Comença 2022, l’any que hauria de suposar la sortida de la UCI de l’assistència de públic a les sales - o potser el de la definitiva confirmació que el canvi de tendència en les rutines de consum audiovisual ha arribat per quedar-se, i que el públic ocasional, menys fidel i cinèfil, ja només anirà als cinemes a veure pel·lícules-esdeveniment. Aquest any podria marcar un punt d’inflexió ben rellevant. En tot cas, i si no ho evita cap variant apocalíptica del virus que ens acompanya des de fa dos anys, la roda continua girant, i aquí us destaquem algunes de les propostes pel nou any que haurien d’alimentar-nos les ganes de gaudir de l’experiència de dues hores tancats dins d’una sala fosca, davant d’una pantalla enorme, compartint amb desconeguts d’una història que ens fa vibrar, riure o plorar, que ens transporta a mons fantàstics o reals, que en definitiva ens dispara les emocions.

Els superherois marquen la pauta

Diuen els analistes que les magnífiques (i pre-pandèmiques) recaptacions mundial d’Spider-Man: No Way Home són una mala notícia en termes de recuperació de l’assistència d’espectadors a les sales de cinema. A casa nostra, les dades de l’estrena eren preocupants: les aventures de l’Home Aranya concentraven un 85 per cent de públic, l’altre 15 se’l repartien desenes de títols sense esperança de remuntar el vol. Així doncs, no és agosarat pensar que el cinema de superherois sigui una de les poques armes de Hollywood per mirar de recuperar públic. Marvel continuarà amb la seva Fase 4, amb les estrenes de Doctor Strange en el Multiverso de la Locura (maig), Thor: Love and Thunder (juliol) i un Black Panther: Wakanda Forever (novembre) marcat per l’absència de l’enyorat Chadwick Boseman. Abans arribarà Morbius (gener), amb el sempre excessiu Jared Leto posant-se a la pell d’un vampir de l’univers Venom.

Doctor StrangeLa fase 4 de Marvel comptarà amb la segona de Doctor Strange. / Marvel

Però potser aquest sigui l’any de DC, amb l’esperada estrena de The Batman (març), amb Robert Pattinson sota la màscara del torturat superheroi. Poques coses s’han filtrat sobre la pel·lícula, dirigida per Matt Reeves (Monstruoso, El amanecer del Planeta de los Simios), i que sembla que s’inspirarà en el còmic El largo Halloween, de Jeph Loeb i Tim Sale, amb l’aparició de personatges ben coneguts, com CatWoman (a qui interpreta Zoe Kravitz) o el Pingüí (Colin Farrell). També tenen el segell DC dues pel·lícules més, al voltant de membres de la Lliga de la Justícia: The Flash (novembre), que explora el cada cop més familiar concepte dels multiversos, amb l’aparició de dos Batmans, Ben Affleck i... Michael Keaton!, i amb l’inesperat fitxatge de Maribel Verdú com a mare del protagonista, i Aquaman and The Lost Kingdom (desembre), de nou amb el musculat Jason Momoa.

Franquícies (que van ser) sinònim d’èxit

Abans de la pandèmia, qualsevol analista hauria apostat a favor d’un grapat de títols que asseguraven cues de milers de fans als cinemes. Veurem si enguany segueix l’interès massiu cap a títols tan atractius com Jurassic World: Dominion (juny), que reunirà Bryce Dallas Howard i Chris Pratt, personatges de les darreres pel·lícules, amb el trio dels films d’Spielberg: Jeff Goldblum, Laura Dern i Sam Neill. Al 2022 arribaran també dos films que han portat a Tom Cruise a retrobar-se amb els majors èxits de la seva carrera: Top Gun Maverick (maig) i Mission: Impossible 7 (setembre). Després del fiasco de Matrix Resurrections, Keanu Reeves tornarà a repartir bufetades a John Wick 4 (maig).

L’univers de Harry Potter aterrarà de nou als cinemes amb Animales Fantásticos: Los secretos de Dumbledore (abril), amb Jude Law repetint com a jove Dumbledore i Mads Mikkelsen substituint el cancel·lat Johnny Depp. Si hi ha una franquícia lucrativa dins el món del terror és la protagonitzada per l’assassí Michael Myers: amb Halloween Ends (octubre), i de nou amb la fabulosa Jamie Lee Curtis, hauria de rematar-se definitivament la saga.

Una de les sorpreses a la cartellera de fa tres anys va ser Puñales por la espalda, que ara tindrà segona entrega (i se’n prepara una tercera, totes dues sota el paraigües de Netflix), amb el ja ex James Bond Daniel Craig posant-se de nou a la pell del detectiu Benoit Blanc, amb la missió de resoldre un assassinat que té sospitosos tan populars com Edward Norton, Dave Bautista o Ethan Hawke. I compte, perquè a finals d’any arribarà per fi Avatar 2 (desembre), on James Cameron continua amb l’ambiciós projecte que hauria d’ampliar l’aventura fins a una cinquena entrega.

