Del 30 de juny al 10 de juliol, l'Associació de Mestres Rosa Sensat convoca la seva Escola d'Estiu, que enguany arribarà a la seva 53ª edició i concentrarà a més de mil mestres. Davant la situació que viu el país, Rosa Sensat ha decidit que el seu Tema General,  l'espai central de debat i reflexió, giri al voltant d'"Educar per comprendre el món de manera crítica".  És la reacció d'aquest moviment de renovació pedagògica davant els atacs que reben l'escola catalana i els mestres i que Rosa Sensat vol combatre.

rosa sensat escola estiu

El perquè d'una escola per comprendre el món de forma crítica

Francina Martí, presidenta de Rosa Sensat, ha explicat que el Tema General d'aquesta edició es va decidir al novembre, tot just després del referèndum, quan hi havia ja una forta campanya contra el model d'escola catalana que tenia en la premsa i en els tribunals els seus majors ariets. "Hem viscut un moment com a país en què s’ha utilitzat amb mala fe el tema pedagògic, acusant a l’escola d’adoctrinar", explica Martí. La posició de Rosa Sensat és clara: l'escola ha de discutir temes polítics: "L’escola no és una illa tancada fora del món. Tot allò que passa fora de l’escola ha d’estar a dintre. Tot el que són les problemàtiques socials i d’actualitat no poden ser alienes a l’escola. I això s’ha posat en qüestió. Si l’escola no parla del que està passant ara, de què ha de parlar?", es pregunta Martí.

Visions des de fora de l'escola

El Tema General cada any es presenta com un fòrum que intenta profunditzar en algun tema amb personalitats que no són les habituals als debats pedagògics (sovint mobilitza a professionals d'altres camps: economistes, filòsofs, científics...). En aquesta edició, que se celebrarà el 2 de juliol, s'ha volgut discutir sobre el fet que "l’escola ha de ser el lloc on s’ensenyi a pensar. No què pensar, sinó a pensar per un mateix". Per a plantejar aquest tema, s'ha convidat a algú de fora de Catalunya, el mestre Julio Rogero, perquè faci una reflexió sobre "La dimensió política de l'educació crítica". També han estat convidats l'antropòloga i lingüista Amparo Tusón (qui dissertarà sobre l'aula com a espai comunicatiu) i el comunicador de l'àmbit científic Ignasi Llorente (qui parlarà sobre "Vacunar-nos contra la post-veritat"). A més a més de les ponències hi haurà debats sobre com ensenyar a tenir esperit crític. Els resultats d'aquests debats s'incorporaran a les conclusions finals, que es lliuraran al conseller d'Educació a la fi d'aquestes jornades i que s'espera que contribueixin a definir les futures polítiques educatives. Per a participar en el Tema General cal estar matriculat a l'Escola d'Estiu o fer una inscripció prèvia.

Pel bon camí

El col·lectiu Rosa Sensat creu que l'escola catalana hauria de ser un model d'èxit, transversal i cohesionador. Francina Martí opina que "tot i que no estem al 100% d'aquesta definició, l'escola catalana vol anar cap aquí". Destaca, sobretot, que "l'escola catalana no vol discriminar als infants" i que rebutja separar-los per origen o per motius lingüístics: "Aquest és un criteri de país aprovat pels parlamentaris a finals dels anys 80 amb una amplia majoria, i ha fet que la nostra societat sigui una societat que tendeixi cap a la cohesió". Martí valora positivament que l'escola no hagi contribuït a fer comunitats separades, encara que "s'ha d'avançar molt i hi ha condicions que no ens ajuden". Denúncia, sobretot, l'existència de "moltes escoles ghetto per motius socio-culturals".

Contra els atacs judicials i mediàtics

Francina Martí es mostra indignada pel fet que s'acusi als mestres de tocar temes que no s'haurien d'haver tocat i que fins i tot se'ls processi per això "quan és responsabilitat dels mestres parlar de tots els temes, i especialment d’aquests" La presidenta de Rosa Sensat és contundent: "em semblen unes acusacions que tenen com a objectiu destruir l'escola catalana. No són acusacions contra mestres concrets, tot i que són aquests els que les han patit". Martí apunta que "l'objectiu encobert d'aquests atacs va més lluny: destruir aquesta escola que tendeix cap a la cohesió social".

Més que un fòrum democràtic

Malgrat tot, Martí ha volgut deixar clar que l'Escola d'Estiu no només treballarà temes polítics. De fet, defineix l'Escola d'Estiu com una "trobada de mestres i professors, d'escoles ben diferents, per formar-se i per continuar aprenent i reflexionant sobre com es fan les coses amb els infants. Amb un vessant pràctic i un teòric". En total hi haurà un total de 80 activitats: formació, cursos, intercanvi d'experiències... Hi ha formacions de tota mena i per a tots els nivells, des de matemàtiques fins a música i d'educació infantil fins a batxillerat.

En defensa de la democràcia i la catalanitat

L'Associació de Mestres Rosa Sensat va néixer el 1965, en ple franquisme, per reivindicar la renovació pedagògica i la democratització de l'escola, i el foment de la llengua catalana a l'ensenyament. Bàsicament pretenia fer-ho mitjançant la formació i actualització dels professionals de l'educació i mitjançant el treball en equip entre els socis. Des del principi es va plantejar l'escola d'estiu anual com una eina bàsica d'aquest col·lectiu. Però Rosa Sensat ha fet moltes altres coses: ha organitzat recerques, ha assessorat a mestres, ha publicat materials didàctics, ha convocat debats... En aquests moments té 1.165 associats.