En mercats cada vegada més disputats com l'energètic o el bancari, captar nous clients i fidelitzar-los és el gran objectiu. Programes de punts, regals i bonificacions diverses són l'eina que utilitzen bancs i empreses energètiques perquè, quan ens toca proveir-nos, ho fem fent servir la seva xarxa d'estacions de servei i els paguem amb targetes associades a ells o a elles. Amb el litre de carburant per sobre d'1,50 euros, qui més qui menys vigila els seus consums i qualsevol descompte que s'ofereixi genera interès. Per gaudir dels que es proposen, és imprescindible contractar determinades targetes i pagar amb elles o, també, instal·lar aplicacions i abonar la suma de cada proveïment via mòbil. Val de veritat la pena?

Tot és relatiu
Si ets dels que sempre es proveeixen en gasolineres de grans petrolieres, segur que et beneficien però, si des que els preus de gasolines i gasoils es van posar pels núvols, has sucumbit a l'atractiu de gasolineres locals o sortidors associats, per exemple, a cadenes de supermercats, potser les targetes que ofereixen bancs i energètiques t'interessin menys. Amb tot, i d'un temps ençà, rar és el col·lectiu, grup o entitat que no es treu de la màniga una targeta que, la major part de vegades, comportar descomptes.
El comú denominador de totes és, tanmateix, l'obligació de fidelitzar-se o convertir-se en client captiu. Ho vam veure, per exemple, durant els mesos de vigència del descompte general de 20 cèntims que oferia el Govern l'any passat: rara era la cadena de gasolineres que, si pagaves mitjançant la seva aplicació, no afegia deu o quinze cèntims més al descompte governamental. Ara, les estratègies són altres i, així, mentre empreses com Cepsa ofereixen, si pagues a les seves estacions de servei amb el teu Cepsa Mastercard, descomptes de fins al 6%, grans magatzems com Carrefour descompten el 8% del cost dels proveïments si omples en les seves gasolines pròpies i pagues amb la seva targeta. Si utilitzes aquesta per pagar en altres gasolineres també hi ha descomptes, però són menors. Repsol, alhora, s'associa amb entitats com Caixabank, Ibercaja o el BBVA per oferir fins a 5 cèntims de descompte per litre i el Santander rubrica acords senyor Shell i Galp per fer el mateix. Fins i tot Bankinter i ING s'apunten a l'assumpte, en aquest cas també amb Shell i Galp.
Val la pena?
Sobre el paper, són totes bonificacions interessants que, a més i en el cas d'autònoms, faciliten la sempre complexa tasca de recopilar factures a final de mes. Amb tot, té un problema: es vinculen, sempre, a proveïments realitzats en gasolineres capdavanteres amb l'ensenya d'alguna petroliera. Si et proveeixes en gasolineres independents o de supermercat, el descompte no s'aplica i, de vegades també, les targetes que es contracten tenen un cost anual, encara que l'habitual és que el primer any sigui gratuït. La diferència de preu entre el carburant que es comercialitza en una gasolinera capdavantera i un altre low cost oscil·la entre els deu i vint cèntims. A Lleida, per exemple, aquest 25 d'abril Repsol venia el litre de 95 a 1,639 i la petroliera independent Seroil, a 1,498. Queda, això sí, el consol de pensar que el carburant de les estacions capdavanteres és millor que el de les gasolineres low cost, però això no sempre és així.