Cineastes que trenquen motllos

L’estrella és el director. Noms propis que han marcat tendència durant anys i/o dècades i que segueixen oferint el seu talent també aquest any. Cineastes com l’etern Martin Scorsese, que s’atreveix amb un western contemporani a Killers of the Flower Moon, amb dos vells còmplices com Leonardo DiCaprio i Robert De Niro, i amb un feliçment recuperat Brendan Fraser. Després de la descomunal West Side Story, Steven Spielberg farà una aposta més intimista amb The Fabelsmans (novembre), inspirada en la seva pròpia infantesa, amb Michelle Williams i Seth Rogen.

Kills flowermoonL'any 2022 podrem tornar a veure Leonardo DiCaprio i Robert De Niro treballant junts amb Scorsese. / Apple TV

Molt més s’ha fet esperar Baz Luhrmann, que nou anys després d’El Gran Gatsby tornarà amb Elvis, amb Tom Hanks i el jove Austin Butler fent del rei del rock. També ha passat força temps des que el mexicà Alejandro González Iñárritu estrenés El renacido: ara torna al seu país amb Bardo (tardor), una comèdia que protagonitzen Daniel Giménez Cacho i Griselda Siciliani.

Més cineastes amb segell propi: Michael Bay, pope del cinema d’acció, presentarà la trepidant Ambulance (abril), amb Jake Gyllenhaal. El grec Yorgos Lanthimos arribarà amb Poor Things, una relectura del mite de Frankenstein que protagonitzen Emma Stone i Mark Ruffalo. La francesa Claire Denis estrenarà The Stars at Noon, una història d’amor enmig del caos de la revolució sandinista a la Nicaragua dels anys 80. O el coreà Park Chan-wook (Old Boy, Rompenieves), que dirigeix el thriller Decisions to Leave.

Baz Luhrmann torna nou anys després d'El Gran Gatsby amb Elvis, amb Tom Hanks i Austin Butler fent del rei del rock

Després d’un 2021 on ha fet doblet, amb El último duelo i amb La Casa Gucci, l’octogenari Ridley Scott estrenarà Kitbag, amb Joaquin Phoenix interpretant Napoleó Bonaparte. Phoenix és també el protagonista de Disappointment Blvd., nou descens als horrors d’un renovador del gènere com és el cineasta Ari Aster (Hereditary). Doblet farà aquest any el britànic Kenneth Branagh, que estrena Belfast (gener), o la crònica de la seva infantesa irlandesa, rodada en blanc i negre i que sona poderosament de cara als Oscar, i que veurà com per fi arriba a les sales la posposada Muerte en el Nilo (febrer), sobre la novel·la d’Agatha Christie, i amb el propi director interpretant el detectiu Hercule Poirot en un nou cas on els sospitosos tenen la cara de Gal Gadot, Armie Hammer o Annette Bening. I si hi ha un autor nord-americà que aconsegueix habitualment l’unanimitat de la crítica, aquest és Paul Thomas Anderson, de qui veurem la lluminosa i nostàlgica Licorice Pizza (febrer), història d’amor ambientada als anys 70 amb els joves Alana Haim i Cooper Hoffman, fill de Dustin Hoffman.

muerte en el niloAmbientada en la novel·la d'Agatha Christie, Muerte en el Nilo s'estrena el proper mes de febrer. / 20th Century Studios

2022 podria ser també el del retorn de David Fincher al thriller més fosc amb The Killer, que ha rodat amb Michael Fassbender i Tilda Swinton al repartiment. I dos directors importantíssims coincideixen en oferir les seves mirades a una història universal: Robert Zemeckis i Guillermo del Toro presentaran els seus Pinocchio: el primer aposta per la imatge real i per la presència ferma de Tom Hanks com a Geppetto. El mexicà, per la seva banda, després d’estrenar aquest gener la seva versió de El Callejón de las Almas Perdidas, presentarà el resultat d’un vell somni, una faula en stop-motion que apunta boníssimes maneres i que ha rodat sota el paraigües de Netflix. Finalment, també Netflix rebrà la nova pel·lícula de Richard Linklater, Apollo 10 ½: A Space Age Adventure, un coming-of-age amb Jack Black i Zachary Levi, on la mirada d’un nen ens fa recordar l’arribada de l’home a la Lluna.

