La descarbonització, especialment pel que fa al sector naval, és tot un desafiament i la resposta, segons tot indica, arribarà de la mà del metanol, donat que els motors elèctrics no són capaços de moure vaixells de gran tonatge. Tot i això, si es tracta d’embarcacions recreatives, l’electrificació sí que és viable. Aquesta circumstància obre oportunitats per un sector, el de les drassanes especialitzades en nàutica recreativa i embarcacions pesqueres, en el que Catalunya és puntera. Ara, de la mà del Barcelona Clúster Nàutic, quatre d’aquestes drassanes construiran sis embarcacions electrificades que prestaran servei durant l’edició 2024 de la Copa Amèrica.

Copa América de vela navegando / Foto: America's Cup
 

Inversió

La iniciativa, disposa d'un pressupost de 3 milions d’euros, està impulsada per la Fundació Barcelona Capital Nàutica, la Generalitat, l’Ajuntament de Barcelona i compta amb la col·laboració del Barcelona Clúster Nàutic. El projecte vol impulsar la competitivitat del sector nàutic català aprofitant el repte de la descarbonització i enfortir el desenvolupament tecnològic de les empreses en aquest camp, ja sigui en la construcció d’embarcacions com en la fabricació de sistemes de recàrrega. La iniciativa va començar el 2023 identificant les capacitats tecnològiques de les drassanes catalanes en l’àmbit de l’electrificació i seleccionant les drassanes Electric Inside, Magonis Electric Boats, Marcelo Penna Yachts i Zephyr Boats per participar en el projecte. Aquestes sis embarcacions s’exhibiran i utilitzaran per a la Fundació Barcelona Capital Nàutica durant la Copa Amèrica, aprofitant que el focus del món estarà posat sobre Barcelona, per fer difusió de la iniciativa com a acció estratègica del país, alhora que per exhibir les embarcacions de fabricació catalana.

Una embarcació 100% elèctrica

L’embarcació construïda per la drassana empordanesa Zephyr Boats es diu Zephyr 800 ECO i és una llanxa 100% elèctrica, de 8 metres d’eslora amb motors elèctrics foraborda. Amb una capacitat de 12 passatgers, l’embarcació ha estat dissenyada i desenvolupada des de zero per ser elèctrica, de manera que les seves dimensions i espai han estat concebuts per treure el màxim profit a una tecnologia basada en un sistema de propulsió elèctric amb una potència de 168 Kw (230 CV) fins a 225 kW (300 CV). La llanxa pot aconseguir una velocitat màxima de 25 nusos (46 km/h) i una autonomia superior a les 70 milles (110 quilòmetres).