Les obres de renovació i modernització al Túnel de la Rovira de Barcelona s’allargaran dos mesos més del previst un cop s’han trobat complicacions en l’excavació d’una de les galeries de connexió entre els dos tubs de la infraestructura. Aquesta incidència implicarà que aquestes obres, que havien de finalitzar el desembre del 2025, s’allargui fins al febrer del 2026 i comportaran també un altre canvi en les previsions de mobilitat, ja que s’ha descartat el tall del túnel de pujada previst a l’agost i, amb la intenció de garantir sempre el sentit de sortida de Barcelona, es preveu que un cop finalitzin els treballs al túnel de baixada, que porta tancat des del mes de març, s’habiliti en sentit pujada, mantenint així les alternatives i desviaments en sentit baixada encara uns mesos més.
Així ho ha explicat la primera tinenta d'alcaldia de l’Ajuntament de Barcelona, Laia Bonet, en el marc de la presentació del catàleg d’obres d’aquest estiu. En concret, durant els treballs de perforació s'han trobat que la roca del subsol és "més dura" del que es calculava, fet que "alenteix" el ritme al qual es pot perforar i obliga a allargar els terminis previstos. Així, les obres de renovació de la infraestructura acabaran el febrer del 2026 en lloc del desembre del 2025, és a dir, dos mesos més tard del que s'havia previst en el calendari. Amb tot, la nova planificació també implicarà que en cap moment de l'obra es tallarà el trànsit en sentit sortida de la ciutat.
Els canvis en la planificació s'han fet així perquè l'alentiment de les tasques retardava tallar el sentit pujada fins al setembre, en lloc de poder-ho fer durant el mes d'agost, com estava previst. L'Ajuntament, però, ha decidit no tallar el sentit pujada tenint en compte que coincidiria amb l'inici de curs escolar al setembre i l'augment de la mobilitat. Així ho ha explicat Bonet, que ha recordat que inicialment el sentit sortida s'hauria tallat el mes d'agost i s'hauria recuperat al setembre, però això no pot ser així perquè es triga més a avançar les tasques. Per contra, s'ha decidit que es mantindrà el sentit pujada per un tub o l'altre, depenent del moment de l'obra.
Garantir la sortida de la ciutat
El que es farà per "garantir en tot moment" la sortida de la ciutat -sentit pujada- a través del Túnel de la Rovira és habilitar el tub de baixada perquè els vehicles puguin pujar-hi. És a dir, que el trànsit circularà pel tub contrari. En paral·lel, el sentit baixada dels vehicles continuarà sent possible a través de la desviació de trànsit ja prevista per un recorregut alternatiu. L'obra preveu millorar la seguretat, l'eficiència energètica, renovar el paviment, tractar les patologies estructurals, millorar la impermeabilització i el drenatge i renovar bona part de les instal·lacions del túnel, que té uns 1.300 metres i data del 1987. Des de finals de març està tallat el sentit descendent per executar les obres a les tres galeries d'evacuació del túnel i ha estat durant aquestes tasques que s'ha vist que la roca era més dura del que es pensava.