Els dibus de 2022

El cinema pels més petits, de vegades amb relats que fan gaudir als pares i mares com si fossin nens, vindrà carregat d’atractiu. Disney presentarà Red (març), amb una adolescent a qui les emocions extremes la converteixen en un os panda. L’animació made in Pixar tornarà a un univers tan confortable com el de Toy Story amb Lightyear (juny), spin-off que fabula sobre qui va ser l’heroi espacial després convertit en la joguina que ja coneixem, l’aerodinàmic Buzz Lightyear. També coneguts són els protagonistes de El Gato con Botas 2 (setembre), amb Antonio Banderas tornant a posar veu a l’aventurer felí, i els de Minions 2: El origen de Gru (juliol), que explica d’on ve el malvat més entranyable dels darrers temps.

Els riures estaran assegurats amb Bob’s Burger (maig), sobre la sèrie de televisió homònima. I una altra seqüela animada esperadíssima, tenint en compte l’excel·lència de l’original, serà Spider-Man: Across the Spider-Verse (octubre). L’univers superheroic tindrà versió animada amb League of Superpets (maig), on una colla de mascotes reunides pel gos de Superman ha de salvar a la Lliga de la Justícia de les urpes de Lex Luthor. Aviat arribarà també Luck (febrer), el retorn al cinema de John Lasseter després de la seva sortida de Pixar, ara com a màxim responsable creatiu d’Skydance Animation, companyia amb una divisió afincada a Madrid que està al darrere d’aquesta història sobre una nena perduda a un món de fantasia que veurem a Apple TV+. I a l’estiu arribarà Tadeo Jones 3: La maldición de la momia (agost), tercera entrega de les peripècies de l’arqueòleg amb producció de la catalana Ikiru Films.

Cinema català i espanyol

Aquest 2022 arribaran les noves propostes de cineastes que marquen la pauta a l’estat espanyol com Álex de la Iglesia amb Veneciafrenia (abril), un malson amb el turisme de masses en el punt de mira, i Ingrid García Jonsson i Silvia Alonso com a noves muses del cineasta. També el terror vehicula la trama de La Abuela, de Paco Plaza, film posposat per una de les onades pandèmiques. Violència en un entorn rural és el que presenta Rodrigo Sorogoyen (autor de la sèrie Antidisturbios) a As bestas.

I violència entre reixes centra Modelo 77 (setembre), nova pel·lícula d’Alberto Rodríguez (La isla mínima) que penetra a la presó Model en un viatge a l’Espanya de la Transició que protagonitzen Javier Gutiérrez i Miguel Herran. Entre les comèdies que aspiren a concentrar públic a les sales destaquen Por los pelos (febrer), de Nacho G. Velilla, on l’autor de Perdiendo el norte i de la sèrie 7 vidas segueix a tres amics que viatgen a Turquia a recuperar la sensació de tenir cabell al cap. O Cámera Café, la película (març), que trasllada al cinema l’èxit de la sèrie homònima. O Padre no hay más que uno 3 (juliol), la nova entrega de l’exitosa franquícia parida per Santiago Segura. O Voy a pasármelo bien (agost), musical romàntic vehiculat a través de les cançons dels Hombres G, dirigit per David Serrano i amb Raúl Arévalo.

Pel que fa al cinema fet a casa nostra o signat per directors catalans, destaquen un grapat de llargmetratges com Alcarràs, l’esperadíssim segon film de Carla Simón després de la seva revelació amb Estiu 1993. També arribarà Historias para no contar (tardor), nou film de Cesc Gay que proposa cinc relats independents i lleugerament creuats a la manera d’Una pistola en cada mano, i que reuneix un repartiment de luxe, amb Quim Gutiérrez, Verónica Echegui, Maribel Verdú, Chino Darín, Anna Castillo, María León o Antonio de la Torre. Zombis i la Guerra Civil es barregen a Malnazidos (març), la comèdia d’acció signada per Javier Ruiz Caldera i el seu muntador habitual Alberto de Toro, amb Miki Esparbé i Aura Garrido.

malnazidosMalnazidos és una pel·lícula dirigida per Javier Ruiz Caldera. / La Terraza Films

El director d’èxits com El cuerpo o Contratiempo, Oriol Paulo, adapta una novel·la de Torcuato Luca de Tena a Los renglones torcidos de Dios (octubre), amb Bárbara Lennie i Eduard Fernández. I dos directors catalans habituals als festivals d’arreu són Jaime Rosales i Isaki Lacuesta: el primer presentarà Girasoles silvestres, amb Anna Castillo en una lluminosa història d’amor i superació. I Lacuesta, per la seva banda, estrenarà la colpidora Un año, una noche, que adapta el llibre Paz, amor y death metal, escrit per Ramón González sobre la seva experiència com a víctima i supervivent de l’atemptat yihadista a la sala parisina Bataclan l’any 2015.

(Les dates d’estrena són facilitades per les distribuidores i susceptibles de canvis).