Barcelona és una ciutat permanentment en obres com bé saben els seus veïns i visitants. Més enllà de les afectacions que aquestes provoquen, i de les queixes que porten lligades, el fet és que la renovació constant és un fet consubstancial a tota gran urbs, ja que una ciutat és una màquina que mai està acabada del tot. En aquest context, Barcelona surt del 2025 i entra en el 2026 amb una clara continuïtat pel que fa a les obres públiques: continuaran afectant els carrers i places, amb calendaris que, en alguns casos, finalitzaran a principis del 2027, és a dir, poc abans de les eleccions municipals del mes de maig.

A banda de les obres habituals a la Sagrada Família o les de les infraestructures de transport públic, que tenen una afectació important especialment pel que fa al tronc central de l’L9 de Metro i el perllongament de l’L8 d’FGC, n’hi ha moltes altres que també tindran incidència en l’esdevenir de la ciutat durant tot aquest any que estem a punt d'estrenar, com les de reurbanització de la Rambla o l’avinguda Meridiana, la cobertura d’un tram de la ronda de Dalt i les que es duen a terme en diversos mercats municipals. Aquesta és una selecció de les que tindran més afectació:

La Rambla: inici d’obres al passeig central

Les obres de la Rambla se centraran al passeig central a partir del gener del 2026 / Foto: Carlos Baglietto

Una de les obres més significatives és la del passeig més popular de Barcelona, la Rambla. Iniciades l’octubre del 2022, està previst que s’allarguin fins al 2027, tot i que inicialment els plans eren que no es completés tota la renovació fins al 2030. De moment ja s’ha acabat el tram inferior, entre els portals de la Pau i de Santa Madrona, així com tot el lateral del costat Besòs, és a dir, el que dona al barri Gòtic. Actualment, es treballa en la vorera del costat Llobregat, que dona al Raval, i que segons les previsions, estarà enllestida a la primavera del 2026. Tot i que ja han començat algunes actuacions, a partir del 19 de gener començaran de veritat les obres sobre el passeig central de la Rambla, el tercer àmbit de treball previst, on l’icònic paviment d’onades serà substituït per un de més funcional i resistent i caldrà reconfigurar la situació de les terrasses. Es preveu que les obres al tram central s’allarguin durant un any. Per tant, si no hi ha entrebancs, la reforma integral de la Rambla estarà acabada poc abans del final d’aquest mandat municipal, els primers mesos del 2027.

Avinguda Meridiana: finalització d’obres fins a Fabra i Puig

Detall de les obres de la Meridiana, que preveuen un carril bici al centre de l'avinguda / Foto: Carlos Baglietto
Vista general del tram d'obres de la Meridiana entre Felip II i Fabra i Puig, on es preveu un petit passeig central a l'altura del carrer del Cardenal Tedeschini / Foto: Carlos Baglietto

La reforma de l’avinguda Meridiana és una d’aquelles obres que es va allargant en el temps, en aquest cas a causa de la seva envergadura, que ha comportat treballar en fases al llarg del temps. Actualment, es treballa en un llarg tram entre el carrer de Felip II i el passeig de Fabra i Puig, on les obres van començar a inicis del 2025 i es preveu que es puguin donar per acabades l’estiu del 2026. Aquesta reforma suposa donar continuïtat a la configuració del tram anterior, entre Josep Estivill i Felip II, amb voreres més amples i carril bici bidireccional al centre de l’avinguda. Amb tot, la part més important de la reforma és la que caldrà afrontar un cop la nova Meridiana arribi a Fabra i Puig, amb el llarg tram fins al pont de Sarajevo, que actualment té una configuració d’autopista.

Ronda de Dalt: cobertura d’un tram de 340 metres

Detall de les obres per cobrir un tram de 340 metres de la ronda de Dalt / Foto: Carlos Baglietto
Vista del tram que quedarà cobert, situat entre l'IES Vall d'Hebron i l'avinguda Vallcarca / Foto: Carlos Baglietto

La cobertura integral de la ronda de Dalt és un vell projecte que no serà una realitat del tot fins d’aquí a molts anys, però de moment es treballa en un tram de 340 metres entre l’IES Vall d’Hebron i l’avinguda de Vallcarca, que se sumarà al tram ja cobert d’uns 200 metres, entre el Mercat de la Vall d'Hebron i l'Institut Vall d'Hebron. Les obres actuals van començar el juny del 2024 i la previsió és acabar la cobertura a mitjans del 2027, pendent encara de la reurbanització de la part superior, que s’executarà posteriorment. Per tant, durant tot el 2026 i encara part del 2027 continuaran les afectacions, especialment als laterals de la ronda. El cost total de les obres de cobertura i urbanització del tram serà d’uns 41 milions d’euros, dels quals uns 31 seran en aquest mandat.

