prendre una decisió més ràpid. Alhora, té un coneixement més acurat dels clients i això implica millor atenció personalitzada i en darrer lloc, permet generar nous negocis en creuar informació amb nous entorns. Obrir noves expectatives i models de negoci. 

I a les persones?

Amb el Big Data, hem de guanyar més transparència. Ofertes adaptades a les necessitats i un marketing més dirigit amb noves possibilitats de productes i serveis. 

Darrere de cada cerca de Google hi ha un tractament de la informació

Per exemple

Una ruta òptima per anar cap a casa. O bé, una oferta de vol on s'identifica el teu perfil i se t'ofereixen les millors possibilitats. Darrere de cada cerca de Google hi ha un tractament de la informació. 

Informació intel·ligent

La intel·ligència artificial permet que les eines que treballen la informació puguin prendre decisions de forma autònoma. Ja sigui un robot o un cotxe. Encara estem molt lluny de què la intel·ligència artificial tingui la intel·ligència d'una persona. 

Això em recorda al Test de la Moral Machine

El dilema ètic apareix sobretot en el disseny del producte. Per no perdre l'ús de la privacitat i també, per estar al servei de les persones i per la presa autònoma de decisions. En el cas de què hi hagi un accident, el cotxe haurà de minimitzar l'impacte. Si el cotxe autònom perd seguretat també perd força. El disseny ha de ser segur i de cap de les maneres, hackejable.  

No passarem la capacitat de prendre decisions ètiques a les màquines sempre i quan les poguem tenir les persones.

Hi ha alguna comissió ètica?

Encara no però sí que hi ha corrents que en parlen i una regulació que protegeix la informació de les dades. El mal ús d'un producte sovint ve donat per la persona que l'utilitza i en aquest sentit, és complicat fer una regulació específica per incorporar aspectes ètics. Ara bé, no passarem la capacitat de prendre decisions ètiques a les màquines sempre i quan les puguem tenir les persones. No hi ha cap projecte de Big Data on l’usuari no tingui coneixement del que està passant.

En quina posició es troba Catalunya?

Ens trobem en un punt de maduresa on es poden fer molts projectes de Big Data. A nivell d'empresa, l'experimentació s'ha convertit en realitat i això és gràcies a l'esforç de moltes institucions. A Catalunya, hem volgut posar un focus rellevant en l'àmbit de Big Data.

En què concretament?

Tenim infraestructures molt potents com per exemple, el centre d'excel·lència en Big Data. Alhora, també hi ha molt talent en graus i màsters. En definitiva, Catalunya és pionera en Big Data a Europa. Tant en l'ús com en les infraestructures. 

Catalunya és pionera en Big Data a Europa. Tant en l'ús com en les infraestructures. 

Podria llegir-me el futur?

Ara tenim un quadre de comandament per conèixer millor el client o donar un millor servei. El futur vindrà de la mà de la intel·ligència de dades: cotxes autònoms, drons, robots. Eines que puguin actuar i fer accions de forma automatitzada i programada. El futur del Big Data són els algoritmes i la intel·ligència artificial.