Gran Via-Glòries: ziga-zaga polèmica

La Gran Via entre la rambla del Poblenou i la plaça de les Glòries ja ha estat reurbanitzada en la seva part muntanya, i ara queda pendent la part mar / Foto: AjBCN

Un altre espai que continuarà en obres al llarg del 2026 és l’àmbit de la Gran Via entre la plaça de les Glòries i el carrer de Bilbao, és a dir, en tot l’espai per sobre dels túnels. Aquest 2025 s’ha enllestit el costat muntanya i ara és el torn del costat mar, amb les obres iniciades a l’octubre amb la perspectiva que acabin durant el primer trimestre del 2027. Aquesta intervenció millorarà els accessos des del carrer Badajoz a la plaça de les Glòries i inclou també una rectificació del traçat del tramvia, que farà una ziga-zaga, no exempta de polèmica, pel carrer de Ciutat de Granada. Pel que fa a la plaça de les Glòries, després de la inauguració d'una gran part, ara queda pendent l'àmbit del carrer Consell de Cent.

Túnel de la Rovira: les obres acabaran el febrer del 2026

Obres de modernització al túnel de la Rovira / Foto: AjBCN

Les obres de millora i modernització del túnel de la Rovira van començar el desembre del 2024 amb la intenció de finalitzar-les el desembre del 2025, però complicacions en l’excavació d’una de les galeries de connexió entre els dos tubs de la infraestructura han allargat unes obres que, si tot va bé, finalitzaran el febrer del 2026. Al llarg d’aquest temps s’ha garantit el sentit mar-muntanya del túnel per facilitar la sortida de vehicles del centre de la ciutat, però el sentit muntanya-mar encara es veurà afectat fins als primers mesos del 2026. En aquest cas, les obres inclouen una modernització general d'aquest túnel, inaugurat el 1987, així com l’adequació de la seguretat, amb tres galeries d’evacuació, ja excavades, amb una inversió de 17,4 milions d’euros.

Carrer Balmes: Finalització de la fase actual a principis del 2026

El carrer Balmes també està immers en una reforma entre la plaça de Molina i la ronda del General Mitre que comporta importants afectacions al trànsit. Els treballs van començar el novembre del 2014 i la previsió és acabar la intervenció en aquest tram durant el primer trimestre del 2026, deixant per a més endavant el tram entre la ronda del Mig i la plaça Kennedy, que a més estarà afectada per la construcció de l’estació de Metro de Putxet, del tronc central de l’L9.  Mentre durin les obres es mantindrà un únic carril de circulació en sentit descendent i dos en sentit ascendent, com ja s’ha fet en la part executada.

Dipòsits pluvials: la gran obra de futur

Dipòsit d'aigues pluvials situat sota el parc de Joan Miró / Foto: AjBCN

Barcelona té una important xarxa de dipòsits pluvials dissenyada per evitar inundacions i un projecte de gran abast per a crear-ne una trentena de nous. Entre els que estan en execució destaquen el de la rambla Prim, que tindrà una capacitat de 100.000 m³ d’aigua (el segon més gran de la ciutat, darrere del de Zona Universitària), en l’àmbit de transformació de la Sagrera, on està previst edificar un nou barri. Aquest dipòsit podria estar acabat a mitjan 2026. També està en obres el col·lector d’aigües del carrer Vila i Vilà, que s’allargarà fins al 2027 i que a més, afecta directament el servei del funicular del Montjuïc, fora de servei durant cinc mesos, ja que les obres passen per sota del túnel d’accés.

Mercats municipals: l’Abaceria acaba la travessa del desert

Nova coberta del mercat de l'Abaceria / Foto: AjBCN

Si una obra esperada té totes les d’acabar-se durant l’any 2026, aquesta és la del mercat de l’Abaceria Central de Gràcia, una reforma integral que ha suposat l’exili dels paradistes al passeig de Sant Joan des del 2018. Tot i els endarreriments acumulats, ara el calendari marca la reobertura cap a l’estiu del 2026, un cop finalitzada l’obra de l’edifici, que s’ha fet tot nou, amb una rèplica de la històrica estructura de ferro, i ja es pot treballar en les parades. Per aquest 2026 també s’espera poder reobrir el mercat de Montserrat, a Nou Barris, que també acumula retards, i probablement començaran les obres del mrcat de l’Estrella, pendent de traslladar les parades als jardins del Baix Guinardó

Altres obres: MACBA, Biblioteca Central, Caixaresearch…

Altres obres que continuaran en evolució aquest 2026 són les de l’ampliació del MACBA i reurbanització de la plaça dels Àngels, que estaran enllestides el 2027. En el mateix àmbit es treballa en la conversió de la Capella de la Misericòrdia com a nou CAP Raval Nord, amb l’acabament previst pel 2028. Pel que fa a la Biblioteca Central, que s’ha de construir en l’àmbit de l’estació de França, l’objectiu és obrir-la el 2030. A l’altra banda del parc de la Ciutadella es treballa en el nou Mercat del Peix, un complex de recerca que sí que podria estar parcialment en funcionament el 2026. Finalment, sobre la ronda de Dalt es treballa en acabar la primera fase del Caixaresearch.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!